امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288283
۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

دستور رئیس دیوان عالی کشور برای ساماندهی پرونده‌های اختلاف در صلاحیت

دستور رئیس دیوان عالی کشور برای ساماندهی پرونده‌های اختلاف در صلاحیت

رئیس دیوان عالی کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌های حل اختلاف در صلاحیت که به دیوان عالی کشور واصل می‌شود به صلاحیت مرجع اولیه نظر داده می‌شود، لذا به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی و معطلّی اصحاب دعوا، در صدور قرارهای مذکور توجه لازم از سوی قضات دادسراها و دادگاه‌ها انجام شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور خطاب به روسای کل دادگستری استان‌ها بر تمهید اقداماتی در جهت ساماندهی پرونده‌های حل اختلاف در صلاحیت تأکید کرد.

منتظری در این رابطه عنوان کرد: با عنایت به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌های حل اختلاف در صلاحیت که به دیوان عالی کشور واصل می‌شود به صلاحیت مرجع اولیه نظر داده می‌شود، لذا به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی و معطلّی اصحاب دعوا، در صدور قرارهای مذکور توجه لازم از سوی قضات دادسراها و دادگاه‌ها انجام شود.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: مهمترین وظیفه دیوان عالی کشور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم است که این مهم از طریق رسیدگی به پرونده‌های فرجام خواهی صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که در حال حاضر بیشترین وقت قضات دیوان عالی کشور صرف رسیدگی به پرونده‌های غیرفرجامی می‌شود.

وی در تشریح این مطلب افزود: بخش قابل توجهی از پرونده‌های غیرفرجامی در دیوان عالی کشور را پرونده‌های حل اختلاف در صلاحیت، احاله، اعاده دادرسی و تجمیع تشکیل می‌دهد و در این میان بیشترین آمار مربوط به پرونده‌های حل اختلاف در صلاحیت است، لذا قضات دادسراها و دادگاه‌ها در قرارهای صادره نهایت دقت را به خرج دهند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید