امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280635
۲۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که نابودی هسته‌ای تنها با یک محاسبه اشتباه فاصله دارد

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که نابودی هسته‌ای تنها با یک محاسبه اشتباه فاصله دارد

به گزارش حقوق نیوز به نقل از BBC دبیر کل سازمان ملل هشدار داده است جهان در یک قدم اشتباه از جنگ ویرانگر هسته ای است و در خطری است که از زمان جنگ سرد دیده نشده است.

آنتونیو گوترش گفت: ما تا کنون فوق العاده خوش شانس بوده ایم. وی افزود: در بحبوحه افزایش تنش های جهانی، بشریت تنها یک سوء تفاهم است، یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته ای فاصله دارد.

اظهارات وی در افتتاحیه کنفرانسی برای کشورهای امضا کننده معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بیان شد.

قرارداد 1968 پس از بحران موشکی کوبا معرفی شد، رویدادی که اغلب به عنوان نزدیک‌ترین رویداد جهان به جنگ هسته‌ای به تصویر کشیده می‌شود. این معاهده برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای به کشورهای بیشتر و دنبال کردن هدف نهایی خلع سلاح هسته‌ای کامل طراحی شد.

تقریباً همه کشورهای روی زمین، از جمله پنج قدرت هسته‌ای بزرگ، معاهده NPT را امضا کرده‌اند. اما در میان تعداد انگشت شماری از کشورهایی که هرگز امضا نکردند، چهار کشور شناخته شده یا مشکوک به داشتن سلاح هسته ای هستند: هند، اسرائیل، کره شمالی و پاکستان.

دبیرکل گوترش گفت «شانس» که جهان تاکنون در اجتناب از یک فاجعه هسته‌ای از آن برخوردار بوده است، ممکن است دوام نیاورد و جهان را ترغیب کرد که تلاش خود را برای از بین بردن همه این گونه سلاح ها تجدید کند.

او گفت: شانس یک استراتژی نیست. همچنین سپری در برابر تنش های ژئوپلیتیکی نیست که به درگیری هسته ای تبدیل می شود. او هشدار داد که این تنش‌های بین‌المللی در حال "رسیدن به اوج‌های جدید" هستند و به طور خاص به حمله به اوکراین، تنش‌ها در شبه جزیره کره و در خاورمیانه به عنوان نمونه اشاره کرد.

زمانی که چند روز پس از حمله به اوکراین در فوریه، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، نیروهای هسته ای قابل توجه روسیه را در حالت آماده باش قرار داد، روسیه به طور گسترده متهم به تشدید تنش ها شد. او همچنین هر کسی را که در راه روسیه قرار بگیرد تهدید کرد که عواقبی خواهد داشت که در تاریخ خود ندیده‌ است. استراتژی هسته‌ای روسیه شامل استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در صورت تهدید موجودیت این کشور است.

روز دوشنبه، آقای پوتین به همان کنفرانس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که آقای گوترش افتتاح کرد، نامه نوشت و اعلام کرد که هیچ برنده‌ای در جنگ هسته‌ای وجود ندارد و هرگز نباید آزاد شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنچه را که شمشیربازی روسیه خواند، محکوم کرد - و اشاره کرد که اوکراین در سال 1994 تسلیحات هسته‌ای دوران شوروی خود را پس از دریافت تضمین‌هایی مبنی بر امنیت آینده خود از روسیه و دیگران، تحویل داده است.

تصور می‌شود که امروزه حدود 13000 سلاح هسته‌ای در زرادخانه‌های 9 کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در خدمت باقی می‌مانند - بسیار کمتر از 60000 سلاح هسته‌ای تخمین زده شده در اوج دهه 1980.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید