امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287356
۱۵۷
۱
۰
نسخه چاپی

سرنوشت منابع ارزی آزاد شده ایران چیست؟

هدف‌گذاری دولت برای منابع آزادشده ارزی مهار تورم و همچنین مردمی‌سازی اقتصاد است و پیش‌بینی‌ برخی نمایندگان مجلس این است که منابع مذکور در کاهش تورم و بازگرداندن آرامش به بازار مؤثر باشد.

 سرنوشت منابع ارزی آزاد شده ایران چیست؟

اواخر مرداد امسال، محمد فرزین رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی همه منابع ارزی ایران در کره جنوبی بصورت پرداخت بانکی(واریز به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر)) جهت خرید کالاهای غیرتحریمی خبر داد.

این منابع ارزی به ارزش ۷ میلیارد دلار در سال‌های پایانی دهه ۹۰ از سوی ایران بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد و در نهایت با پیگیریهای فنی و دیپلماسی مجدانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم،  آزاد و طی فرآیندی مالی و بانکی منتقل شد. ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب شش بانک ایرانی در دوبانک قطری واریز شده و این مبلغ اکنون زیر کلید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویتهای کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

قطر ، عمان و سوئیس هم نقش و تلاش سازنده‌ای در کمک به موضوع آزادسازی اموال ایران داشته‌اند.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفته است که مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد و منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز بزودی در دسترس قرار می‌گیرد.

ایران پول‌هایی هم در جاهای دیگر دنیا دارد که به جهت مبادلاتی که هست آن ها را به خواست خود مصرف نکرده ولی از سود آن‌ها بهره برده و یا این‌که از آن‌ها برای خرید استفاده می‌کند.

شکایت ایران از کره جنوبی بابت کاهش ارزش اموال بلوکه شده ایران در این کشور نیز محتمل است؛ چراکه کره جنوبی مانع ارسال وجوه ایران در زمان مناسب شده و ارزش پول کره کاهش یافته و ایران خسارت دیده است. بزودی نظر ایران در این زمینه اعلام خواهد شد.

تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای صدور معافیت تحریمی جهت انتقال پول‌های آزادشده ایران از بانک‌های کره جنوبی به قطر با واکنش تند جمهوری‌خواهان آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس مواجه شد. دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا هم در صفحه کاربری‌اش از او انتقاد کرد.

این در حالی است که تعیین تکلیف برای منابع ارزی آزاد شده با دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و دولت آمریکا باید پاسخگو باشد که چرا با توجه به تایید ۱۵ باره صلح‌آمیز بودن اقدامات هسته‌ای ایران، تحریم‌های ظالمانه ادامه و حتی افزایش یافته است؟

بر اساس آن‌چه اعلام شده هدفگذاری دولت این است که این منابع در راستای تحقق شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم و همچنین مردمی سازی اقتصاد تخصیص یابد و تیم اقتصادی دولت بویژه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه تلاش کنند.

برای هزینه‌کرد منابع آزادشده ایران در سایر کشورها کارگروهی تشکیل می‌شود تا این منابع برای تحقق رشد تولید مصرف شوند.

سفره‌ مردم با پول‌های آزاد شده وسیع‌تر شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه آمریکایی‌ها در رسیدن به اهداف خود در تحریم و بلوکه کردن اموال ایران شکست مفتضحانه‌ای خورده‌اند گفت که سفره‌های مردم می‌تواند با این انتقال پول‌ها وسیع‌تر شود.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آزادسازی منابع ارزی ایران گفت: آمریکایی‌ها اهدافی برای تحریم، بلوکه کردن اموال و نگه داشتن دارایی‌های ایران در خارج از کشور داشتند که شکست مفتحضانه‌ای خوردند البته که دردسرهای زیادی برای ایران ایجاد کرد.مقاومت ملت و ایستادگی دولت ایران و همگامی تمامی قوا جواب داد و توانستیم در جنگ اراده‌ها پیروز شویم؛ اکنون ایران می‌تواند از دارایی‌های خود در خارج از کشور استفاده کند.

وی بیان کرد: ایران کمترین بدهی خارجی را داشته و اکنون نیز بیشترین سپرده گذاری را در خارج از کشور دارد، موضوعی که باعث می شود دولت با مدیریت بهینه اموال به اهدافش برسد آن هم در شرایطی که برخی کشورهای منطقه همچون ترکیه علی رغم پیشرفت‌های قابل توجه در سال های قبل دارای بالاترین میزان بدهی خارجی هستند.

وی با تاکید بر این‌که «سفره‌های مردم می‌تواند با این انتقال پول‌ها وسیع‌تر شود»، گفت: نابسامانی‌های اقتصادی نیز با عملکرد مفید دولت بسامان می‌شود؛ می‌توان در قالب برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۳ شرایط را به گونه‌ای طراحی کرد که عقب افتادگی‌ها و یا بخشی از نابسامانی‌ها وموانع پیش‌رو با سرعت و به شکل جهشی جبران شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این‌که «دولت می‌تواند کار ناتمام و دست نیافتنی دولت‌های قبلی را به سرعت ساماندهی کند»، افزود: حضور ایران در بریکس و شانگهای در کنار تولید و صادرات نفت و فرار کردن از چنبره آمریکا و غربی‌ها و شکسته شدن قیچی اتحادیه اروپا و آمریکا همه از عواملی است که می تواند به پیبشرفت و رشد جهشی مردم کمک کند.

آزادسازی منابع ارزی آرامش را برای بازار به ارمغان می‌آورد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: آزادسازی منابع ارزی کشور و بازگرداندن اموال بیت المال که حق مسلم مردم بوده، از اقدامات بسیار مثبت دولت سیزدهم بوده که قطعا در رفاه و آرامش زندگی مردم اثر مثبت می گذارد.

شهباز حسن پور با اشاره به تاثیر آزادسازی منابع ارزی در عرصه تولید و بازار، بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب و ستودنی دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی خارجی به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی است. ارتباطی که دولت سیزدهم با کشورهای مختلف منطقه و دنیا برقرار کرده، قابل تقدیر است. آزادسازی منابع ارزی کشور و بازگرداندن اموال بیت المال که حق مسلم مردم بوده، از اقدامات بسیار مثبت دولت سیزدهم بوده که قطعا در رفاه و آرامش زندگی مردم تاثیرگذار است. بنده به نوبه خود از دولت تقدیر و تشکر می کنم.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا آزادسازی منابع ارزی منجر به کنترل بازار و نرخ ارز شده و آرامش را برای بازار به همراه داشته و دارد. قطعا آزادسازی منابع ارزی کشور آثار روانی مثبتی روی بازار ارز و مدیریت بهتر آن خواهد گذاشت و فشار را از روی تولید و بازار کاهش می دهد. ان شاءالله این تلاش‌های دولت منجر به آرامش هرچه بیشتر مردم خواهد شد.

آزادسازی منابع ارزی در کاهش تورم موثر است

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: آزاد سازی منابع ارزی و بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران حاکی از هماهنگی بین میدان و دستگاه دیپلماسی است.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر آزادسازی منابع ارزی در عرصه تولید و بازار، بیان کرد: در وهله اول بایستی مردم تاثیر آزادسازی منابع ارزی را در سفره خود ببینند. ما اعتقاد داریم باید این منابع پس از آزادسازی در حوزه معیشت و درمان مردم هزینه شود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که «تلاش های دولت برای آزادسازی منابع ارزی در کاهش تورم موثر است»، اظهار کرد: دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه نشان داد اینکه وزیر خارجه پیشین می گفت میدان با دیپلماسی هماهنگ نیست، حرف غلط است. دولت سیزدهم نشان داد که اقدامات میدان است که به کمک دیپلماسی می آید.

آصفری با تاکید بر این‌که «آزاد سازی منابع ارزی حاکی از هماهنگی بین میدان و دستگاه دیپلماسی است»، تصریح کرد: سیاست اشتباهی که دولت قبل پیش گرفت و سیاست خارجی را به چند کشور غربی گره زده بود، سبب شد تا آزادسازی منابع ارزی با تاخیر مواجه شود.

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید