امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287662
۱۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

راجر واترز خواننده بریتانیایی درباره طوفان الاقصی: مقاومت در برابر اشغال یک وظیفه اخلاقی است

راجر واترز خواننده بریتانیایی درباره طوفان الاقصی: مقاومت در برابر اشغال یک وظیفه اخلاقی است

راجر واترز، خواننده راک بریتانیایی و بنیانگذار گروه پینک فلوید، حمله گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، به اسرائیل را در 7 اکتبر 2023 یک جنبه  مقاومت در برابر اشغال دانست.

در طی یک مصاحبه تلویزیونی با خبرنگار آمریکایی گلن گرینوالد، از واترز در مورد اولین واکنشش به عملیات سیل الاقصی سوال شد و او پاسخ داد: اولین واکنش من این بود: صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی افتاده است. واکنش دوم من این بود: چگونه لعنتی آیا اسرائیلی ها نمی دانستند؟» که این اتفاق خواهد افتاد؟

واترز ادامه داد: منظورم این است که آیا نظامیان اسرائیلی وقتی آنچه را که برای عبور از مرز باید منفجر می‌کردند، منفجر کردند، در همه پایگاه‌ها صدای انفجار را نشنیدند؟ یک چیز بسیار عجیب در این مورد وجود دارد.

مصاحبه کننده سپس از او پرسید که آیا می توان حمله انجام شده توسط حماس را توجیه کرد و او پاسخ داد: ما واقعاً نمی دانیم که آنها چه کردند. اما آیا مقاومت در برابر اشغال موجه بود؟ پاسخ این است که بله، این چیزی است که ژنو انجام داده است. کنوانسیون تصریح می کند و از نظر اخلاقی باید در برابر اشغال که از سال 1967 شروع شد مقاومت کنند.

واترز در پاسخ به این اتهام که او جان فلسطینی ها را به جان اسرائیلی ها ترجیح می دهد، گفت: چه مزخرف مطلق. این تفاوت بین برنامه من و برنامه دولت اسرائیل است: من به حقوق انسانی برابر برای همه برادران و خواهرانمان اعتقاد دارم. هر کجا.

بنیانگذار گروه «پینک فلوید» در پاسخ به اتهامات فزاینده «یهود ستیزی» به دلیل انتقاد صریح خود از اسرائیل گفت: دلیلش این است که آنها پاسخی برای استدلال ندارند و نشان می دهد که شما حداقل یک تریبون دارید و مردم گوش می دهند اما مردم به آنها گوش نمی دهند.

این خواننده راک که به حمایت از حقوق مردم فلسطین معروف است، همچنین درباره قتل عام فلسطینیان توسط اشغالگران اسرائیل گفت: من 80 ساله هستم و این وحشتناک‌ترین چیز است. با این حال، دولت ایالات متحده و همه کشورهای وابسته به آن در اروپا "شما به اسرائیلی ها کارت سفید می دهید تا بکشند."

راجر واترز در 16 مارس اعلام کرد که قصد دارد علیه شهرداری‌های فرانکفورت و مونیخ آلمان پس از تصمیم‌گیری برای ممانعت از برگزاری کنسرت‌هایش به دلیل مواضعش و به دلیل «یهود ستیزی» اقدام قانونی کند.

واترز از طریق حساب کاربری خود در پلتفرم "X" بیانیه ای را صادر کرد که در آن گفت وکلایش اقدامات قانونی لازم را برای اطمینان از برگزاری کنسرت های او در فرانکفورت و مونیخ انجام می دهند.

در می 2021، تعداد زیادی از موسیقیدانان و هنرمندان بین المللی، از جمله راجر واترز، نامه ای سرگشاده را امضا کردند که در آن خواستار تحریم فرهنگی اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین شدند.

این خواننده بریتانیایی با انتشار کلیپی در حساب کاربری خود خشونت انجام شده توسط اسرائیل در اورشلیم را محکوم کرد و روند تخلیه خانواده های فلسطینی را شبیه به "اقدامات نسل کشی" توصیف کرد.

واترز در سال 2006 تحت حمایت سازمان ملل متحد از اورشلیم و بیت لحم دیدن کرده بود و شخصاً دیوار آپارتاید را دید و از آن روز تصمیم گرفت در کنار فلسطینی ها بایستد و از اسرائیل خواست تا دیوار را تخریب کند و از برگزاری کنسرت در تل آویو خودداری کرد.

در سال 2011، واترز مقاله ای در روزنامه بریتانیایی گاردین نوشت و در آن حمایت خود از فلسطینی ها و رد سیاست آپارتاید اسرائیل را اعلام کرد.

او در مقاله خود درباره ساکنان غزه نیز صحبت کرد و گفت که آنها «عملاً در پشت دیوار محاصره غیرقانونی اسرائیل زندانی هستند» و رنج کودکانی را که از سوءتغذیه و ناامنی رنج می‌برند، تشریح کرد.

موضع واترز در حمایت از فلسطین بی‌توجه نماند، بنابراین او به «یهود ستیزی» متهم شد و در رسانه‌های اجتماعی مورد حمله کمپین‌های سیستماتیک قرار گرفت، اما با این وجود به موضع خود پایبند ماند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید