امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288602
۹۶
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی شورای نگهبان

هادی طحان نظیف : رای دادن اجباری نیست؛ مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آزاد گفت: بر اساس معیارهای حقوقی، انتخابات آزاد انتخاباتی رقابتی با تنوع رویکردها است. به نظر می‌رسد که تمام مولفه‌های انتخابات آزاد در انتخابات جمهوری اسلامی ایران حاکم است و حتی بر خلاف برخی کشورها در کشور ما رای دادن اجباری نیست و مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان: رای دادن اجباری نیست؛ مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از خواست مردم است و این افتخار را دارد که در طول ۴۵ سال گذشته به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار کرده است.

به گزارش «انتخاب»، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ در آستانه برگزاری همزمان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، یا بیان اینکه «انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین کننده و محوری است و در روزهایی که برخی ملت ها با صندوق رای غریبه هستند نظام جمهوری اسلامی برخاسته از رای ملت است» گفت: تمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران بصورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند.

به نوشته ایسنا، وی افزود: انتخابات امسال در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای و در بیش از 90 هزار نقطه در سراسر کشور برگزار می‌شود و در فرایند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی حدود ۷۵ درصد از افراد ثبت نامی ها تایید صلاحیت شدند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر رقابت می‌کنند، عنوان کرد: با اینکه قاطبه ملت ایران مسلمان هستند اما اقلیت‌های دینی ما کرسی‌های مشخص و ثابتی در مجلس دارند و این موضوع از ابتدای انقلاب وجود داشته است. همچنین در این انتخابات از میان اقشار مختلف سنی و شغلی در میان تأیید صلاحیت شدگان حضور دارند. در انتخابات خبرگان رهبری نیز ۱۴۴ نفر به رقابت می‌پردازند.

طحان نظیف تاکید کرد: از حضور همه افراد شایسته و نخبگان کشور در انتخابات استقلال می‌کنیم و این موضوع را مغتنم می‌دانیم و به آن افتخار می‌کنیم؛ با توجه به تعداد بالای افراد تایید صلاحیت شده، زمینه رقابت فراهم است.

وی با اشاره به مردمی بودن سازوکارهای نظارت بر انتخابات در کشور گفت: در انتخابات‌ها نمونه بی نظیری از جمع سپاری به مردم را مشاهده می‌کنیم و به نحوی می‌توان گفت که بار اصلی نظارت بر انتخابات بر دوش مردم است. در این دوره ۲۳۰ هزار ناظر مردمی حضور دارند که هیچکدام رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند اما با آموزش‌هایی که دیدند در امر نظارت در فرایند انتخابات به شورای نگهبان کمک می‌کنند. همچنین حدود ۶۲ هزار نفر به عنوان نمایندگان کاندیداها در امر نظارت به ما کمک می‌کنند و همچنین ۸۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی حضور دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت تامین امنیت انتخابات ۱۱ اسفند را بر عهده دارند، عنوان کرد: در حدود ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای انتخابات بصورت الکترونیکی برگزار می‌شود و امیدواریم با تمهیداتی که صورت گرفته در خصوص سه راهبرد صداقت، امنیت و سلامت به تحقق مشارکت پرشور و حداکثری مردم به تعیین سرنوشت خود بینجامد.

به گزارش ایسنا، طحان نظیف در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تعداد نامزدهایی که انصراف دادند، گفت: در این زمینه اطلاع دقیق ندارم اما بر اساس زمان‌بندی انتخابات داوطلبان تا ساعت ۸ روز گذشته فرصت انصراف داشتند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای شورای نگهبان مهم است که کدام لیست به مجلس بروند؟ تاکید کرد: خیر؛ شورای نگهبان نسبت به هیچ گروه سیاسی توجه خاصی ندارد.  

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه شرایط انتخابات در ایران و سایر کشورها به ویژه کشورهای مدعی حقوق بشر اطهار کرد: در شورای نگهبان بررسی‌هایی داریم و بر اساس آن، این تعداد تأیید صلاحیت شده را در انتخابات کشورهای دیگر مشاهده نکردیم.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره رای گیری از ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری در خارج از کشور انجام می‌شود اما در خصوص انتخابات مجلس چون این انتخابات بصورت منطقه‌ای برگزار می‌شود، طبیعتاً امکان رای گیری برای ایرانیان خارج از کشور فراهم نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر انتخاباتی شرایط و قانون خود را دارد، تاکید کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان که به تصویب اعضای این مجلس رسیده شرایطی در نظر گرفته شده که بر اساس آن فقهای شورای نگهبان باید صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار دهند. ممکن است کسی شرایطی را داشته باشد و در ادامه این شرایط را از دست داده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات انتخاباتی گفت: تا الان تخلفی در شورای نگهبان دریافت نکردیم. بر اساس قانون انتخابات، شورای نگهبان ناظر انتخابات است و در تمامی مراحل انتخابات بر آن نظارت دارد و بر اساس این قانون بررسی صلاحیت‌ها تا زمان صدور اعتبارنامه‌ صورت می‌گیرد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره آمار تعداد رد صلاحیت‌ها و همچنین آمار اعتراضات به این موضوع و تعداد افراد تایید صلاحیت شده اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات، مکانیزم مشخصی برای بررسی صلاحیت ها پیش‌بینی شده است که بررسی صلاحیت‌ها بر اساس آن صورت می‌گیرد؛ قانون مراحل متعددی را در این خصوص پیش بینی کرده است که همه را پشت سر گذاشتیم که عدد نهایی تایید صلاحیت شده ها ۱۵ هزار نفر از میان ۲۰ هزار نفری است که برای داوطلبی در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش دیگری درباره جزییات افراد تایید صلاحیت شده در انتخابات مجلس گفت: حدود ۱۲ یا ۱۴ درصد تعداد ثبت نامی‌ها خانم‌ها بودند. بر اساس قانون انتخابات مجلس سن قانونی ۳۰ تا ۷۵ سال است؛ حدود ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و بیش از ۳ هزار نفر دهه شصتی داریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیش‌بینی از میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: در کشور ما همیشه موضوع مشارکت در انتخابات‌های مختلف در نوسان بوده است لذا این نوسان را همیشه داشتیم اما همیشه بین متوسط و بالا بوده است؛ مشاهدات میدانی ما از فضایی که این روزها در کشور حاکم است و همچنین نظرسنجی‌های دانشگاهی، نشان از مشارکت بالا است.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات به شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان یک نهاد عالی حقوقی است که مبتنی بر قانون و مکانیزم‌های پیش‌بینی شده قانونی انجام وظیفه می‌کند و نکته اعضای آن حقوقی است و به هیچ عنوان حزبی و سیاسی و جناحی نیست و در هیچ کدام از پرسشنامه‌ها برای ثبت نام، افراد هیچ الزامی برای اعلام گرایش سیاسی خود ندارند. کسانی که دارای شرایط قانونی باشند می‌توانند در آن فرایند حضور داشته باشند. جنس کار شورای نگهبان به نحوی است که درباره افراد به نوعی قضاوت می‌کند و طبیعی است که انتقاداتی درباره عملکرد این شورای مطرح شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه شرایطی برای رد و تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات وجود دارد، گفت: همانطور که گفتم مواد ۳۱ الی ۳۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط داوطلبی نمایندگی مجلس را تعیین کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات آزاد گفت: بر اساس معیارهای حقوقی، انتخابات آزاد انتخاباتی رقابتی با تنوع رویکردها است. به نظر می‌رسد که تمام مولفه‌های انتخابات آزاد در انتخابات جمهوری اسلامی ایران حاکم است و حتی بر خلاف برخی کشورها در کشور ما رای دادن اجباری نیست و مجازاتی برای رای ندادن در نظر گرفته نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که با توجه به رد صلاحیت برخی نمایندگان مجلس آیا احساس می‌کنید که این موضوع موجب یاس و ناامیدی است؟ گفت: در کشور ما برای هر کرسی ۵۲ نفر رقابت می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظارت شورای نگهبان بر وعده‌های انتخاباتی کاندیداها اظهار کرد: در فصل هفتم قانون انتخابات این موضوع پیش بینی شده است و بر این اساس دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی به صراحت جرم تلقی شده و مجازات‌هایی نیز برای آن پیش بینی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد مجلس جدید درباره روابط با آمریکا و تاثیرات آن بر تحولات منطقه گفت: پیشگو نیستم و این مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را تعیین خواهند کرد. مجلس در کشور ما جایگاه رفیعی دارد و طبیعتاً یک مجلس قوی می‌تواند تصمیمات مهمی را در عرصه‌های داخلی و خارجی داشته باشد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات مشارکت در انتخابات در ایران اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بطور میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم و میانگین میزان مشارکت در کشور ما رقمی قابل توجه است و جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که میزان مشارکت در آن بالاست. آنچه مهم است این است که در کشور ما خواست و اراده مردم حرف آخر را می‌زند.

 

 

 

 

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید