امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280590
۲۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

شی جین پینگ در تماس با بایدن هشدار داد بر سر تایوان با آتش بازی نکنید

شی جین پینگ در تماس با بایدن هشدار داد بر سر تایوان با آتش بازی نکنید

به گزارش حقوق نیوز به نقل از رویترز شی جین پینگ، رهبر چین، روز پنجشنبه در تماسی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نسبت به بازی با آتش بر سر تایوان هشدار داد و نگرانی‌های پکن در مورد سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره مورد ادعای چین را برجسته کرد.

بنا به گزارش وزارت خارجه چین به نقل از شی جینپینگ، او در پنجمین تماس خود به عنوان رهبر به بایدن گفت: آنهایی که با آتش بازی می‌کنند توسط آن از بین خواهند رفت.

شی گفت واشنگتن باید به "اصل چین واحد" پایبند باشد و تاکید کرد که چین قاطعانه با استقلال تایوان و مداخله خارجی مخالف است.

کاخ سفید گفت، بایدن به شی جینپینگ گفت که سیاست ایالات متحده در مورد تایوان تغییر نکرده است و واشنگتن به شدت با تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

وزارت امور خارجه تایوان روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که در پی این تماس، تایوان از حمایت بایدن تشکر کرد و گفت که به تعمیق مشارکت امنیتی خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

کاخ سفید گفت این تماس طولانی مدت بخشی از تلاش های دولت برای تعمیق خطوط ارتباطی با چین و "مدیریت مسئولانه اختلافات ما" است.

دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نشان‌دهنده حمایت ایالات متحده از این جزیره است، هرچند بی‌سابقه نیست، و برخی تحلیلگران نگرانند که چنین اقدامی در زمان روابط پرتنش ایالات متحده با پکن می‌تواند منجر به یک بحران بزرگ و حتی درگیری‌های ناخواسته شود.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت بایدن و شی در مورد امکان برگزاری اولین دیدار رو در رو به عنوان رهبران گفتگو کرده و به تیم های خود دستور دادند تا این موضوع را بررسی کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید