امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276754
۳۲۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

شهرک‌های مسکونی در شرق تهران را بشناسید

شهرک‌های مسکونی در شرق تهران را بشناسید

اواخر دورهٔ قاجار و اوایل حکومت پهلوی، بسیاری از درباریان منطقه‌‌ای در شمال‌شرق تهران را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب کردند. این قسمت از تهران، پوشیده از درختان و زمین‌های کشاورزی بود. طبیعتا آب‌وهوای مطبوع این منطقه سبب شد کم کم شهرنشینی در این منطقه رواج پیدا کند. به مرور شهرک‌هایی در این منطقه از تهران ساخته شده و شرق تهران از ۸ منطقه تشکیل شد. برای شناخت این مناطق و محلات شرق تهران، این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.

شهرک امید

اواخر حکومت پهلوی، شهرکی برای گارد شاهنشاهی در لویزان ساخته شد. این شهرک ۱۹۴۶ واحد آپارتمانی در ۱۸ برج و ۵۴ خانه ویلایی داشت. پروژهٔ ساخت این شهرک که در تیرماه ۱۳۵۷ پایه‌گذاری شد، پس از انقلاب به حالت مسکوت درآمد. پس از مدتی، نقشهٔ ساخت شهرک از سر گرفته شد و این شهرک به نام امید شناخته شد. گفته شده که حدود ۱۰۰۰۰خانوار در این شهرک ساکن هستند. بلوک‌های ساختمانی این شهرک مانند شهرک اکباتان به صورت A,Bو C طبقه‌بندی می‌شوند.

مجیدآباد

یکی از مناطق بزرگ شرق تهران، مجیدآباد نام دارد. این محله در ناحیهٔ ۹ این منطقه قرار گرفته است. دسترسی به اینجا از غرب به بزرگراه شهید باقری، از شرق به خیابان استخر، از جنوب به محله تهرانپارس و از شمال به بزرگراه شهید بابایی منتهی می‌شود. این محدوده به دلیل دسترسی بالای این منطقه به بزرگراه‌های اصلی تهران، مورد توجه مردم قرار گرفته است. در محلهٔ مجید آباد شهرک‌های پارس، فرهنگیان و کاج قرار دارد. گفته شده که مجیدآباد جزو مناطق قدیمی شرق تهران است. در واقع این محله روستایی بوده که اکنون نیز رشد و توسعه یافته است. با توجه به قیمت خانه و آپارتمان در تهران ، بسیاری از مردم به این منطقه مهاجرت می‌کنند. چرا که این منطقه دسترسی خوبی به حمل‌ونقل عمومی دارد. قرار نگرفتن این منطقه در طرح ترافیک زوج و فرد نیز می‌تواند دلیل مناسبی برای استقبال از این منطقه باشد.

تهرانپارس

حدود ۹۰ سال پیش، فردی زرتشتی حدود ۳۶ میلیون مترمکعب از زمین‌های مهدی‌آباد و مجیدآباد را خریداری کرد. این فرد اقدام به ساخت تهرانپارس کرد. البته معماران فرانسوی تهرانپارس را تکمیل کردند و آن را تهران پاریس نامیدند. کوی تهرانپارس کنونی به لحاظ دسترسی از غرب به بزرگراه باقری، از شرق بلوار شاهد، از جنوب خیابان دماوند و از شمال به بزرگراه زین‌الدین منتهی می‌شود. تهرانپارس کنونی به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده و مجیدآباد بخشی از تهرانپارس به حساب می‌آید.

شهرک‌های مسکونی در شرق تهران را بشناسید

سخن آخر

اگر قصد داشته باشید با اتوبوس به سمت شمال کشور بروید، حتما باید وارد شرق تهران شوید. قدمت و وسعت این منطقه هنوز برای عده‌ای از مردم مشخص نیست. در حالی که قدمت برخی از محلات این منطقه به دوران قاجار و پهلوی باز می‌گردد. گفته شده که این منطقه از قدیم خوش آب‌وهوا و محل رجوع پادشاهان و مردم بوده است. در حال حاضر در شرق تهران، شهرک‌هایی به نام امید، پارس، فرهنگیان،‌ کاج قرار دارند. البته کوی تهرانپارس و مجیدآباد نیز در قسمتی از این شهرک‌ها قرار گرفته‌اند. دسترسی به حمل‌ونقل شهری در قسمت شرق تهران به خوبی فراهم است. خطوط مترو، بی‌آرتی و اتوبوس‌های خطی در این منطقه از تهران سبب شده تا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گیرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید