امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287970
۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

سه شرط محمود عباس برای برعهده گرفتن مسؤولیت غزه پس از جنگ

سه شرط محمود عباس برای برعهده گرفتن مسؤولیت غزه پس از جنگ

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه شرط را برای برعهده گرفتن مسؤولیت غزه توسط تشکیلات خودگردان اعلام کرد، در عین حال اشاره کرد تشکیلات خودگردان «نوار غزه را ترک نکرده که حالا به آن بازگردد».

به گزارش ایسنا، محمود عباس شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه مصری «آن» و پخش تلویزیون فلسطین (دولت) گفت: «ما خواستار توقف همه‌جانبه جنگ، باز کردن درها برای کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از مهاجرت فلسطینی‌ها به خارج از سرزمینشان هستیم.»

وی ادامه داد: «ما این سه نقطه را درخواست کردیم، پس از آن، در صورت خروج (اسرائیل) از غزه، آماده‌ایم مسؤولیت خود را همین الان اجرا کرده و مسؤولیت غزه، کرانه باختری و قدس به عنوان یک کشور فلسطینی را برعهده بگیریم.»

عباس در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ها یا کادری برای حکومت غزه در روز بعد از جنگ وجود دارد، گفت: «ما همه چیز داریم و تیم مدیریتی در آنجا هستند (...)، ما غزه را ترک نکردیم که به آن برگردیم.»

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز شد و پس از فروپاشی دولت وحدت ملی، جنبش حماس در سال بعد با توجه به اختلافاتی که هنوز با جنبش فتح به رهبری عباس وجود دارد، کنترل غزه را به دست گرفت.

ما در غزه هستیم

عباس گفت: «ما در غزه حضور داریم و نهادها، کادر و جوانان خود را داریم. ماهانه ۱۴۰ میلیون دلار به غزه، مردم و نهادها می‌پردازیم... ما در غزه حضور داریم. امروز در میان وزیران ما پنج نفر از غزه و سه نفر ساکن آنجا هستند.»

وی ادامه داد: دیدگاه فلسطینی‌ این است که فلسطینی‌ها (تشکیلات خودگردان) در غزه هستند و موضوع، بازگشت ما به آنجا نیست. در هر لحظه ممکن است کنفرانسی بین‌المللی برگزار شود و ما براساس مشروعیت بین‌المللی و اجرای مشروعیت بین‌المللی و یک کشور فلسطینی شامل غزه، کرانه باختری و قدس آماده بررسی آن هستیم.»

در حالی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می خواهد که تشکیلات خودگردان فلسطین پس از جنگ در غزه مسؤولیت داشته باشد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اشغالگر، این گزینه را رد کرده و می‌خواهد کنترل امنیتی بر نوار غزه را حفظ کند.

عباس گفت: اسرائیل خواهان تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه نیست، بلکه می‌خواهد خودش بماند و بخش‌هایی از فلسطین را تصرف و تکه تکه کند، اما جهان موافق نیست و تئوری آمریکا با آن همراه نیست.

وی با بیان اینکه ارتباطات با مصر و اردن به عنوان بخشی از تلاش برای توقف تجاوز ادامه دارد، گفت: به زودی جلساتی برگزار می‌شود و کشورهای بیشتری مانند امارات و قطر دور هم جمع می‌شوند تا برای توقف تجاوز تلاش کنند و در مورد آنچه بعد از جنگ رخ خواهد داد، صحبت کنند.

عباس تاکید کرد که «اسرائیل می‌خواهد مانند سال ۱۹۴۸ فلسطینیان را از کرانه باختری و نوار غزه آواره کند».

وی افزود: طرح اسرائیل، نتانیاهو و دولت فعلی او خلاص شدن از شر فلسطینی‌ها و تشکیلات خودگردان است.

«آمریکایی‌ها را باور نداریم»

عباس گفت: «آمریکا است که از اسرائیل حمایت می‌کند و با یک اشاره می‌تواند آن (جنگ) را متوقف کند.

او گفت: «ما آمریکایی‌ها (دولت آمریکا) را باور نمی‌کنیم وقتی ادعا می‌کنند به اسرائیل دستور می‌دهند، اما آن به این دستورات گوش نمی‌دهد.»

عباس آنچه را در غزه می‌گذرد اینگونه توصیف کرد که «هیچ جای دنیا بزرگ‌تر و وحشتناک‌تر از فاجعه (نکبة) ۱۹۴۸ اتفاق نیفتاده است». وی افزود که غزه «به ده‌ها میلیارد دلار (دلار) نیاز دارد تا حداقل به زندگی جدید بازگردد».

در غزه حدود ۲.۴ میلیون فلسطینی حتی قبل از این جنگ در نتیجه محاصره مداوم اشغالگران از زمان پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۶ در شرایط فاجعه باری زندگی می‌کنند.

عباس گفت: «اسرائیل در حال جنگ با فلسطینی‌ها، محاصره شدید حکومت خودگردان است و حدود یک میلیارد دلار را در زمانی که هیچ حمایت یا کمکی (از خارج) وجود ندارد، دریغ می‌کند.

وی در پایان گفت: «امید در راه است. غزه به آنچه بوده و بهتر است بازخواهد گشت و کشور فلسطین وجود خواهد داشت. جهان باید بفهمد که ما مردمی هستیم که لایق زندگی و استقلال هستیم و هیچ توجیهی برای اینکه مردم ما تحت اشغالگری بمانند، وجود ندارد.»

به گفته مقامات نوار غزه و سازمان ملل متحد، تا روز سه‌شنبه، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ۲۰ هزار و ۹۱۵ شهید و ۵۴ هزار و ۹۱۸ مجروح داشته که بیشتر آنها کودک و زن هستند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید