امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283109
۲۱۲
۱
۰
نسخه چاپی
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس

شکایت بسیاری از زنان بزه دیده به رسمیت شناخته نشده است

شکایت بسیاری از زنان بزه دیده به رسمیت شناخته نشده است

یک عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس گفت: متاسفانه از هر ۲۰۰ شکایت تجاوز به عنف یکی به رسمیت شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد فرجی‌ها در جشنواره ملی آرای قضایی با محوریت زن و خانواده که در سالن همایش بیمارستان عدل قوه قضاییه برگزار شد، گفت:  بزه دیدگی زنان هم در نظام قانون نگذاری و هم در  رویه قضایی به فراموشی سپرده شده است. زنان بزه دیده در میان بزه دیدگان فراموش شده تر هستند. متاسفانه از هر ۲۰۰ شکایت تجاوز به عنف یکی به رسمیت شناخته می شود  و درصد بسیار زیادی از زنان بزه دیده شکایتشان به رسمیت شناخته نشده است.

وی ادامه داد:  اگر در قانون مجازات، جرایمی هم مربوط به جرایم  جنسی داشته باشیم چه ایرادی دارد؟ باید  نظام قانون گذاری را متناسب و از  بزه دیده حمایت کنیم.

فرجیها افزود: لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت»  فرایند ۱۲ ساله ای را سپری کرده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است و هر بار من آنرا نگاه می کنم میبینم سه چهار ماده مهم آن حذف شده است.

وی افزود: اولین گام در حمایت از زنان بزه دیده این است که چرا قانونگذاری را  متناسب  نمی کنیم؟ البته قضات محترم با کنش گری های مختلف تلاش کردند که  حمایت کنند ولی   اساسا مسایل زنان مساله اصلی نیست و شخصی و خانوادگی است و به رسمیت شناخته نمی شود.

فرجی‌ها تاکید کرد: آموزش کارکنان عدالت کیفری با مباحث بزه دیده شناسی مهم  است. باید به قضات  اموزش دهیم که بزه دیده انسان است و در اثر جرم متحمل اسیب شده و به قوه قضاییه پناه آورده است.

وی با بیان اینکه نشانگرها و شاخص پلیس و قوه قضاییه باید تغییر کند و عملکردها باید بازبینی شود، گفت: قاضی که ۲۰ دقیقه برای پرونده وقت می‌گذارد  چطور می تواند مشکل را حل کند. باید به حرف بزه دیده گوش دهیم. در بعضی از  مواردی که برای زنان آسیب دیده  حکم صادر شده آنها  ناراضی هستند و می‌گویند آسیب های وارده را به آنها چه کسی جبران می‌کند؟  زنان بزه دیده هنوز بزه دیده هستند  و امیدوارم این نشست‌ها، مقدمه ای  برای حل مسایل زنان بزه دیده باشد.

در پایان این مراسم از تعدادی از قضات  برای صدور آرای قضایی در حوزه زنان تقدیر شد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید