امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282805
۲۵۲
۱
۰
نسخه چاپی
نعمت احمدی

حرمت دستگاه قضا به قانون‌مداری است نه قانون‌شکنی/ قوه قضاییه به وکلا پیام می‌دهد که وارد پرونده‌های امنیتی نشوند

حرمت دستگاه قضا به قانون‌مداری است نه قانون‌شکنی/ قوه قضاییه به وکلا پیام می‌دهد که وارد پرونده‌های امنیتی نشوند

نعمت احمدی وکیل دادگستری و حقوقدان در واکنش به بازداشت برخی از وکلای دادگستری همچون محمدعلی کامفیروزی و مصطفی نیلی به رویداد۲۴ می‌گوید: قانون باید در اوج بحران هم رعایت شود.

بازداشت افراد برابر قانون یک روندی دارد، اول باید اتهامی متوجه فرد باشد، او را احضار و تفهیم اتهام کنند و اگر اتهامش اثبات شد منجر به صدور قرار شود و اگر نتوانست قرار را تودیع کند، منجر به بازداشت می‌شود، در حالی که گاهی اتفاقاتی می‌افتد که ظاهرا در طول تاریخ رخ نداده است؛ مثلا وکیل و موکل هر دو در زندان باشند! آقای یونسی و نیلی می‌خواستند به زاهدان بروند و پرونده‌ای را بررسی کنند اما در فرودگاه دستگیر می‌شوند.

این وکیل ادامه داد: بازداشت یا باید بازداشت موقت یعنی قرار باشد یا اینکه حکم صادر شده باشد، در غیراین صورت اصل بر برائت است. حالا در این شرایط وکلا را بازداشت می‌کنند! وکلا برابر با قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، در موضع دفاع، هم شأن قضات هستند یعنی مصونیت دارند. این قبیل اتفاقات پیامد‌های مختلفی دارد؛ مثلا حق دفاع سلب می‌شود و این پیام را می‌رسانند که اگر اتفاقی افتاد وکیل نگیرید! این در حالی است که انتخاب وکیل تو دایره دفاع آنقدر محدود شده است اما بالاخره باید تحمل کنیم.

احمدی می‌گوید: وقتی وکلا را بازداشت می‌کنند این پیام را به مردم می‌رسانند که اگر اتفاقی افتاد حق دفاع ندارید و وکیلی که ما می‌گوییم را باید انتخاب کنید. به وکلا هم این پیام را می‌رسانند که بروید خانه‌هایتان بنشینید و وارد پرونده‌های امنیتی نشوید و بروید همان پرونده‌های چک و سفته را بگیرید. این یعنی عملا محروم کردن یک مجموعه‌ از حق دفاع مشروع و برابر با قانون اساسی.

این وکیل معتقد است اتفاقات این‌چینی افزایش پیدا کرده است و در کوتاه‌مدت هم پیامد‌های ناخوشایندی به همراه دارد. زمانی که شما حق دفاع از مردم که از حقوق اولیه اصحاب دعواست را می‌گیرید و با محدودیت زیادی آن‌ها را مواجه می‌کنید، این پیام را به مردم می‌دهید که دادگستری علاقه‌ای ندارد مردم وکیل داشته باشند یا اگر هم وکیل می‌خواهد، باید وکیل مورد دلخواه آن‌ها را انتخاب کند.

احمدی با بیان اینکه قداست و حرمت یک دستگاه خصوصا قوه قضاییه به قانونمداری آن دستگاه است نه قانون‌شکنی، گفت: همه ما باید به مردم تکلیف کنیم که قانون را رعایت کنید. در جنگ جهانی دوم لندن زیر بار موشک‌ها بود، چرچیل و فرمانده جنگ می‌خواستند به جلسه‌ای بروند و به راننده می‌گویند یک مسیر ورود ممنوع را برود تا سریع‌تر بروند. در خیابان یک افسر جلوی آن‌ها را می‌گیرد و آن‌ها را جریمه می‌کند. بعد از جریمه وقتی می‌خواستند به راهشان ادامه دهند افسر اجازه نمی‌دهد و می‌گوید از مسیر دیگری بروید و من در حال انجام وظیفه‌ام هستم.

چرچیل در زمان بازگشت خوشحالی می‌کند و می‌گوید ما جنگ را بردیم، راننده می‌گوید آقای نخست وزیر شهر زیر بمبماران است و به شما توهین شد و اجازه ندادند که ماشین شما از آن مسیر برود، چرچیل می‌گوید در اوج بمبماران و حملات موشکی، که شهر در حال سوختن است، قانون در حال اجرا شدن است.

حالا من هم می‌گویم قانون فقط برای زمان عشق و حال نیست، قانون برای اوج بحران است. ما در شرایط بحرانیم و باید قانون رعایت شود. اگر قانون را اجرا نکنیم، بی‌عدالتی و بی اعتمادی ترویج پیدا می‌کند و از کنار آن کلاهبرداری، رشوه و سایر ناهنجاری‌ها رخ می‌دهد. قانون همچون چرخ دنده و اساس است.

انتهای پیام

  • منبع
  • رویداد24

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید