امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273818
۴۱۷
۱
۰
نسخه چاپی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور

جنیدی: آمریکا با زیر پا گذاشتن سند برجام نمی تواند حقوق ناشی از آن را مطالبه کند

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا با خروج از برجام از لحاظ آیینی این سند را نقض کرد و با بازگرداندن تحریم‌ها از لحاظ ماهوی برجام را نقض کرد و با اعمال تحریم‌های مجدد، نقضِ مضاعف و سنگین کرد. کسی که همه تعهد خود را در یک سند زیر پا گذاشته و نقض کرده نمی‌تواند حقوق ناشی از سند برجام را مطالبه کند
جنیدی: آمریکا با زیر پا گذاشتن سند برجام نمی تواند حقوق ناشی از آن را مطالبه کند
لعیا جنیدی(معاون حقوقی رئیس‌جمهور)

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکا با خروج از برجام از لحاظ آیینی این سند را نقض کرد و با بازگرداندن تحریم‌ها از لحاظ ماهوی برجام را نقض کرد و با اعمال تحریم‌های مجدد، نقضِ مضاعف و سنگین کرد. کسی که همه تعهد خود را در یک سند زیر پا گذاشته و نقض کرده نمی‌تواند حقوق ناشی از سند برجام را مطالبه کند.

به گزارش ایرنا، «لعیا جنیدی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات ایران برای دریافت مطالبات خود از کشورهای مختلف افزود: در رابطه با مطالبات ایران از برخی کشورهای مختلف، تیمی متشکل از تقریباً همه بخش‌های حقوقی دستگاه‌های مرتبط از معاونت حقوقی تا وزارت امور خارجه و مرکز امور حقوقی به صورت مشترک تمام راه‌حل‌های حقوقی را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه همزمان به طرف مقابل توجه داده شده که زمینه‌های اقدام حقوقی در حال آماده شدن است، اظهار داشت: طرف مقابل هم تلاش کرده به دلیل مسائل مربوط به اقدام حقوقی که مبانی آن با آنها تذکر داده شده، همکاری‌هایی را شروع کرده‌اند و پیشنهاداتی ارائه دادند که مابه‌ازای آن مبالغ نیازها را تا حدی تامین کنند.

معاون حقوقی رئیس‌ جمهوری ادامه داد: بنابراین مقدماتی برای دریافت مطالبات کشورمان انجام شده و اگر ما ببینیم پیشرفت به نحوی نیست که ما می‌خواهیم، اقدامات حقوقی در حد ممکن و متصور انجام خواهد شد.

جنیدی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: در این زمینه استدلال‌های روشن و مشخصی داریم که نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند این کار را انجام دهد. دو استدلال اصلی آیینی و شکلی و دو استدلال ماهوی داریم. مابقی آنها به نوعی متصل به همین استدلال‌هاست.

وی با بیان اینکه اول از همه شما زمانی می‌توانید به توافقی استناد کنید که در آن مشارکت داشته باشید و فعالیت‌های لازم را انجام دهید، خاطرنشان کرد: مشارکت‌کننده طرفی است که در اداره توافق و انجام تعهدات فعال است. بنابراین آمریکا در برجام هیچ گونه مشارکت و فعالیتی ندارد، آمریکا مشارکت‌کننده برجام نیست و نمی‌تواند از حقوق این سند از جمله مسئله اعاده یا تحمیل مجدد تحریم‌ها استفاده کند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کشوری می‌تواند به شورای امنیت برود که مطابق مواد ۱۰ و ۱۱ قطعنامه و ترتیباتی که در ماده ۳۶ سند برجام به عنوان ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ آمده بود را رعایت کرده باشد، ابراز داشت: این به معنای آن است که آن کشور به کمیسیون مشترک رفته باشد، بعد در سطح وزرای امور خارجه برود و در انتها به شورای امنیت. آیین و فرآیند بسیار تعیین‌کننده است ولی آنها این آیین را طی نکردند.

جنیدی افزود: حتی اگر فرض کنیم آمریکا مشارکت‌کننده باشد که همه می‌دانیم اعلام رسمی خروج کرده و نیست، باز هم آیین را رعایت نکرده است. در کنار این دو ایراد آیینی و شکلی، دو ایراد ماهوی وجود دارد. فرض کنیم شما یک عضو باشید و آیین آن را هم طی کرده‌اید و می‌خواهید به ایران بگویید که می خواهم تحریم را برگردانم مگر اینکه ما نقض کرده باشیم.

وی با بیان اینکه در تاریخی که آمریکا برجام را ترک کرد، ایران تاییدات مکرر متوالی و بدون استثنای آژانس را نسبت به عمل به تعهدات خود را داشته است، عنوان کرد: ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به تعهداتش عمل کرد. بعد از یک سال ما به استناد به مواد ۳۶ و ۲۶ به ویژه ذیل ماده ۳۶ که اجازه می‌دهد طرفی که با نقض عهد طرف مقابل مواجه می‌شود، حق دارد تعهدات خود را کلاً یا جزئاً اجرای آن را متوقف کند، بخشی از تعهدات‌مان را متوقف کردیم.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان اینکه آمریکا برجام را به طور کامل نقض کرده و تحریم‌ها را برگردانده بود، یادآور شد: ما حق داشتیم طبق ماده ۳۶ اجرای تعهد خودمان را جزئی یا کلی متوقف کنیم. پس کاهش تدریجی در این مسیر بود. این توسل به حق ذیل ماده ۳۶ است، نه نقض بنابراین حتی اگر ایراد آیینی هم نبود، شما باید این نقض را به ما نسبت می‌دادید.

جنیدی با تاکید بر اینکه اینکه آمریکا خود ناقض ابتدایی است و در صورتی می‌تواند علیه ما حکم بگیرد که خودش نقض تعهد نکرده باشد، بیان کرد: این در حالی است که آمریکا با خروج از برجام از لحاظ آیینی این سند را نقض کرد و با بازگرداندن تحریم‌ها از لحاظ ماهوی برجام را نقض کرد و با اعمال تحریم‌های مجدد، نقضِ مضاعف و سنگین کرد. کسی که همه تعهد خود را در یک سند زیر پا گذاشته و نقض کرده نمی‌تواند حقوق ناشی از سند را مطالبه کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از شورای امنیت توقع داشته باشیم، تفسیر منطقی را مبنای کار قرار دهد و موضع‌گیری در این چهارچوب باشد، گفت: معتقدیم کاری که آمریکا انجام داده، حتماً خلاف حقوق است. متأسفانه آمریکا کشوری شده که از قانون گریزان است ولی ان‌شاالله ناگزیر از قانون خواهد بود. همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا ابرقدرت گریزان از قانون، روزی ناگزیر از قانون شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید