امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285433
۳۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

در طلاق توافقی چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟

در واقع باید گفت که طلاق توافقی یکی از بی دردسرترین روش های طلاق است که با توافقات کامل صورت می گیرد. حقوق زوجین در زندگی مشترک کاملا برابر است اما هنگام طلاق توافقی می توانند سر مسائل دیگر هم به توافق برسند. یکی از سوالاتی که برای افراد پی می آید این است که در طلاق توافقی چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟ گاهی اوقات ممکن است حقوق زن هنگام طلاق متغیر باشد که بستگی به دلایل طلاق و شرایط زندگی زوجین دارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

طلاق توافقی چیست؟

زوجین به دلیل عدم سازش، برای جدایی به تفاهم می رسند تصمیم به جدایی می گیرند. همچنین هنگام جدایی در مورد حق و حقوق مالی و غیر مالی هم با هم به توافق می رسند. در این نوع طلاق درگیری و اختلاف هنگام طلاق کم می شود و وقت کمتری صرف طلاق و حضور در دادگاه می شود. اگر یکی از زوجین در مورد مهریه ، نفقه، مهریه و حضانت فرزند اختلافی وجود داشته باشد، امکان تصمیم گیری توافقی وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: چگونه مثل آب خوردن طلاق بگیریم؟ + سریع ترین راه طلاق از طرف زن؟

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

باید گفت که حق و حقوق زن به دو دسته مالی و غیر مالی تقسیم می شود که این حقوق شامل :

مهریه: در بین تمامی حقوقی که به زن تعلق می گیرد، مهریه از مهم ترین حقوق زنان می باشد. مهریه بعد از جاری شدن عقد تعلق می گیرد و زن هرگاه که درخواست کند، می تواند مهریه را بگیرد. اگر زن در زمان عقد و قبل از برقراری رابطه زناشویی تصمیم به جدایی بگیرد، باز هم مهریه به او تعلق خواهد گرفت. در زمان طلاق توافقی زوجین در مورد مهریه باهم به توافق می رسند. توافق در این مورد باید به صورت کتبی در محضر ثبت شود.

نفقه: یکی دیگر از حقوق مالی زن برای طلاق، نفقه است که تا مدتی بعد از طلاق هم به زن تعلق خواهد گرفت. نفقه شامل: پوشاک، خورد و خوراک، مسکن، امور درمانی بهداشتی می باشد که باید از طرف مرد مهیا شود. تعیین میزان نفقه به شرایط زندگی زن بستگی دارد. همچنین باید ثابت شود که زن همسر خود را تمکین می کند یا خیر. در غیر این صورت نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت.

اجرت المثل: در واقع اجرت المثل، حق الزحمه خدماتی مانند: نظافت، تهیه غذا، شست و شو، شیر دادن به فرزند و ... می باشد که زن در طول زندگی برای همسر و فرزندانش انجام داده است. اجرت المثل زمانی به زن تعلق می گیرد که در عقد نامه ذکر شده باشد. اگر اجرت المثل در عقدنامه ذکر شده باشد، زن می تواند برای دریافت آن اقدام کند تا کارشناسان با توجه سال های زندگی مشترک زوجین ، مقدار آن را تعیین کنند.

تنصیف: تنصیف به این معنا است که بعد از طلاق تمامی اموال مرد به صورت نصف به زن تعلق بگیرد. البته باید توجه داشت که تقسیم اموال پس از طلاق یکی از شروطی است که مرد می تواند در دوران عقد با آن موافقت کند تا جزو حقوق مالی زن پس از طلاق قرار بگیرد. برای تنصیف اموال باید درخواست طلاق از طرف خود مرد باشد تا حق تنصیف به زن تعلق بگیرد. اگر زن ناشزه باشد، امکان حق تنصیف برای او وجود ندارد. اگر مرد قبل از طلاق اموال خود را بفروشد یا به شخص دیگری بدهد، حقوق زن در این مرد به صفر یا نصف خواهد رسید.

حضانت فرزند: در حالت عادی، حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است اما از 7 سالگی به بعد حضانت به پدر تعلق می گیرد. این حق تا زمان به بلوغ رسیدن فرزند ادامه خواهد داشت. در زمان بلوغ، خود فرزند می تواند تصمیم بگیرد که با مادر زندگی کند یا با پدر. البته بر اساس شرایطی ممکن است حضانت به صورت کامل از مادر و یا پدر گرفته شود که شامل: اثبات جنون مادر، ازدواج مجدد، اعتیاد و اشتهاد به فساد است.

اگر برای طلاق توافقی خود به دنبال وکیل هستید، به  مطلب بهترین وکیل خانواده در تهران مراجعه کنید.

شرایط زن در طلاق توافقی

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت؟

در واقع باید گفت که مهریه یکی از حقوق قانونی زنان است که در طول زندگی مشترک و یا هنگام طلاق تعلق می گیرد. گاهی اوقات هم ممکن است شرایطی به وجود بی آید که باعث عدم برخورداری زن از مهریه شود. اگر تقاضای طلاق از طرف زن باشد، زن قسمتی از مهریه و تمام آن را می بخشد تا طلاق بگیرد. باید بدانید که دادن مهریه در صیغه طلاق جزو موارد عدم مهریه به زوجه محسوب نمی شود. زیرا در این شرایط زن موظف است مهریه خود را ببخشد. باید توجه داشت که در کشور ما حق طلاق با مرد است به همین علت در بعضی از موارد زنان برای طلاق، مقداری از حق و حقوق مالی و غیر مالی خودرا می بخشند تا بتوانند راحت تر طلاق بگیرند. یا گاهی اوقات مهریه خود را می ببخشند تا حضانت فرزند را بگیرند.

مزایای داشتن حق طلاق برای زن چیست؟

طبق قانون اساسی و مدنی، حق طلاق به مرد داده شده است اما مرد می تواند این حق طلاق را به همسر یا پدر و مادر و .. وکالت دهد که به این امر حق طلاق می گویند. اگر مرد به زن وکالت بلاعزل بدهد، حق طلاق مرد از بین نخواهد رفت و هرگاه بخواهد، می تواند برای طلاق اقدام کند. زن می تواند حق طلاق را در هنگام عقد از همسر خود بگیرد و در شروط سند ازدواج بنویسد و یا می تواند بعد از عقد به دفاتر رسمی مراجعه کند و حق طلاق را از همسر خود بگیرد.

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت؟

حق طلاق مزایا بسیاری برای زنان دارد. اگر زن حق طلاق داشته باشد، می تواند برای طلاق توافقی اقدام کند. در کشور ما طلاق از طرف زن بدون داشتن حق طلاق برای زنان بسیار سخت و طاقت فرسا است و باعث آزار زنان می شود. اگر حق طلاق را از همسر خود گرفته باشد، می تواند به راحتی و بدون دردسر جدا شود. یکی دیگر از مزایای حق طلاق برای زن، طلاق توافقی بدون حضور مرد است. زوجه وکالت طلاق را از زوج خود می گیرد و بعد می تواند بدون حضور مرد، وکیل بگیرد و بدون حضور او به راحتی طلاق بگیرد.

حق طلاق زوجه می تواند معلق یا مشروط باشد. یعنی وکالت طلاق مطلق ندارد و در این صورت زن نمی تواند مراحل طلاق را به سرعت پیش ببرد. یکی از نکات مهم دیگر در مورد حق طلاق در طلاق توافقی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که سر دفتر دار به عمد یا سهوا، ننویسد که حق طلاق به زن داده شده است.

مطلب پیشنهادی: بهترین وکیل طلاق در تهران

نتیجه گیری

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. ما در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات مهم در مورد طلاق توافقی و این که در طلاق توافقی چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟ در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانی به سایت برترین وکیل مراجعه کنید و از مطالب مفید آن نهایت استفاده را ببرید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید