امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286677
۱۳۶
۱
۰
نسخه چاپی
اسلامی‌بیدگلی، کارشناس بورس

خیلی امیدوار نیستم که تا پایان تابستان اتفاق مثبتی در بورس رخ دهد

سعید اسلامی‌بیدگلی، کارشناس بورس گفت: در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد است مردم پول‌هایشان را به بازار‌های دیگر می‌برند. وقتی نرخ بهره و تورم اینقدر افزایش می‌یابد هیچ سرمایه‌گذاری در این بازار صبر نمی‌کند. وقتی یک نفر می‌بیند که چشم انداز بازار‌های دیگر خوب است از بازار بورس می‌رود زمانیکه بازار خوب شد به برمی‌گردد. برخی از خروج نقدینگی‌ها به سرمایه‌هایی تبدیل می‌شوند که امکان بازگشت ندارند.

خیلی امیدوار نیستم که تا پایان تابستان اتفاق مثبتی در بورس رخ دهد

فراز و نشیب‌های چند ماه اخیر بورس باعث خروج سرمایه و نگرانی سهام‌داران شده است؛ به‌خصوص سهام‌دارانی که در این بازار با سرمایه‌های اندک خود به دنبال سودی نسبی می‌گردند و هرگونه بازار جذاب دیگر حتی با سفته‌بازی آن‌ها را جذب می‌کند. سیاست‌های دولت در مقابل بورس نیز باعث چالش‌هایی در این زمینه شده که به خروج سرمایه دامن زده است.

سعید اسلامی‌بیدگلی، کارشناس بورس، درباره فراز و نشیب‌های اخیر بورس به «انتخاب» گفت: این اتفاقات در بازار‌های سرمایه رخ می‌دهد، اما توالی آن در بازار سرمایه زیاد است و دلایل زیادی هم دارد. بخشی از دلایل به خاطر اقتصاد کلان کشور و نابسامانی در بازار سرمایه است. دیگر بخش‌های اقتصادی کشور نیز درگیر نوسانات کلان است. اتفاقات ۴ دهه گذشته تمام سرمایه‌گذاران را کوتاه مدت‌نگر کرده و این روند منجر به تغییر جریان سرمایه در بازار‌ها شده است. بخشی از دلایل دیگر مربوط به ساختار‌های بازار سرمایه است که حجم معامالات حقیقی بسیار بالاست که نگاه کوتاه مدت دارند. سهام شناور آزاد نیز پایین است و تمرکز مالکیتی که وجود دارد عمدتا متعلق به نهاد‌های حاکمیتی است. طی ماه‌های گذشته سیاست‌های دولت نشان داد که بورس در اولویت نیست و سایر مسائل اقتصادی آنقدر مهم است و چشم انداز اقتصادی برای آن‌ها مبهم است که بورس در حاشیه است.

وی در ادامه درباره تاثیر خروج سرمایه بر وضعیت فعلی بورس اظهار کرد: شاخص‌های خروج سرمایه با چالش‌های جدی مواجه است و مشخص نیست این شاخص‌ها تا چه حد درست است. اگر فرض کنیم که همین شاخص‌های فعلی نشانه خروج سرمایه است حاصل کوتاه مدت نگری است. در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد است مردم پول‌هایشان را به بازار‌های دیگر می‌برند. وقتی نرخ بهره و تورم اینقدر افزایش می‌یابد هیچ سرمایه‌گذاری در این بازار صبر نمی‌کند. وقتی یک نفر می‌بیند که چشم انداز بازار‌های دیگر خوب است از بازار بورس می‌رود زمانیکه بازار خوب شد به برمی‌گردد. البته خروج پول از بازار سرمایه در سرمایه‌گذاری‌های نقد شونده رخ می‌دهد و توصیه ما این است صندوق درآمد ثابت در بازار وجود داشته باشند. برخی از خروج نقدینگی‌ها به سرمایه‌هایی تبدیل می‌شوند که امکان بازگشت ندارند. بازار سرمایه باید بتواند به بازار اولیه کمک کند، آنجاییکه می‌گویم بازار سرمایه به تامین مالی بنگاه‌ها کمک می‌کند در همینجاست اگر بورس نتواند به این مسئله کمک کند، خروج سرمایه‌ها منجر به کاهش قیمت خواهد شد و کمکی به توسعه تامین مالی نخواهد کرد.

این فعال بورس سپس اشاره کرد: خروج سرمایه هر روز اندازه گیری می‌شود. از ابتدای سال تا الان خروج سرمایه خیلی سنگین بوده است. البته بی سابقه نبوده است، در سال ۹۹ بیش از این هم خروج سرمایه داشته ایم، اما مسئله این است که راهکار چیست؟ ما در حال تکرار برخی تجربه‌ها در بورس هستیم. در زمان‌هایی که پول وارد بازار می‌شود باید تلاش کنیم بازار اولیه را بزرگ کنیم و حجم سرمایه غیرنهادی را افزایش دهیم تا سرعت خروج سرمایه را کاهش دهد.

اسلامی‌بیدگلی درباره وضعیت پیش روی بورس گفت: به خاطر ابهامات بسیار زیاد در بازار نمی‌شود یک پیش بینی درست داشت، اما به نظر نمی‌رسد بازار خیلی فعال باشد. فراموش نکنید که دولت در خرداد و تیر اوراق منتشر نکرده است و شاید دست به انتشار اوراق بزند که عامل منفی در بازار خواهد بود. من خیلی امیدوار نیستم که تا پایان تابستان اتفاق مثبتی در بورس رخ دهد.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید