امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288730
۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

خشم اوکراین از پیشنهاد «پرچم سفید» پاپ فرانسیس

خشم اوکراین از پیشنهاد «پرچم سفید» پاپ فرانسیس

وزیر امور خارجه اوکراین گفت پاپ فرانسیس اشتباه کرد که پیشنهاد کرد کی‌یف باید مذاکرات با مسکو را از سر بگیرد. پاپ با صحبت در مورد «شجاعت نشان دادن پرچم سفید» خشم اوکراینی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با اشاره به اینکه در طول جنگ جهانی دوم پاپ پیوس دوازدهم سیاست بی‌طرفی را دنبال می‌کرد، نوشت: «وقتی صحبت از پرچم سفید به میان می‌آید، ما استراتژی واتیکان را از نیمه اول قرن بیستم می‌دانیم.»

کولبا از واتیکان خواست «از تکرار اشتباهات گذشته خودداری و از اوکراین و مردمش حمایت کند.» وزیر امور خارجه اوکراین افزود: «پرچم ما یک پرچم زرد و آبی است. این پرچمی است که با آن زندگی می‌کنیم، می‌میریم و پیروز می‌شویم. ما هرگز پرچم دیگری را برافراشته نخواهیم کرد.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سوئیسی RSI که شنبه منتشر شد، از «شجاعت نشان دادن پرچم سفید» از طرف اوکراین سخن گفت و پیشنهاد کرد که طرفین مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

به گزارش راشا تودی، پاپ در پاسخ به اینکه یک مباحثه بین مردم اوکراین درباره شجاعت تسلیم شدن و نشان دادن پرچم سفید و اینکه تسلیم یعنی مشروعیت بخشیدن به استفاده از زور در عرصه بین‌المللی مطرح شده، گفت: «این نوعی تعبیر است. اما به نظرم، کسی که قدرتمند است، همانی که اوضاع را نظاره می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت نشان دادن پرچم سفید و مذاکره را دارد.»

پاپ همچنین با تاکید بر اینکه مذکرات هرگز درباره تسلیم شدن نیست، بلکه شجاعت عدم سوق دادن کشور به سمت خودکشی محسوب می‌شود، افزود: «وقتی می‌بینید که شکست خوردید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید. شاید شما شرمسار باشید، اما از کشته شدن مردم جلوگیری می‌شود. به موقع مذاکره کنید و می‌بینید که کشورها میانجی‌گری می‌کنند.»

با اعتراض اوکراین، متئو برونی، سخنگوی پاپ توضیح داد که اصطلاح «پرچم سفید» اولین بار توسط مصاحبه‌کننده استفاده شد و پاپ فرانسیس تاکید کرده بود که «مذاکرات هرگز تسلیم شدن نیست.» برونی اضافه کرد که پاپ امیدوار است «کمی انسانیت بتوان یافت که شرایط را برای راه‌حل دیپلماتیک در جستجوی صلحی عادلانه و پایدار ایجاد کند.»

با این وجود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد صلح‌طلبانه پاپ را در سخنرانی ویدیویی شامگاه یکشنبه خود رد کرد. زلنسکی بدون ذکر نام فرانسیس گفت کلیسا در اوکراین «همراه با مردم است، نه دو و نیم هزار کیلومتر دورتر از در جایی و عملا میان کسی که می‌خواهد زندگی کند و کسی که می‌خواهد شما را نابود کند، میانجیگری می‌کند.»

برخی از سرسخت‌ترین حامیان کی‌یف هم پاپ فرانسیس را محکوم کرده‌اند. ادگارس رینکویکس، رئیس‌جمهور لتونی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسی نباید در مقابل شر تسلیم شود، باید با آن مبارزه کرد و آن را شکست داد تا شیطان پرچم سفید را برافراشته و تسلیم شود.»

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان هم نوشت: «برای تعادل، چطور است پوتین را تشویق کنیم که شجاعت خروج ارتشش از اوکراین را داشته باشد؟»

مذاکرات صلح معنادار میان روسیه و اوکراین در بهار ۲۰۲۲ شکست خورد و هر دو طرف یکدیگر را به طرح خواسته‌های غیرواقعی متهم کرده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه متعاقبا گفت هیئت اوکراینی ابتدا در جریان مذاکرات در استانبول در مارس ۲۰۲۲ با برخی از شروط روسیه موافقت کرده بود، اما سپس به طور ناگهانی از این توافق خارج شد. زلنسکی همچنین قانونی را تایید کرده که مذاکرات صلح با روسیه، تا زمانی که پوتین در قدرت است، ممنوع می‌کند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید