امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284804
۱۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

سقوط مرموز بورس و فروریختن اعتماد جامعه

ریزش بی سابقه بورس که مرموز هم به نطر می رسید باعث از دست رفتن اعتمادی شد که به مروز و طی چند ماه به وجود آمده بود.

سقوط مرموز بورس و فروریختن اعتماد جامعه

روزنامه دولت ونیز دیگر رسانه های هوادار دولت چنان با آب وتاب از رشدهای بهت آور بازار سهام خبر وگزارش می دادند و تحلیل می کردند که این رشد همانند رشد ۱۳۹۹ نیست  که سهامداران خرد باورکردند و باردیگر این بازار  را داغ کردند. از سوی دیگر سهامداران حقیقی که شرکت های دولتی ونیز شبه دولتی را شامل می شود اعتقاد داشتند  که اتفاق مرموزی رخ داد و بازار سهام در دوروز متوالی سقوط بی سابقه ای را تجربه کرد.

برخی رسانه ها تحلیل شان این است که این رخدادی مرموز است و با توجه به اینکه این بازار به خبرهای منفی در سیاست خارجی زودترو شتابان تر واکنش نشان می دهند از احتمال وقوع رخدادی تازه در سیاست خارجی خبر می دهند .

برخی تحلیلگران می گویند این اتفاق دلایل فنی هم دارد و باید این دلایل واکاوی شوند و معلوم شود چرا تصمیم های عجیب گرفته شده است. درباره دلایل این ریزش بی‌سابقه نمی‌توان دلایل خاصی از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی پیدا کرد.

بسیاری ریزش سنگین شاخص‌های بورسی را به عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی دیگری عنوان کرده‌اند. به نظر می‌رسد همچنان نگرانی از احتمال تکرار اتفاقاتی همچون سه سال گذشته و مشکل حرکت توده‌ای سهامداران، موجب شده است تا عرضه‌های سنگین در تمامی صنایع و نمادها صورت بگیرد.

به هردلیل روز گذشته یکی از عجیب‌ترین روزهای بازار سرمایه رقم خورد و شاخص کل بورس با بیش از 125هزار واحد ریزش، رکورد تاریخ راه‌اندازی مکانیزم بازار سهام را جابه‌جا کرد. شاخص کل بورس طی معاملات دیروز با کاهش سنگین ۵.۱۵ درصدی معادل ۱۲۶هزار واحدی مواجه شد و در محدوده ۲.۳۱۴ میلیون واحدی قرار گرفت. این مقدار ریزش درصدی در تاریخ بازار سرمایه، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا یکسانی را سپری کرد و با افت ۴.۴ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام در بازار با افت چشمگیری نسبت به روزهای گذشته همراه شد و عدد ۱۳۹۷۴ میلیارد تومان را به ثبت رساند که عمده دلیل آن، قفل شدن اکثر نمادها در صف فروش و عدم جمع‌آوری آنها بود. در سمت دیگر اما خروج پول سنگین همچنان ادامه داشت و ۴۳۸۰ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی خارج شد.البته طبق بند 3 ماده چهار دستورالعمل نحوه تشخیص شرایط اضطراری موضوع ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار در صورتی که بازارهای بورس یا خارج از بورس (بازار پایه) در طول یک روز معاملاتی بیش از 5 درصد کاهش داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری موضوع را برای تصمیم‌گیری جهت تعطیلی 3 روزه بازار سرمایه در شورای عالی بورس مطرح کند اما مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در حاشیه نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی در مورد افت 5 درصدی شاخص کل بورس و بستن بازار اعلام کرد؛ سازمان قصد بستن بازار را ندارد.

کارشناسان بازار بازار سرمایه می گویند در ایران مسوولانی هستند که هیچ‌گونه مسوولیتی هم در این حوزه ندارند اما اظهارنظرهای عجیبی می‌کنند، به عنوان مثال چند روز پیش یکی از سیاستمداران هشدار داد که باید مراقب بود تا شرایط بورس شبیه سال 1399 نشود!او افزود: در کنار این موارد شاهد فشار از بالا به نهادهای مختلف و بازارگردان‌ها برای عرضه بیشتر سهام هم هستیم تا بازار کنترل شود و همه این موارد باعث می‌شود اعتمادی که به مرور و در عرض 4 ماه به وجود آمده بود به راحتی مخدوش شود و این مساله نتیجه و عاقبت رفتارهای دستوری در بازار است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایران اکونومیست

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید