امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286410
۱۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

روزهای بحرانی در تامین اجتماعی و وحشت بازنشستگان

تاب آوری سازمان تامین اجتماعی که امید هزاران بازنشسته به آن است به پایان می رسد؟

روزهای بحرانی در تامین اجتماعی و وحشت بازنشستگان

هیچ چیز برای صدها هزار بازنشسته ایرانی بدتر از این نیست که در اوج ناتوانی و نیاز برای به دست آوردن درآمدی که بتوان با آن اندک‌های زندگی را مهیا کرد، هر روز یک آدم آگاه به مسائل بازنشستگان خبری هولناک از آینده این سازمان بدهد.

تازه‌ترین خبر یا تحلیل خبری را مدیرکل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی درباره سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده و با صراحت از خطر ورشکستگی این سازمان خبر داده و تاکید کرده است: «میزان تاب‌آوری سازمان تامین اجتماعی به پایان رسیده و چنانچه رویه‌های پیشین مدیریتی، قانونگذاری و لوایح گوناگون دولتی و بار کردن تعهدات جدید بر دوش نحیف سازمان تامین اجتماعی با نادیده گرفتن منافع قریب به ۴۵ میلیون بیمه‌شده ادامه یابد، روزهای سخت امروز سازمان به روزهای بحرانی تبدیل خواهد شد.»

چند سال پیش و در وضعیتی که هنوز نهاد تامین اجتماعی به پایان تاب‌آوری خود نزدیک نشده بود، مسعود نیلی در نوشته‌ای مهم به ابرچالش‌های ایران اشاره کرد و یکی از آنها را ابرچالش سازمان تامین اجتماعی دانست که شوربختانه پیش‌بینی این اقتصاددان دقیق بود و حالا یک مدیر ارشد سازمان اعتراف می‌کند تاب‌آوری این نهاد که چشم صدها هزار بازنشسته ایرانی به ایستادگی آن دوخته شده پایان را تجربه می‌کند.

بازنشستگان و نیز ده‌ها هزار کارفرمای ایرانی از جیب و دخل خود سالانه ۳۰ درصد به حساب این نهاد می‌ریزند تا کارگران احساس کنند در هنگام پیری و ناتوانی می‌توانند روی یک میزان درآمد حساب کنند. در حالی که هر از چند گاهی یک مدیر، یک نماینده مجلس، یک مدیر دولتی، یک کارشناس در این‌باره هشدار می‌دهد، اما آب از آب تکان نمی‌خورد و هر بار که خبرهایی در این باره منتشر می‌شود ترسناک‌تر است و زندگی با وحشت بیشتر برای بازنشستگان پیش چشم‌شان آشکار می‌شود.

واقعیت این است که ادامه این روند و اجرای سیاست‌های ناکارآمد در اداره منابع مالی سازمان و نیز افزودن تعهدات پوپولیستی بر دوش نهادی که هر روز آب می‌رود و تکیده‌تر می‌شود، پیامدهای مهیبی برای جامعه ایرانی خواهد داشت و باید از یک جایی ترمز این پس‌افتادگی را کشید و این کار تا بیشتر از این دیر نشده باید شروع شود. به نظر می‌رسد برگرداندن سازمان تامین اجتماعی روی ریل سلامت نیازمند دگرگونی‌های بنیادین در بازار کار و بازار کالا و تجارت است که همه آنها متاسفانه در جایی سخت طومارشان پیچیده شده و گره‌هایش کور و کورتر می‌شود. تن و بدن اقتصاد ایران، شهروندان ایرانی و بازنشستگان را بیش از این از هراس نلزانیم و بر وحشت آنها نیفزاییم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایران اکونومیست

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید