امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285437
۱۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

دبیرکل سازمان ملل: گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران را ارائه خواهم کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که گزارش خود را درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره ایران ارائه خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل: گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران را ارائه خواهم کرد

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.

چهاردهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) برگزار شد و گزارش جدید دبیرکل، پانزدهمین گزارش خواهد بود.

گوترش روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره گزارش خود به شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره ایران و اجرای برجام و ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ما گزارش خود را با پیروی دقیق از اصولی که در قطعنامه ۲۲۳۱ معرفی شده است ارائه خواهیم کرد.

گوترش درباره توافق غلات دریای سیاه نیز گفت: من نگران طرح صادرات غلات دریای سیاه هستم و ما سخت در تلاش برای حفظ این طرح و همچنین امکان پذیر کردن صادرات روسیه هستیم.

در گزارش قبلی دبیرکل سازمان ملل درباره پایبندی ایران به مفاد برجام به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود، به رغم فضاسازی ها، تهران به ارسال سلاح به روسیه متهم نشد.

گوترش در آن  گزارش توضیحات مفصلی درباره نامه‌های دریافتی از نمایندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین ارائه کرد.

این کشورها در این نامه ها در تکرار ادعاهای خود ، مدعی شده بودند که ایران در اقدامی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پهپادهایی را به روسیه ارسال کرده است .

تلاش های غرب تاکنون موفق نبوده و گوترش در گزارش خود بیانیه‌ای قطعی در این باره صادر نکرده است.

گوترش در گزارش خود آورده بود که نامه‌هایی هم از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که ادعاهای مذکور را رد و تاکید کرده‌اند حتی در صورت ارائه این پهپادها، اقدام ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نبوده است.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش، همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

جمهوری اسلامی ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.  ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است  به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

ایران معتقد است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

چهار نهاد آمریکایی روز جمعه به وقت محلی  با صدور یک توصیه نامه در تداوم هراس از قدرت پهپادی ایران تلاش کردند در میان کشورهای جهان نیز تحت عنوان توصیه و هشدار، در خصوص قدرت بازدارندگی دفاعی ایران رعب و وحشت ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: امروز، وزارت امور خارجه، وزارت بازرگانی، وزارت دادگستری و وزارت خزانه داری آمریکا با صدور یک توصیه نامه به جامعه بین المللی، بخش خصوصی و مردم نسبت به تهدید ناشی از خرید، توسعه و تکثیر پهپادهای ایران هشدار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این توصیه به صنعت خصوصی در خصوص تجهیزات کلیدی مرتبط با پهپاد که ایران به دنبال کسب آنها برای توسعه برنامه پهپادی خود است و نهادهای دخیل در تهیه، تولید و تکثیر پهپادهای ایرانی اطلاع می دهد.

آمریکا همچنین به صادرکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و موسسات مالی توصیه کرده است تا بررسی دقیق و کنترل های داخلی موثر به ویژه در خصوص فعالیت های مرتبط با پهپادهای ایران را انجام دهند تا از انطباق با الزامات قانونی در تمام بخش های زنجیره تامین و جلوگیری از مشارکت ناخواسته در برنامه پهپادی ایران اطمینان یابند.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید