امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286210
۵۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

خرده خیانت چیست؟ تفاوت خرده خیانت و خیانت عاطفی

خیانت همیشه به‌معنی ورود شخص سوم به رابطه نیست. اگر کاری را انجام می‌دهید که اگر همسرتان کنارتان بود یا متوجهش می‌شد، آن را انجام نمی‌دادید، احتمالا مرتکب خرده‌خیانت شده‌اید! وقتی صحبت از خیانت در رابطه می‌شود، همه افراد به این فکر می‌کنند که یکی از طرفین با فرد دیگری آشنا شده و با شخص سومی در ارتباط است. اما گاهی اوقات افراد بنا به هر دلیلی، ۲ ارزش اصلی رابطه یعنی صداقت و تعهد را زیر پا می‌گذارند و خودشان را با این بهانه که با شخص سومی نبوده‌اند، تبرئه می‌کنند. چنین کارهایی خرده‌خیانت‌اند.

خرده‌ خیانت

خرده‌ خیانت چیست؟

خرده‌خیانت یعنی رفتارهای پنهانی و فریب‌کارانه‌ای که یک یا هر دو طرف در رابطه انجام می‌دهند. گاهی این رفتارها آن‌قدر ساده و پیش‌ پا افتاده به نظر می‌رسند که خود فرد هم متوجه نمی‌شود دارد به شریک عاطفی‌اش خیانت می‌کند. اما همین کارهای کوچک هم به‌نوعی هنجارشکنی‌اند و احتمال دارد به‌مرور زمان اعتمادی را که بین شما و همسرتان وجود دارد از بین ببرند.

خرده‌خیانت همیشه منجر به ایجاد رابطه با شخص سوم نمی‌شود، اما در هر حال ممکن است مشکلاتی در رابطه شما با شریک عاطفی‌تان ایجاد کند.

تفاوت خرده‌خیانت با خیانت عاطفی چیست؟

افراد مختلف تعریف‌های گوناگونی از خیانت دارند. در کل می‌توان گفت رفتارهایی که به شریک عاطفی‌تان احساس خیانت‌دیدن می‌دهند یا رفتارهایی که از او پنهان می‌کنید، همان کارهایی هستند که آنها را انواع خیانت می‌دانیم.

خرده‌خیانت و خیانت عاطفی تفاوت‌هایی دارند. خرده‌خیانت لزوما به‌معنی شروع رابطه‌ای جدید نیست و در آن ارتباط فیزیکی یا جنسی با شخص سوم وجود ندارد. اما در خیانت عاطفی، یکی از طرفین با فرد دیگری قرار می‌گذارد، با او ارتباط برقرار می‌کند و حتی ممکن است رابطه جنسی هم داشته باشد. خیانت عاطفی معمولا ساده‌تر از خرده‌خیانت تشخیص داده می‌شود و حتی گاهی اوقات فرد خائن خودش به اشتباهش اعتراف می‌کند. اما در خرده‌خیانت، شاید حتی خود فرد هم نداند که اشتباهی مرتکب شده است!

گاهی اوقات وقتی فردی از رابطه عاطفی با شریک خود سرد می‌شود، به سراغ خرده‌خیانت می‌رود. او با کسی رابطه جنسی برقرار نمی‌کند و در ظاهر به همسرش متعهد می‌ماند، اما ممکن است با فرد دیگری صمیمی شود،‌ درباره جزئیات زندگی‌اش با او صحبت کند و حتی از نظر احساسی به دیگری وابسته شود. صحبت‌های اولیه در چنین روابطی خرده‌خیانت هستند و ممکن است در آینده به خیانت عاطفی یا جنسی منتهی شوند.

مثال‌ هایی از خرده‌ خیانت

اگر نمی‌دانید رفتارهایی که انجام می‌دهید خرده‌خیانت‌اند یا نه، فقط کافی است ۳ سؤال ساده از خودتان بپرسید:

• آیا من این رفتارها را از همسرم پنهان می‌کنم؟

• اگر همسرم متوجه شود من چنین کارهایی انجام می‌دهم،‌ آیا رابطه‌مان آسیب خواهد دید؟

• اگر همسرم چنین رفتاری انجام می‌داد، من چه احساسی پیدا می‌کردم؟

پاسخ به این سؤال‌ها موضع شما را کامل مشخص می‌کند. اما این انتخاب شماست که بپذیرید رفتارتان خرده‌خیانت است یا بهانه بیاورید و به کارهایتان ادامه بدهید. برای درک بهتر موضوع، این چند مثال‌ را بخوانید؛ چنین رفتارهایی خرده‌خیانت محسوب می‌شوند:

• ارسال پیام‌هایی با لحن عاطفی به شخصی غیر از شریک عاطفی

• دنبال‌کردن صفحه شرکای عاطفی سابق و تعامل با آنها

• گشتن دنبال افرادی که بهتر از شریک عاطفی کنونی‌تان هستند (به‌محض پیداکردن چنین فردی، از رابطه کنونی خارج و وارد رابطه جدید می‌شوید)

• دادن شماره تلفن به فردی که می‌دانید از شما خوشش می‌آید

• صحبت‌کردن از تمام جنبه‌های زندگی خصوصی برای دیگری

• تلاش بیش از حد برای جذاب به‌نظررسیدن در نگاه افراد دیگر یا حتی جلب‌توجه شخص خاصی به‌جز شریک عاطفی

• ادامه ارتباط با کسی که به‌صراحت اعلام کرده است از شما خوشش می‌آید

• صمیمیت بیش از اندازه با دوستانی از جنس مخالف

• حضور در جمع‌های خاص بدون اطلاع شریک عاطفی

نشانه‌های خرده‌ خیانت

همان طور که گفتیم، تشخیص خرده‌خیانت ساده نیست. این رفتارها در ساده‌ترین بخش‌های زندگی روزمره بروز می‌کنند، مثل شبکه‌های اجتماعی یا محیط کار. در ادامه ۴ نشانه خرده‌خیانت را بررسی می‌کنیم تا تشخیص بدهید شریک عاطفی‌تان مرتکب خیانت‌های کوچک می‌شود یا خیر.

1. پنهان‌کاری

هر نوع خیانتی معمولا با پنهان‌کاری، دروغ و فریب همراه است. البته پنهان‌کاری را نباید با حفظ حریم خصوصی در زندگی مشترک اشتباه بگیرید. افرادی که پنهان‌کاری می‌کنند، معمولا چنین کارهایی را انجام می‌دهند:

• دروغگویی یا پنهان‌کاری فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی (مثل استفاده از قابلیت پنهان‌کردن استوری در اینستاگرام)

• حذف یا رمزگذاری پیام‌ها

• کم‌کردن صدا هنگام مکالمه تلفنی یا رفتن به اتاق‌های دیگر برای مکالمه

• خاموش‌کردن ناگهانی صفحه موبایل هنگامی که متوجه ورود دیگران به محیط می‌شوند

2. حواس‌پرتی

افرادی که مشغول خرده‌خیانت هستند، معمولا حواسشان همیشه جای دیگری است. آنها به شریک عاطفی‌شان بی‌توجهی می‌کنند و آشفته به نظر می‌رسند. البته توجه داشته باشید که ذهن همه ما هرازگاهی با مشغله‌های بی‌شمار زندگی درگیر می‌شود و کمتر به اطرافیان توجه می‌کنیم؛ این مسئله از نشانه های خیانت نیست. اما اگر این حواس‌پرتی‌ها ادامه داشته باشند، یعنی یک جای کار می‌لنگد!

افرادی که در حال خرده‌خیانت هستند، معمولا علاوه بر حواس‌پرتی، نشانه‌های زیر را هم دارند:

• اغلب اوقات در حال نگاه‌کردن به موبایل، تبلت یا لپ‌تاپشان هستند.

• هنگام فعالیت‌های دونفره (مانند شام دونفره در رستوران) حواسشان جای دیگری است.

• وقتی با آنها صمیمانه صحبت می‌کنید، بی‌توجه‌اند یا متوجه صحبت‌هایتان نمی‌شوند.

• از نطر عاطفی و جنسی از شریکشان دور می‌شوند.

• به شریک عاطفی‌شان بی‌توجهی می‌کنند و از رابطه‌شان غافل می‌شوند.

3. شکستن حریم رابطه

وقتی وارد رابطه عاطفی می‌شوید، خواه‌ناخواه محدودیت‌هایی ایجاد می‌شوند که باید به آنها پایبند بمانید. مثلا اگر همسرتان دوست ندارد در شبکه‌های اجتماعی مدل‌های معروف را دنبال کنید، نباید این کار را انجام بدهید. تعیین این حدومرزها بر عهده دو طرف است و برای هرکس متفاوت خواهد بود. وقتی خرده‌خیانت شروع می‌شود، کم‌کم شکستن حریم‌های رابطه برای فرد عادی خواهد شد. مثلا فرد با اینکه می‌داند همسرش از ارتباط او با همسر سابقش ناراحت می‌شود، اهمیت نمی‌دهد و با همسر سابقش صحبت می‌کند. زیرپاگذاشتن این حدومرزها ممکن است نشانه خرده‌خیانت باشد.

4. حالت تدافعی

وقتی مچ فرد خائن را می‌گیرید، با مکانیزم‌های دفاعی او مواجه می‌شوید و این مسئله در خرده‌خیانت هم وجود دارد. فرد خائن ممکن است کارش را کم‌اهمیت جلوه بدهد یا حتی تقصیر را گردن طرف مقابلش بیندازد. مثلا به شریک عاطفی‌اش می‌گوید: «اگر تو به‌اندازه کافی به من توجه می‌کردی، من به همسر سابقم پیام نمی‌دادم!» آنها همچنین ممکن است با توضیح و تفسیر بیش از اندازه سعی در متقاعدکردن شما داشته باشند و بهانه‌هایی بیاورند که منطفی به نظر برسند.

خرده‌ خیانت

آیا من در حال خرده‌خیانت هستم؟

همه افراد قصد خرده‌خیانت ندارند. گاهی رفتار اشتباهی که انجام می‌دهند، از نظر خودشان عادی به نظر می‌رسد و نمی‌دانند که باید از آن پیشگیری کنند. اگر هرکدام از فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهید، شما پتانسیل خیانت‌کردن را دارید و باید بیشتر از قبل مراقب رفتارها و رابطه عاطفی‌تان باشید:

• دوست دارید در فضای مجازی با افرادی که به‌نظرتان جذاب‌اند، ارتباط برقرار کنید.

• در فضای مجازی یا جمع‌های مختلف، خودتان را مجرد نشان می‌دهید.

• بدون اطلاع شریک عاطفی‌تان با افراد دیگر ملاقات می‌کنید.

• پیام‌ها یا تماس‌هایی دارید که از شریک عاطفی‌تان پنهان می‌کنید. حتی ممکن است شماره فردی را با نام دیگری ذخیره کرده باشید تا او متوجه ارتباط شما با این فرد نشود.

آیا به من خیانت شده است؟

در قسمت‌های قبلی درباره نشانه‌های خرده‌خیانت صحبت کردیم. اگر غریزه‌تان به شما می‌گوید که به شما خیانت شده است، به آن اعتماد کنید و کمی بیشتر به رفتارهای شریک عاطفی‌تان دقت کنید. تا زمانی که از این مسئله مطمئن نشده‌اید یا نشانه‌های مختلفی ندیده‌اید، درباره تردیدهایتان حرفی نزنید. اما اگر در این باره اطمینان پیدا کردید، از او توضیح بخواهید.

اگر این نشانه‌ها را در رفتار همسرتان دیدید، به‌احتمال زیاد به شما خیانت شده است:

• همسرتان اخیرا زمان زیادی را با فردی می‌گذراند که شما او را نمی‌شناسید، قبلا نامی از او نشنیده بودید و ارتباطی هم بین او و همسرتان وجود نداشت.

• همسرتان به شما بی‌توجهی می‌کنید و از رابطه‌تان غافل شده است.

• همسرتان در محل کار، شبکه‌های اجتماعی یا جمع دوستانه‌اش به شما اشاره نمی‌کند و حتی هنگام حضور در این جمع‌ها، حلقه ازدواج را دستش نمی‌کند.

• وقتی درباره رفتارهایش با او صحبت می‌کنید، حالت تدافعی می‌گیرد، کارهایش را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد و به شما می‌گوید که بیش از حد حساس شده‌اید.

دلیل خرده‌خیانت چیست؟

این مسئله دلایل مختلفی دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی زوج‌های خوشبختی که به یکدیگر علاقه دارند هم گاهی مرتکب خرده‌خیانت‌ها می‌شوند! خیانت دلایل مختلفی دارد،‌ اما معمولا افرادی که از رابطه‌شان رضایت ندارند این کار را انجام می‌دهند. این نارضایتی ممکن است ناشی از عزت‌نفس کم، حدومرزهای نامشخص رابطه یا کیفیت کم رابطه ایجاد شود.

چند نمونه از مهم‌ترین دلایل بروز خرده‌خیانت در رابطه عبارت‌اند از:

• بی‌تعهدی به رابطه

• نگرش سهل‌انگارانه به خیانت (فرد تصور می‌کند رفتارش خیانت محسوب نمی‌شود و به رابطه عاطفی‌اش آسیبی نمی‌رساند)

• حدومرزهای تعریف‌نشده برای رابطه

• دلزده‌شدن از رابطه و نیاز به تنوع

• کمبود صمیمیت و عشق یا کمبودهای جنسی در رابطه

• بی‌توجهی یک یا هر دو طرف به رابطه

چطور به خرده‌خیانت واکنش نشان بدهیم؟

افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی به خرده‌خیانت نشان می‌دهند. بعضی تصور می‌کنند این مسئله آن‌قدر جدی نیست و فقط از همسرشان می‌خواهند به این رفتار اشتباه ادامه ندهد و او هم این مسئله را می‌پذیرد. اما بعضی از افراد به این خاطر آسیب روانی می‌بینند. اینکه به‌خاطر خرده‌خیانت رابطه را تمام کنید یا آن را اصلاح کنید، به خودتان بستگی دارد. اما در ادامه توصیه‌هایی درباره واکنش درست به این مسئله ارائه می‌دهیم.

• نشان‌دادن واکنش شدید همیشه پشیمانی در پی دارد. به خودتان فرصت کافی برای پردازش افکار و احساسات خود بدهید و سپس درباره این مسئله با همسرتان صحبت کنید.

• پیش از اینکه به سراغ همسرتان بروید، برنامه‌ریزی کنید که چه می‌خواهید بگویید و قرار است چه تصمیمی در این باره بگیرید.

• مطمئن شوید شریک عاطفی‌تان می‌داند کاری که انجام داده است، خیانت خرد بوده و باعث ناراحتی شما شده.

• اگر شریک عاطفی‌تان اشتباهش را نمی‌پذیرد یا تمایلی به بازسازی اعتماد ازدست‌رفته ندارد، درباره ادامه رابطه خود تجدیدنظر کنید.

آیا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟

زوج درمانی برای افرادی که قصد دارند رابطه‌شان را درست کنند، راهکار خوبی است. البته به شرطی که زمان بگذارید و به جلسات‌تان متعهد باشید. با زوج‌درمانی می‌توانید احساسات، نگرانی‌ها و مشکلات موجود در رابطه‌تان را شناسایی کنید. شناسایی این فاکتورها به شما در بازسازی اعتماد ازدست‌رفته و بهبود رابطه‌تان کمک می‌کند.

کلام آخر؛ تعهد در رابطه وظیفه است نه لطف!

اگر به دنبال رابطه‌ سالم هستید، باید به حدومرزهایی که با شریک عاطفی‌تان برای رابطه تعیین کرده‌اید، متعهد بمانید. خرده‌خیانت‌ها شاید در دفعات اول مشکلی ایجاد نکنند و شریک عاطفی‌تان متوجه آنها نشود، اما به‌مرور زمان به رابطه‌تان آسیب می‌رسانند و اعتمادی بین شما دو نفر را از بین می‌برند. بازیابی اعتماد ازدست‌رفته غیرممکن نیست،‌ اما به چند سال زمان و تلاش بسیار نیاز دارد.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید