امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287255
۳۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

حق طلاق یا مهریه؟ برای زن حق طلاق بهتر است یا دریافت مهریه

با توجه به اینکه قوانین قضایی ایران بر اساس شرع اسلام می باشد و بر اساس قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است، در قوانین حقوقی ایران نیز مرد حق طلاق دارد و می تواند هر زمان اراده کند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق از همسر خود را مطرح نماید، این در حالی است که طلاق از طرف زن مشروط به اثبات شرایط خاصی می باشد.

حق طلاق یا مهریه؟ برای زن حق طلاق بهتر است یا دریافت مهریه

حق طلاق در قانون ایران

با توجه به اینکه قوانین قضایی ایران بر اساس شرع اسلام می باشد و بر اساس قوانین اسلامی حق طلاق با مرد است، در قوانین حقوقی ایران نیز مرد حق طلاق دارد و می تواند هر زمان اراده کند با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق از همسر خود را مطرح نماید، این در حالی است که طلاق از طرف زن مشروط به اثبات شرایط خاصی می باشد.

براساس ماده 1133 قانون مدنی مرد هر وقت که بخواهد می تواند زن را طلاق دهد و طبق قانون ایران حق طلاق با مرد است .

همانگونه که بیان شد شرع اسلام و به تبع آن قوانین ایران حق طلاق را به مرد داده است، اما مرد می تواند بنا به شرایطی حق طلاق را به زن اعطا نماید. چنانچه زن دارای حق طلاق باشد نیاز ندارد که امر خارجی را اثبات کند و می تواند بدون اثبات شرایط خاصی درخواست طلاق دهد.

باید توجه داشت اگرچه داشتن وکالت در طلاق زن یا حق طلاق امتیاز مهمی برای زن محسوب می شود اما اختیار شوهر (مرد) برای درخواست طلاق یا حق طلاق مرد همچنان باقی است و شوهر می تواند در هر زمان که بخواهد دادخواست طلاق خود از زن را تقدیم دادگاه کند.

اعطای حق طلاق به زن

اعطای حق طلاق به زن به دو صورت انجام می شود:

1- مرد یا زوج حق طلاق به عنوان یکی از شروط ضمن عقد به زن یا زوجه بدهد.

2- زوج (مرد) با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی وکالت در طلاق را به همسرش یا شخص ثالثی بدهد. البته معمولا مرد به همسرش وکالت در طلاق می دهد اما ممکن است زوج یا مرد وکالت طلاق را به هر کس که بخواهد فرضا پدرش، دوستش و یا همسرش واگذار کند.

باید توجه داشته باشید که وکالت طلاق بایستی حتما محضری و رسمی باشد. خواه اعطای حق طلاق ضمن شروط ضمن عقد باشد و یا به صورت وکالتنامه طلاق محضری. البته اگر وکالت برای طلاق اگر در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) شرط شده باشد، غیر قابل عزل از جانب مرد می باشد و اگر اعطای وکالت در طلاق در دفترخانه داده شده باشد می تواند بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد اعطا کند.

حق طلاق و مهریه

همانگونه که حق طلاق در قوانین ایران متعلق به مرد است، مهریه نیز حقی است که مطلقاً به زن تعلق دارد و پس از جاری شدن صیغه نکاح زن مالک مهریه می باشد و می تواند در هر زمان آن را مطالبه کند. چنانچه در هنگام واگذاری وکالت طلاق به زن، مرد درباره میائل مالی از جمله مهریه صحبتی نکرده باشد این امکان وجود دارد که زن با استفاده از وکالت طلاق نه تنهت اقدام به طلاق نماید بلکه تمامی حقوق مالی خود از جمله مهریه را نیر مطالبه نماید. اما مرد در زمان اعطای وکالت در طلاق به زن، می تواند بخشی یا همه ی مهریه را به عنوان شرط اعطای حق طلاق از زن مطالبه کند.

در واقع با توجه به اینکه مفاد و حدود و کیفیت وکالت طلاق به زن از طرف مرد قابل تعیین است، نحوه و میزان دریافت مهریه می تواند از طرف مرد تغییر یابد.

در اعطای وکالت در طلاق به زن توصیه اکید می شود که نسبت به سایر مسایل مثل حضانت فرزندان، ساعات ملاقات، نفقه، اجرت المثل و جهیزیه نیز به صراحت و وضوح تعیین تکلیف گردد تا مشکلاتی در آینده دچار زوجه یا زوج نشود.

امروزه زنان برای داشتن حق طلاق تمایل زیادی دارند که دلیل آن سخت بود طلاق از طرف زن بویژه با وجود مخالفت مرد در قوانین ایران می باشد اما اعطای وکالت در طلاق به زن بدون در نظر گرفتن محتویات و شرایط آن می تواند باعث مشکلات زیادی برای مرد شود زیرا در موارد متعددی پس از چندی زوجه بدون اطلاع زوج به وسیله آن طلاق گرفته است و مهریه بر ذمه شوهر باقی مانده است.

این که مردی بخواهد مهریه همسرش را که دین شرعی و قانونی است، پرداخت کند امری مقبول و پسندیده است اما آقایان باید توجه داشته باشند در صورتی که می خواهند وکالت در طلاق به همسرشان اعطا کنند با توجه به وضعیت مالی خودشان تکلیف مهریه را در وکالت پیش گفته مشخص کنند.

باطل كردن حق طلاق زن

آیا می توان وکالت زن در طلاق را ابطال کرد؟

باطل‌ کردن حق طلاق بر طبق نوع وکالت در طلاق و شروطی که در وکالت‌نامه قید شده است، با یکدیگر متفاوت است.

وکالت در طلاق در سند وکالت‌نامه به سه حالت وکالت بلاعزل، قابل عزل و مدت‌دار از طرف مرد تعیین می‌شود.

اما اگر حق طلاق در سند ازدواج دائم بیان شده است، تا زمانیکه رابطه زوجیت بین طرفین وجود دارد، مرد نمی‌تواند حق طلاق را باطل نماید.

در نتیجه بعد از عقد ازدواج دائم مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند به زوجه وکالت در طلاق دهد. روش‌های مختلفی برای ثبت حق طلاق وجود دارد که شامل وکالت در طلاق در سند نکاح دائم، وکالت در طلاق در سند وکالت‌ نامه در دفتر اسناد رسمی بعد از عقد ازدواج است.

مراحل طلاق در صورت داشتن حق طلاق

برای طلاق با استفاده از وکالت طلاق باید درخواست طلاق به درخواست زوجه یا زن تنظیم شود. شخصی به عنوان وکیل نیز باید معرفی شود که وکالت شوهر را به عهده بگیرد. چون یک وکیل نمی تواند همزمان وکیل خواهان و خوانده باشد، به همین خاطر اگر زوجه نمی خواهد در مراحل طلاق حضور پیدا کند؛ خودش هم باید وکیل داشته باشد. در غیر اینصورت باید به همراه وکیل مرد مراحل ثبت دادخواست در دفاتر پیشخوان قضایی، حضور در جلسات دادگاه و ثبت در دفترخانه را طی کند.

برای زن حق طلاق بهتر است یا دریافت مهریه

برای پاسخ دادن به این سوال که حق طلاق بهتر است یا مهریه باید دید از جانب زن کدامیک ارزشمندتر می باشد. البته مهریه حق زن می باشد و هیچ الزامی برای بخشیدن آن ندارد. اما اگر زن بخواهد حق طلاق را داشته باشد معمولا باید این حق را در ازای توافق برای بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه به دست آورد.

برای این‌که بگوییم حق طلاق بهتر است یا مهریه باید این موضوع را مدنظر داشت که اگر زنی فقط قصد خارج شدن از زوجیت را داشته باشد، بهتر است حق طلاق را در ازای بخشیدن مهریه بدست آورد. اما زنی بخواهد زندگی خود را در آسایش و رفاه کامل بعد از طلاق ادامه دهد، پیشنهاد می‌شود که دریافت مهریه را به داشتن حق طلاق ترجیح دهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید