امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288761
۱۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

جوادی حصار: رسایی و نبویان در قد و قواره اداره مجلس نیستند

جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: افرادی مانند آقای نبویان و رسایی همین که بالای سر آقای قالیباف هستند برایشان کافی است اما در حد و اندازه اینکه مجلس را اداره کنند نیستند

جوادی حصار: رسایی و نبویان در قد و قواره اداره مجلس نیستند

محمدصادق جوادی‌حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که رهبر انقلاب از اول سال جاری تاکید فراوانی بر مشارکت پرشور داشتند. با توجه به اعلام مشارکت ۴۱ درصدی مردم در انتخابات ویژگی‌های مدنظر رهبری برای انتخابات اجرایی شد، گفت: انتخابات پرشور مدنظر رهبری، مشارکت ۷۰ تا ۸۰درصدی جمعیت بود. اما مشارکتی که حداقل آن حدود ۴۰ درصد بود نمی‌تواند انتخابات پرشور تلقی شود متاسفانه رقابت‌ها خیلی پرشور نبود و مشارکت خیلی بالایی در انتخابات شکل نگرفت. نمونه‌اش در مورد نمایندگان تهران است. آقای قالیباف در انتخابات گذشته یک میلیون و دویست هزار رای آورد اما در این دور ۴۰۰ هزار رأی آورده است. یعنی سه چهارم آرا کاهش پیدا کرده و در مورد مابقی نمایندگان هم این موضوع صدق می‌کند.

وی افزود: رأی‌های اخذ شده در شهرستان‌ها و به ویژه در مراکز استان‌ها حداقل دو سوم کاهش یافته است. یعنی مشارکت خیلی پایین بوده است. اگر شهرستان‌های کوچک نبودند و آرا را با تهران بالانس نمی‌کردند، همین ۴۱ درصدی که اعلام شد بعید بود شکل بگیرد. برای مشارکت ما نباید کف فرضی را حساب کنیم، بلکه باید فوق فرضی را حساب کنیم که حداقل مشارکت باید ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و تحلیل این مسأله هم خیلی پیچیده نیست. مردم ناامید بوده و نسبت به کارآمدی مجلس دچار تردید جدی هستند. مردم نسبت به مؤثر بودن تصمیمات مجلس در کلان کشور دچار تردید هستند و این موارد باعث می‌شود مردم در انتخابات کمتر شرکت کنند.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از ترکیب مجلس دوازدهم چیست و چه رویکردی نسبت به مجلس یازدهم خواهد داشت، گفت: ترکیب مجلس دوازدهم هنوز تکمیل نشده و باید دید ترکیب نهایی مجلس به چه شکلی می‌شود. اگر یک فراکسیون قوی از جریان اعتدالی توسعه‌گرا و اصلاح‌طلب، شکل بگیرد می‌توان گفت یک اهرم کنترلی در مجلس به وجود می‌آید.

مجلس یازدهم، مجلسی است که به شدت یکجانبه، یکسویه و یکدست بود که منافع کلان کشور را معطوف به رضایت مردم ندید. ممکن است بعضی‌ها بگویند ما منافع کشور را می‌بینیم اما مردم متوجه نمی‌شوند و راضی نیستند؛ آن بحث دیگر است. اما منافع کشور معطوف به رضایت مردم است و این مجلس خیلی موفق نبوده است. زیرا مصوبات این مجلس بیشتر تنش‌آفرین بود. به طور مثال قانون حجاب و عفاف، کاهش سرعت یا کنترل اینترنت و امثالهم با معیشت و امنیت مردم درگیر شدند و کاری کردند که مردم مقابل هم قرار بگیرند.

وی افزود: این موارد با امنیت و آرامش عمومی کشور مغایرت دارد. در مجموع مجلس یازدهم نمره قبولی از مردم نگرفت. اگر نمره قبولی می‌گرفت حداقل به نمایندگان فعلی مجلس رأی بالا می‌دادند. وقتی آقای قالیباف که رئیس فعلی مجلس است، یک سوم آرای دوره قبل را از مردمی که بیشتر گرایشات اصولگرایانه داشتند می‌گیرد، یعنی رئیس، هئیت رئیسه و مصوبات مجلس مورد رضایت مردم نبوده است.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که در انتخابات برگزار شده شاهد عدم رای دادن لیستی مردم بودیم به طوری که مردم به صورت ترکیبی به نامزدهای مورد نظر رای دادند. تحلیل شما از این موضوع چیست، گفت: من نمی‌توانم خیلی راحت این موضوع را بپذیرم. در شرایط عدم حضور رقبای جدی اصولگرایان، این جناح سیاسی دعواهای شخصی خودشان را برجسته‌تر کردند و یک لیست ۹۰ نفره برای تهران معرفی کردند که ۳۰ نفر اول‌شان در همه لیست‌ها بودند و تقریبا مابقی نامزدها برای آنکه دیده شوند در لیست‌های مختلف پخش شدند.

وی افزود: بنابراین آمدند لیست‌ها را ترکیبی دادند و خیلی از افراد را در هر دو یا سه تا لیست قرار دادند. به همین دلیل نمی‌توان گفت مردم به لیست رأی نمی‌دهند. مردم از بین این سه لیست برجسته‌ها را انتخاب کردند. اما افرادی که وزنی نداشتند یا شناخته‌شده نبودند رأی کمتری آوردند. اگر شما به لیستی که رأی آورده است، نگاه کنید اکثرا در همه لیست‌ها حاضر هستند و فکر نمی‌کنم کسی باشد که در همه لیست‌ها نباشد. بنابراین این لیست‌ها ماهیت واحد داشته و در آن‌ها ماهیت افراط و تفریط هم وجود داشت که نشان‌دهنده اختلافات درونی آنان است. به طور مثال آقای قالیباف می‌خواست معتدل‌تر رفتار کند که لیست معتدلی ارائه کرده و از طرف دیگر جبهه پایداری لیست تندتری داده که آقای نبویان و رسایی در صدر لیست بوده و رای آوردند بالاخره ۳۰ نفر مورد نظر آنان در تهران رای آورده است.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال این تحلیل وجود دارد با توجه به جایگاه چهارم قالیباف در لیست تهران، با حضور سه فرد از جریان تندرو اصولگرایی در صدر لیست، او کرسی ریاست مجلس را از دست بدهد. چقدر این موضوع را محتمل می‌دانید، گفت: فکر می‌کنم آن آدم‌ها اگر بتوانند کاری انجام دهند، بیشتر فشارشان را روی اعتبارنامه آقای قالیباف خواهند گذاشت تا او را کلا حذف کنند. اگر این اتفاق نیفتد با وجود حضور آقای قالیباف در مجلس، خیلی بعید می‌دانم که در این شرایط جریان‌های تصفیه‌ساز بیرون و داخل مجلس به کسی دیگر غیر از آقای قالیباف رضایت بدهند.

وی افزود: مثلا فکر می‌کنید آنها بگویند آقای قالیباف کنار برو و آقای پزشکیان رئیس مجلس شود؟ این افراد هیچ‌کدام در قد و قواره اداره مجلس نیستند. افرادی مانند آقای نبویان و رسایی همین که بالای سر آقای قالیباف هستند برایشان کافی است اما در حد و اندازه اینکه مجلس را اداره کنند، نیستند. می‌ماند دو، سه گزینه دیگر که بعید می‌دانم با حضور آقای قالیباف رأی بیاورند. ممکن است با لابی کردن هیأت‌‌رئیسه را از دست آقای قالیباف گرفته و یکی، دو نفر عضو هیأت‌رئیسه شوند. اما در نهایت به تصور من آقای قالیباف باز هم رئیس مجلس می‌شود اما اگر در پی حذف قالیباف باشند، قطعا خیزشان را روی اعتبارنامه‌اش برمی‌دارند.

جوادی‌حصار در پاسخ به این سوال که با توجه به گفته وزیر کشور آمار آرای باطله ۵ درصد بود تحلیل شما درباره این موضوع چیست، گفت: من فکر می‌کنم آمار آرای باطله از ۵ درصد خیلی بیشتر بوده است. اما به هرجهت وقتی آمار را ۵ درصد اعلام می‌کنند یعنی آنکه افرادی بودند که احساس نیاز به حضور در پای صندوق رای داشتند و نمی‌خواستند به کاندیداهای موجود رأی بدهند. می‌توانیم تا حدودی آن رأی را اعتراضی تلقی کنیم. یعنی آمدند شرکت کردند اما به خاطر پاره‌ای از مسائل کلان‌تر به کاندیداهای موجود رأی ندادند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید