امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280615
۲۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

حزب‌الله لبنان به اسرائیل برای اتلاف وقت بر سر اختلافات مرزی دریایی، هشدار داد

حزب الله، گروه شبه نظامی شیعه لبنان، با انتشار ویدیویی کشتی‌های اکتشافی نفت و گاز اسرائیل در دریای مدیترانه را تهدید کرده است.

حزب‌الله لبنان به اسرائیل

این ویدیو که در شبکه تلویزیونی المنار وابسته به این گروه پخش شده، حاوی تصاویر نادری از تسلیحات حزب‌الله است. در این ویدیو هشدار داده شده که دکل‌های اسرائیلی در برد موشک‌های این گروه قرار دارد.

این ویدیو با پیامی از سوی حسن نصرالله، رهبر این گروه آغاز می‌شود که در جریان سخنرانی اخیرش هشدار داده بود که «اتلاف وقت بر سر مسائل دریایی فایده‌ای ندارد.»

حزب الله در این ویدیو بر تهدید خود مبنی بر تشدید تنش نظامی در بحبوحه مذاکرات تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل تاکید کرد. 

یکی از خبرنگاران ارشد شبکه المنار گفته که «این پیام، تهدیدی جدی» است.

مذاکرات تعیین مرز مشترک دریایی

لبنان و اسرائیل در مذاکرات با میانجیگیری آمریکا برای تعیین مرز مشترک دریایی خود هنوز به نتیجه‌ای نرسید‌ه‌اند. این مذاکرات به تعیین این که منابع نفت و گاز متعلق به کدام کشور است، کمک کرده و راه را برای اکتشاف بیشتر هموار می‌کند.

این ویدیو ساعاتی قبل از آن که یک مقام ارشد آمریکا در مذاکرات میانجی با مقامات لبنانی در بیروت شرکت کند، منتشر شد.

مقامات لبنانی نسبت به نتیجه بخش بودن این دور از گفتگوها پس از سال‌ها مذاکره غیرمستقیم ابراز خوشبینی کرده‌اند.

اما حزب الله هشدار داده که آماده است تا از استخراج هیدروکربن توسط اسرائیل جلوگیری کند، چنانچه به لبنان اجازه این کار داده نشود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در روز گذشته اعلام کرد که دیدار نماینده این گروه از بیروت با هدف تسهیل گفتگوها در زمینه تعیین مرز مشترک دریایی بین لبنان و اسرائیل صورت گرفته است.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامی از آن برده نشده به رویترز گفته است که نماینده آمریکا در این سفر پیشنهاد تازه‌ای را از سوی اسرائیل ارائه می‌کند که «شامل راه حلی است که براساس آن به لبنانی‌ها این امکان را می‌دهد تا با حفظ حقوق تجاری اسرائیل، ذخایر گاز را در منطقه مورد مناقشه توسعه دهند.»

این مقام اسرائیلی بدون ارائه جزییاتی بیشتر همچنین گفته است که در صورت دستیابی به توافق، این امر مستلزم انجام حفاری‌هایی در این منطقه توسط لبنانی‌ها خواهد بود.

به گفته این مقام اسرائیلی « این پیشنهاد، که پیشنهادی جدی است می‌تواند لبنان را از کشوری با بحران اقتصادی و انرژی به کشوری تولید کننده گاز طبیعی تبدیل کند.»

لبنان و اسرائیل در شرق دریای مدیترانه مرزهای مشترک دارند و بر سر مالکیت حوزه گازی این منطقه با هم اختلاف دارند. پیشتر طرفین توافق کرده بودند که با میانجیگری ایالات‌متحده آمریکا بر سر تعیین مرز مشترک دریایی برای بهره‌برداری نفت و گاز مذاکره کنند. این مذاکرات در اکتبر ۲۰۲۰ آغاز شد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید