امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285527
۱۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به تهران

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۲۷ خرداد ماه به تهران سفر می‌کند و بعدازظهر امروز با همتای ایرانی در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزیر خارجه عربستان، امروز در تهران

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود امروز به تهران سفر می‌کند.

به گزارش «انتخاب»، خبرگزاری فارس نوشت: فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۲۷ خرداد ماه به تهران سفر می‌کند و بعدازظهر امروز با همتای ایرانی در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو خواهد کرد.

وزرای خارجه ایران و عربستان پس از توافق دو کشور برای از سرگیری مناسبات دوجانبه دو بار با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند یک بار در پکن و دومین بار در کیپ تاون. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در دیدار با امیرعبداللهیان در کیپ تاون اعلام کرده بود که بزودی به تهران سفر می‌کند.

پس از آن هم روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، به نقل از منابع سیاسی لبنانی نوشت که «فیصل بن فرحان‌پیامی را از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی خواهد آورد که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.» این رسانه در ادامه افزود که بن فرحان در این سفر به منظور بررسی روابط دو کشور با رئیس‌جمهور ایران و چند مقام دیگر دیدار و گفتگو خواهد کرد.

به گزارش فارس، مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان در دی ماه ۱۳۹۴ و در پی حمله به سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران به صورت یک طرفه از سوی عربستان قطع شد. دو طرف بعد از پنج دور مذاکره در عراق و سه دور گفتگو در مسقط در نهایت در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و بعد از هفت سال و سه ماه قطعی روابط در پکن توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.

پس از آن در ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ وزرای خارجه دو‌کشور در پکن دیدار کرده و بیانبه مشترکی صادر کردند و بعد از آن هیأت‌های فنی برای بررسی روند بازگشایی اماکن دیپلماتیک به پایتخت‌ها و همچنبن جده و مشهد سفر کردند. در نهایت ۱۶ و ۱۷ خرداد سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده با حضور علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور و مقامات سعودی رسما افتتاح شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۲ خرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بازگشایی اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران نیز گفت: روند اجرای توافقات بین دو کشور با شتاب خوب از سوی طرفین پیش رفته و می‌توانیم بگوییم هیچ مانعی در روند اجرای توافق وجود نداشته است. اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان به صورت رسمی بازگشایی شد.

در ارتباط با بازگشایی سفارت عربستان و سرکنسولگری این کشور در مشهد زمینه‌ها و بستر‌های لازم فراهم شده و براساس دعوتی که امیرعبداللهیان از همتای سعودی خود برای سفر به تهران انجام داده بود در آینده نزدیک شاهد سفر وزیر خارجه عربستان به تهران خواهیم بود و براساس گام‌های مقدماتی که هیأت عربستانی در ایران برداشته اند گمان می‌کنیم در آینده نزدیک شاهد گشایش سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران باشیم. در شرایط خوبی در روند رسمی روابط دو کشور هستیم و گفتگو‌های اخیر دو وزیر در کیپ تاون مفید و سازنده بود.

پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کردند که قرار است سفارت عربستان در تهران تا زمانی که ساختمان سفارت مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، در یکی از هتل‌های تهران موقتا فعالیتش را آغاز کند.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید