امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285873
۱۷۰
۱
۰
نسخه چاپی
پشت پرده هجمه به رئیس اتاق بازرگانی ایران چیست؟

جنگ قدرت در اتاق بازرگانی ایران

عدم صلاحیت رئیس انتخاب‌شده حاشیه‌ و جوسازی‌ای بیش نیست و اصل داستان مقابله تعداد اندکی از فعالان بخش خصوصی با حمایت بخشی از بدنه دولت است که در این دوره موفق به ورود به اتاق بازرگانی نشده‌اند و این افراد تلاش دارند با هجمه‌سازی این ماجرا، اصل انتخابات برگزارشده را زیر سوال ببرند.

جنگ قدرت در اتاق بازرگانی ایران

روز گذشته خبر استعفای رئیس اتاق بازرگانی ایران از خروجی خبرگزاری وابسته به دولت (ایرنا) منتشر شد که در آن آمده بود: «براساس پیگیری‌های انجام‌شده، سلاح‌ورزی از ریاست اتاق ایران کنار رفته است».

اگرچه این خبر به سرعت توسط سلاح‌ورزی تکذیب شد و او در صفحه توئیتر خود نوشت که به نظر می‌رسد این رسانه هک شده است.» اما  این رخداد نشانه تشدید کشمکش رسانه‌ای و سیاسی درباره انتخابات اتاق بازرگانی ایران است که از دو طرف در حال پیگیری است؛ جریانی که همراه با نتیجه این انتخابات است و جریانی که در مقابل خروجی این انتخابات قرار دارد.

با این حال گفته می‌شود عدم صلاحیت رئیس انتخاب‌شده حاشیه‌ و جوسازی‌ای بیش نیست و اصل داستان مقابله تعداد اندکی از فعالان بخش خصوصی با حمایت بخشی از بدنه دولت است که در این دوره موفق به ورود به اتاق بازرگانی نشده‌اند و این افراد تلاش دارند با هجمه‌سازی این ماجرا، اصل انتخابات برگزارشده را زیر سوال ببرند.

بازی ردصلاحیت رئیس اتاق بازرگانی ایران از فضای مجازی توئیتر شروع شد و کم‌کم برخی از سایت‌ها و حتی خبرگزاری‌های رسمی نیز به این بازی اضافه شدند. حال تشخیص سره از ناسره قدری سخت شده است. با این حال علت رد صلاحیت یا ابطال این انتخابات در فضای رسمی و غیررسمی رسانه‌ها متفاوت است؛ به‌طوری‌که در فضای غیررسمی سخن از فساد مالی رئیس انتخابی بدون انتشار هیچ سندی است و در فضای رسمی رسانه‌ای سخن از ردصلاحیت رئیس به دلایل سیاسی و امنیتی است.

برای نمونه خبرگزاری تسنیم علت این ردصلاحیت را با انتشار تصاویری از نوشته‌ها و عکس‌های توئیتر و اینستاگرام حسین سلاح‌ورزی در روزهایی که کشور در اعتراضات و ناآرامی به‌سر می‌برد، به موضوع براندازی نسبت داده‌ است. حتی از نهادهای مسئول خواسته شده مانع حضور او در شوراهایی شوند که براساس قانون رئیس اتاق می‌تواند عضوی از آنها باشد. این در حالی است که تاکنون هیچ نهاد نظارتی درباره اصل این انتخابات و رئیس انتخاب‌شده واکنش رسمی نداشته است که مشخص شود آیا این فرد فساد مالی داشته است و یا نهادهای نظارتی و امنیتی صلاحیت او را رد کرده‌اند؟ تنها یک نامه در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که مربوط به حراست وزارت صمت است.

از سوی دیگر، تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران هنوز به نتیجه نرسیده است که مشخص شود آیا فساد  مالی وجود داشته است یا نه؟ نکته دیگر اینکه این تحقیق و تفحص درباره دوره حضور شافعی به‌عنوان رئیس اتاق است. با  این حال روزنامه  هم‌میهن به صراحت  درباره وجود یا عدم وجود فساد مالی رئیس انتخابی اتاق بازرگانی اظهارنظری ندارد، زیرا تاکنون سندی در این باره منتشر نشده است.

داستان چیست؟

روز یکشنبه هفته گذشته ۲۸ خرداد، دهمین دوره انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار و «حسین سلاح‌ورزی» به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد. این انتخابات با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و حتی نامه‌ای از حراست وزارت صمت درباره ردصلاحیت او منتشر شد. براساس اسناد موجود و نامه مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت به رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی در مورخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ «نتیجه استعلام» مبنی بر مخالفت با عضویت ‌«حسین سلاح‌ورزی» به‌عنوان نامزد انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اعلام شد. این در حالی است که معاونت حقوقی اتاق بازرگانی در این باره مدعی شده است که‌ نظر حراست وزارت صمت در این باره لازم‌اجرا نیست.

نکته جالب اینجاست که سیدحمید حسینی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق نیز درباره انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ضمن تایید تخلف انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی در برگزاری انتخابات، مدعی شد که‌ انتخابات اتاق بازرگانی ایران بدون توجه به نتایج استعلام مراجع ذیصلاح برگزار شد و درحالی‌که وزارت اطلاعات صلاحیت «سلاح‌ورزی» را تایید نکرده بود، اما انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی با نادیده گرفتن استعلام مراجع ذیصلاح این انتخابات را برگزار کرد.

انتخابات در فضای سالمی برگزار شد

فریال مستوفی، فعال بخش خصوصی و رئیس مرکز خدمات ‌سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران درباره موضوع ردصلاحیت  به هم‌میهن گفت: «خبرها ضدونقیض است؛ در حدی که من می‌دانم رئیس اتاق بازرگانی ردصلاحیت نشده است، چراکه مدرک رسمی در خصوص ردصلاحیت او هنوز ارائه نشده است. در روز انتخابات دستگاه‌های نظارتی حضور داشتند و در صورت ردصلاحیت اجازه حضور به‌عنوان کاندیدا در انتخابات را نمی‌دادند. بنابراین موضوع ردصلاحیت مطرح نیست.» او با اشاره به اینکه مشکل این است که اطلاعات غلطی داده می‌شود، افزود: «حتی خبر آمد که سلاح‌ورزی استعفا داده، درحالی‌که ایشان استعفا نداده است. برخی کاربرهای اجتماعی گرفتاری ایجاد کردند و دامن زدن به این موضوعات گمراه‌کننده است. ایشان ردصلاحیت نشدند، استعفا هم ندادند، در انتخابات شرکت کردند و در حال حاضر هم در اتاق حضور دارند.»

مستوفی با اشاره به اینکه رئیس اتاق بازرگانی ایران را جزو مشاغل حساس دسته‌بندی کرده‌اند، گفت: «انتخابات در فضای سالمی برگزار شد و وقتی بخش خصوصی به فردی رای نمی‌دهد، چطور فرد می‌خواهد نماینده بخش خصوصی باشد؟ اگر کسی سنگ بخش خصوصی را به سینه می‌زند، باید به رای اعضای اتاق‌ نیز احترام بگذارد.»

  • منبع
  • روزنامه هم میهن

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید