امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287760
۱۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

سردار رادان: درخواست پلیس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی/کاهش ۷.۵ درصدی تصادفات رانندگی

سردار رادان: درخواست پلیس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی/کاهش ۷.۵ درصدی تصادفات رانندگی

فرمانده فراجا بر ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در جریان بازدید از پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که با رونمایی از خودروهای جدید پلیس راهور، افتتاح  ساختمان‌های جدید پلیس راه و برگزاری جلسه کمیسیون کاهش تصادفات همراه بود، گفت: متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است. این سه تخلف عبارتند از سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو که می‌تواند ناشی از خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه و ... باشد.

وی به بازدارندگی جرائم رانندگی اشاره کرد و گفت: جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. در حال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و گرانی و ... ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست.

فرمانده فراجا ادامه داد: شما ببینید در بسیاری از کشورهای جهان دنیا برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشورما  مبلغ جرایم رانندگی بسیار پایین است و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است.

رادان با بیان اینکه اکثریت رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند، گفت: بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات تنها شش تا هفت درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران نیز آسیب می‌زند، خب چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جرائم رانندگی انجام دهد.از نظر ما افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جانباختگان تصادفات خواهد داشت.

رادان همچنین با آمار جانباختگان حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که عمدتا از سوی پلیس انجام شد، توانستیم از ۲۸ هزار جانباخته تصادفات در دهه ۸۰ به ۱۷ هزار کشته در تصادفات رانندگی برسیم، عمده این اقدامات از سوی پلیس انجام شد و من به شما می‌گویم که اگر پلیس برای کاهش جان باختگان تصادفات برنامه‌ای نداشت عدد کشته شدگان حوادث رانندگی از ۱۷ هزار کشته به ۴۱ هزار کشته رسیده بود.

رادان همچنین در رزمایش خودرویی پلیس راهور که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار و در آن از تجهیزات خودرویی جدید راهور نیز رونمایی شد، گفت: پلیس راهور ویترین انتظامی کل کشور است، این ویترین همه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی را به خود اختصاص داده است که در جامعه از پلیس انتظار می‌رود. در واقع پلیس راهور یکی از پلیس‌هایی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی پلیس را بالا ببرد.

وی در ادامه به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کردو گفت:بارها گفته شد که پلیس مسئول تصادفات نیست، پلیس باید نظارت بر ماموریت‌های دستگاه‌های دیگر داشته باشه تا نتیجه آن کاهش تصادفات باشد. اما در حال حاضر پلیس بار دستگاه‌های دیگر را به دوش کشیده و در راستای کاهش تصادفات نیز اقدام کرده است. دستگاه‌های زیادی در حوزه کاهش تصادفات مسئولیت دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

رادان از کاهش ۷.۵ درصدی تصادفات در کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: از همکارانم در پلیس راهور می‌خواهم که با تداوم اقدامات خوب خود و انجام اقدامات لازم تا پایان سال به کاهش ۱۲ درصدی تصادفات برسیم. امیدوارم که دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه پای کار بیایند.

فرمانده فراجا در حاشیه این رزمایش نیز با حضور در جمع خبرنگاران از اضافه شدن بیش از ۱۰۰ خودرو به ناوگان پلیس راهور کشور از امروز خبر داد و گفت:  ابتدا لازم می‌دانم که از اقدامات رئیس‌جمهوری محترم و معاون اول ایشان برای کمکی که در کاهش تصادفات به پلیس کردند، تشکر کنم. اقدامات پلیس  راهور باید به کاهش تصادفات و جان‌باختگان منجر شود تا اعتماد مردم به پلیس ارتقا بیابد.

وی ادامه داد: ان‌شاالله این خودروها وارد ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسرکشور شده و متناسب با نیازها و در راستای مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات در استان‌ها و سطح شهرها و جاده‌ها به کار گرفته خواهد شد.

رادان درباره هوشمندسازی در پلیس راهور نیز گفت: ما نمی‌توانیم همچنان اسیر کروکی‌های قدیمی باشیم و حتماً باید از کروکی‌های الکترونیک استفاده کنیم؛ باید توان خودمان را به روز کنیم و خوشبختانه در پلیس راهور اقدامات خوبی در مسیر هوشمندسازی انجام شده است. یک زمانی مردم برای تعویض پلاک باید حتماً حضوری مراجعه می‌کردند که البته در زمان خودش اقدام خوبی بود اما حالا باید این روال تصحیح شود. باید به جای اینکه مردم به پلیس برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنند، پلیس به محل مردم مراجعه کند و تعویض پلاک را انجام دهد. لازم است پلیس راهور که ویترین مجموعه انتظامی کشور است هرچه سریع‌تر به سمت هوشمندسازی برود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید