امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263073
۸۱۰۲۷
۱
۰
نسخه چاپی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

تا ۱۴ آذر مردم هر گوشی که می‌خرند حتی اپل هیچ جای نگرانی وجود ندارد+ فیلم

تا ۱۴ آذر مردم هر گوشی که می‌خرند حتی اپل هیچ جای نگرانی وجود ندارد، از ۱۴ آذر یعنی از ساعت ۲۳:۵۹:۵۹ روز ۱۳ آذرماه آن گوشی‌هایی که وارد شبکه می‌شوند باید شناسه آن‌ها در گمرک ثبت‌شده باشد

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
 

به گزارش حقوق نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به موضوع قاچاق گوش های تلفن همراه گفت:  اینکه با قاچاق کسب‌وکار نامشروعی در کشور شکل می‌گیرد که باعث می‌شود عده‌ای از راه نامشروع، ثروتی را به دست می‌آورند که خود اقتصاد غیر شفاف و اقتصاد ناسالم است. وی افزود: قاچاق، درآمدهایی را از بیت‌المال پایمال می‌کند که این عدد در حال حاضر مطابق ۵ درصدی که حق گمرکی پیش‌بینی‌شده برای گوشی‌های تلفن همراه است، حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان در سال می‌شود. این در حالی است که کل حقوق به‌دست‌آمده گمرک در سال گذشته ۱۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و برای امسال نیز عددی حدود ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. به عبارتی ۵ درصد کل درآمد گمرک می‌شود.

آذری جهرمی  به بازار ۶ میلیارد دلاری تلفن همراه در کشور اشاره کرد و ادامه داد: البته وزارت ارتباطات در حوزه مقابله با قاچاق گوشی‌های همراه نقش اولیه را ندارد. چراکه مبادی ورودی کالا به کشور گمرک است و مکانیزم‌های کنترل بازار نیز در اختیار وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. اما این امکان در گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد که در حوزه بهره‌برداری ازنظر فنی سازوکاری را به وجود آوریم که گوشی‌هایی که به طرق مجاز وارد شدند، فقط ثبت شوند که البته ممکن است این امکان درجاهای دیگر وجود نداشته باشد. بنابراین وزارت ارتباطات مجری سیاست‌های فنی این حوزه است.

بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور با بیان اینکه در اجرای طرح ثبت گوشی‌های همراه خلاقیت وجود دارد، تصریح کرد: اینکه شیوه اجرای طرح چگونه باشد که به‌وسیله قاچاقچیان دور زده نشود، خود مسئله ایست که در این حوزه خلاقیت وجود دارد. البته مبدع ما نیستیم و در کشورهای دیگر نیز همین مکانیزم‌ها استفاده می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم محور اجرای این طرح را ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و خاطرنشان کرد: در ماه اول استقرار بنده در وزارت ارتباطات ازآنجایی‌که طرح ثبت گوشی‌های همراه یکی از موضوعاتی بود که در انتظار اجرا قرار داشت، جلسه‌ای با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و اطلاعات و همچنین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق و ارز در دفتر بنده برگزار و تصمیم‌گیری شد که با توجه به اینکه وحدت رویه‌ای وجود دارد وزارت ارتباطات هماهنگ‌سازی بین مجموعه‌ها را انجام دهد که ما مسئولیت را بر عهده گرفتیم.

وزیر ارتباطات درباره ماهیت قاچاقچیان گوشی‌های تلفن همراه توضیح داد: شبکه قاچاق بدین گونه است که تولیدکنندگان گوشی تجهیزات را به خارج مرزها می‌برند و در نقاطی که بارانداز صادرات تجهیزات به ایران است، پیاده‌سازی می‌کنند. البته واردکنندگان و توزیع‌کنندگان گوشی در کشور چهارچوبی مشخص دارند و معلوم است کی هستند. اما ازآنجاکه ۵ درصد گوشی‌ها از مبادی رسمی و ۹۵ درصد را از مبادی غیررسمی می‌آورند به نظر من خیلی شبکه ناشناخته‌ای نیست. برداشت شخصی بنده این است که توزیع‌کنندگانی که عمده واردات گوشی را بر عهده‌دارند، به بازار خودشان از مبادی قاچاق انجام می‌دهند و وارد می‌کنند. چراکه وقتی مقررات به‌خوبی اعمال نمی‌شود آن‌ها نیز راه را برای خود بازمی‌بینند که اقلام را بیاورند وگرنه یک فروشنده گوشی در نقطه نهایی نمی‌گویند که یک گوشی از مبدع رسمی و یک گوشی از مبدع غیررسمی به من بدهید.

آذری جهرمی در پاسخ به این سؤال که خبرهای ضدونقیض مبنی بر اینکه در مرحله اول اجرای طرح، ثبت سریال درست در گمرک انجام نمی‌شد، گفت: اینکه مرحله اول چه بود جزییاتی است که اصل طرح را به حاشیه می‌برد. از روزی که آن جلسه را در دفترم داشتیم، سیستم‌های فنی آماده بود و همه مجموعه‌ها در گمرک، وزارت ارتباطات، وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز آمادگی کامل داشتند. امروز بیش از ۱۰۰ میلیون گوشی در دست مردم است و آنچه ما را واداشت که با طمأنینه بیشتری جلو رویم این بود که زندگی جاری مردم را مختل نکنیم و تصمیماتی بگیریم که این حوزه با حداقل حواشی پیش رود. چون اگر مردم ناراضی می‌شدند نارضایتی آن‌ها محملی می‌شد برای سوءاستفاده کنندگان. بنابراین با طمأنینه رفتن برای این بود که همه حواشی را ببینیم. حتی اینکه با یک مدل شروع کردیم دلیلش این است که همه جوانب را به‌صورت دقیق ببینیم. چراکه فضا به گونه ایست که صرفه اقتصادی برای عده‌ای دارد و تلاش می‌کنند کار را دور بزنند و باید بااحتیاط وارد شد که نه طرح با شکست مواجه شود و نه مردم از اجرای طرح صدمه ببینند.

بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور با این توضیح که دولت هر کاری که بخواهد انجام دهد، باید اجازه داشته باشد اما بخش خصوصی می‌تواند هر کاری را انجام دهد مگر اینکه در قانون منع شده باشد، اظهار کرد: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در کالاهایی که برایش ثبت‌شده و قانونا اجازه دارد می‌تواند ورود کند. اینکه وزارت صمت جلسات متعددی را با واردکنندگان، تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه داشت و اینکه اطمینان خاطر ایجاد شود که پس از اجرای طرح ما دچار کمبود اقلام در درون بازار نمی‌شویم و کانال‌های رسمی فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند و انحصاری در واردات به وجود نیاید. 

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در اجرای طرح ثبت گوشی‌های تلفن همراه یکی از موضوعاتی که در دستور کار است استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های آنلاین برای کنترل بازار است، تصریح کرد: در حوزه فروشگاه‌های آنلاین در رقابت با بخش‌های سنتی، مجوز واردات داده شود که کالاها را خود وارد و توزیع کنند و بازار را کنترل کنند تا اگر اتفاقی که در روز اول رخ داد و قیمت گوشی‌های داخل مغازه را با یک حباب ساختگی شبانه ۳۰۰هزار تومان را بالا بردند، بتوانند کنترل کنند. 

وی با اعلام اینکه برنامه زمان‌بندی دقیقی برای اجرای مراحل بعدی طرح ثبت گوشی‌های همراه وجود دارد، افزود: فاز اول این بود که گوشی‌هایی که از طرق رسمی وارد کشور شدند، شناسنامه‌شان در سیستم ثبت شود و آن ۹۵ درصدی که به‌طرف غیررسمی وارد شدند را خودمان بدون دخالت مردم باید ثبت را انجام می‌دادیم. به خاطر همین فاز اول فاز پایش بود که تمام گوشی‌های فعال در کشور را یکبار ثبت کنیم. پس فاز اول به این دلیل بود که این ثبت با اطمینان بالا انجام شود. در فاز دوم اعمال مقررات مرحله‌ای از «اپل» آغازشده و فکر نمی‌کنم از ابتدا تا انتها فازهای بعدی که پوشش کامل می‌شود بیش از ۴۵ روز طول بکشد.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه تا ۱۴ آذر مردم هر گوشی که می‌خرند حتی اپل هیچ جای نگرانی وجود ندارد،گفت: مردم تا ۱۴ آذر هر مدلی از هر گوشی گرفته باشند مجاز است،  از ۱۴ آذر یعنی از ساعت ۲۳:۵۹:۵۹ روز ۱۳ آذرماه آن گوشی‌هایی که وارد شبکه می‌شوند باید شناسه آن‌ها در گمرک ثبت‌شده باشد. درواقع زمانی که گوشی فعال و سیم‌کارت در آن گذاشته شود، اگر گوشی در شبکه شناسایی نشده باشد و از مجاری رسمی وارد نشده باشد پیامکی برای فرد می‌رود و اطلاع به وی داده می‌شود که گوشی در شبکه ثبت‌نشده و ۳۰ روز مهلت‌دارید برای ثبت آن‌که برای کسانی که مسافرند و گوشی را همراه خودشان دارند و در خارج کشور اقامت دارند و یا توریست هستند چنین زمانی در نظر گرفته‌شده است. ضمن اینکه گوشی‌های عادی هم تا ۳۰ روز می‌توانند فعال باشند. یا این‌که گوشی همراه مسافر است طبیعتاً ۳۰ روز برای پردازش انجام شود و اگر مجاز بودند زمینه فعالیت بلامانع است و اگر بعد از ۳۰ روز فعالیت از دسترسی خارج می‌شوند و در شبکه ما کار نخواهند کرد. 

آذری جهرمی با بیان اینکه نظر گمرک بر این است که گوشی که از مبادی رسمی نیامده، نمی‌توانیم ثبت کنیم، اظهار کرد: بنابراین در نقطه خرید کد فعال‌سازی به همه گوشی‌ها الصاق شده که آن کد فعال‌سازی همان لحظه استعلام می‌کنند. توصیه ما به مردم این است که تحت هر شرایطی و با هیچ استدلالی گوشی که ثبت‌نشده را نخرند ولو با نصف قیمت. چون کار نخواهد کرد و در این سیستم استثنا نمی‌توانیم برایش قائل شویم و خیلی فرایند سختی نیست. ضمن اینکه نزدیک دو هفته است که بسته‌های آموزشی از طریق رسانه ملی در حال پخش است و پوشش رسانه‌ای خوبی به این طرح داده است و این بسته‌ها می‌گویند از طریق پیامک و اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت با چه روشی مردم می‌توانند اصالت گوشی را داشته باشند و از آقای دکتر علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما که عنایت ویژه‌ای به این مسئله داشتند تشکر می‌کنم.


دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید