امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280509
۲۸۷
۱
۰
نسخه چاپی
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی

روابط عربستان سعودی با آمریکا و چین متقابلاً منحصر به فرد نیست

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به CNBC گفت: ما یکی را منحصر به دیگری نمی‌دانیم.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی

به گزارش حقوق نیوز به نقل از CNBC، یکی از دیپلمات‌های ارشد عربستان در حالی که جو بایدن از این کشور در حال بازدید رسمی است گفت که عربستان سعودی به تقویت روابط خود با آمریکا و چین ادامه می‌دهد.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به CNBC در جده گفت: ما در روابط با آمریکا و چین یکی را منحصر به دیگری نمی‌دانیم. ما می خواهیم با دو طرف همکاری نزدیک داشته باشیم و این کاری است که ما انجام داده‌ایم.»

چین بزرگترین شریک تجاری ماست. این کشور یک بازار بزرگ برای انرژی و یک بازار بزرگ برای آینده است و چین یک سرمایه گذار عمده در عربستان سعودی است - البته ایالات متحده شریک شماره یک ما در زمینه هماهنگی امنیتی و سیاسی و همچنین سرمایه گذاری و تجارت بین دو کشور است.

بایدن این هفته در یک چرخش آشکار در سیاست خارجی نقادانه ی خود نسبت به عربستان سعودی که به ویژه با قتل خاشقچی افزایش یافته بود به دلیل قیمت های بالای نفت و گاز برای مصرف کنندگان آمریکایی، بحران غذا و انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و تمایل به نزدیکتر کردن سعودی ها و اسرائیل به یکدیگر، روابط طولانی مدت عربستان با آمریکا را تحسین و به این کشور سفر کرد.

جو بایدن هفته گذشته در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت که منافع آمریکا و عربستان شامل ثبات و امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم، جبهه متحد در برخورد با ایران، آتش بس در یمن و ثبات بازار نفت است.

لازم به ذکر است عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات واشنگتن است.

یکی دیگر از اهداف دولت بایدن متقاعد کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس برای کمک به انزوای روسیه و چین است زیرا با شروع سیاست های دولت اوباما در دور شدن از خاورمیانه و آسیا، دولت‌های منطقه روابط خود را با دو دشمن ایالات متحده - به‌ویژه چین که یکی از مهمترین شرکای تجاری عربستان سعودی است، گسترش دادند.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیرغم اینکه ارتباط تنگاتنگی با واشنگتن دارند از چین پهپادهای مرگبار خریداری می کنند. واشنگتن اکنون تسلیحات خاصی را از امارات متحده عربی به دلیل نگرانی در مورد روابط اش با چین از این کشور دریغ می کند.

با این حال، مقیاس و عمق زیاد روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی بین واشنگتن و ریاض به این معنی است که هر دو طرف علاقه آشکاری به حفظ روابط نزدیک به یک قرن دارند.

الجبیر گفت: «ما با ایالات متحده، تاریخ مشترکی داریم و مسائل معاصر را به اشتراک می گذاریم. چالش های منطقه ما، ایران، یمن، عراق، حمایت از عراق، سوریه، لبنان، روند صلح و شاخ آفریقا رابطه ما با آمریکا را در برخورد با این مسائل حیاتی می کند».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی افزود: این برای منافع متقابل دو کشور مهم است و بنابراین این رابطه بسیار محکم و بسیار قوی است و ما معتقدیم که 80 سال گذشته مزایای فوق العاده ای برای هر دو کشور داشته است و ما مشتاقانه منتظر ساختن آن برای 80 سال آینده هستیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید