امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287333
۱۶۷
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح

صدور احکام قاطع در سازمان قضایی نیروهای مسلح موجب ایجاد امنیت در کل جامعه می‌شود

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تاکید کرد: صدور حکم در همه جا باید با قاطعیت باشد، در نیروهای مسلح قطعاً باید از قاطعیت بیشتری برخوردار باشد.

صدور احکام قاطع در سازمان قضایی نیروهای مسلح موجب ایجاد امنیت در کل جامعه می‌شود

مراسم اختتامیه اولین دوره کار آموزی قضات نظامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و جوهری مدیرکل آموزش قوه قضاییه و مدیران عالی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور در سالن اجتماعات شهیدان مظفر این سازمان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در این مراسم گفت: این دوره، نسبت به چهار دوره قبل به صورت ویژه برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه والای سازمان قضایی در نزد فرماندهی کل قوا اظهار کرد: فرمانده معظم کل قوا به صراحت بر اهمیت جایگاه والای سازمان قضایی تاکید فرموده اند و اعلام کردند سازمان قضایی نیروهای مسلح دستگاه خیلی حساسی است، اهمیتش از دستگاه قضایی غیرنظامی بیشتر است، اگر چه دستگاه قضایی خودش حساس و مهم است، اما سازمان قضایی، به دلیل اینکه مربوط به دایره مسئولین امنیت کشور که نظامی‌ها هستند، می‌باشد خیلی اهمیتش بیشتر از مراکز قضایی عادی است.

پورخاقان ضمن اهمیت مسئولیت قضات کارآموز نظامی یادآور شد: شما به عنوان قاضی سوگند یاد کرده اید و مسئولیت مضاعفی دارید، هم به عنوان یک قاضی و هم به عنوان قاضی‌ای که از دل نیروهای مسلح فارغ التحصیل شده اید و به اجرای عدالت، قسط و داد در سازمان قضایی نیروهای مسلح مشغول خواهید شد و باید بدون توجه به وابستگی‌های نظامی به صورت کاملاً مستقل به عنوان یک قاضی که زیرمجموعه قوه قضاییه قرار دارید، به وظایف خود عمل کنید.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان چند توصیه به قضات جدیدالورود به این سازمان ادامه داد: جایگاه قضا بسیار مهم است و ما در لبه آتش قرار داریم، می‌توانیم با قضاوت درست، هم خودمان را از قرار گرفتن در معرض آتش حفظ کنیم، هم به تعبیر بسیار زیبای مرحوم آیت‌الله یزدی دست کسانی که می‌خواهند در آتش و جهنم پرت شوند را بگیریم.

وی در مورد خصوصیات قاضی و جایگاه قضاوت از منظر امام اول شیعیان گفت: امیرالمومنین علی (ع) راجع به شخص قاضی عبارات بسیار زیبایی دارند و شرایط قاضی را به زیبایی ارائه می‌کنند. ایشان خطاب به مالک اشتر در نامه ۵۳ نهج البلاغه می‌فرمایند که با فضیلت‌ترین انسان را به عنوان قاضی انتخاب کن، کسی باید در منصب قضا بنشیند که از لحاظ فضیلت از همه برتری داشته باشد، یعنی کسی که سختی‌ها و تنگناها او را از مدار حق خارج نکند، دو طرف پرونده کاری نکنند که او را به خشم آورده، او را به لجاجت بیندازند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به این کلام حضرت امیر علیه السلام که فرمود قاضی باید کسی باشد که نفس او به طمع تمایل نداشته باشد، گفت: می‌دانم کار قضاوت بسیار سخت است، حقوقی که به قاضی داده می‌شود مناسب و متناسب با شأن و جایگاه قاضی نیست، اما به این معنا نیست که خدای ناکرده قاضی منحرف بشود. بسیاری از پرونده‌هایی که با کمال تاسف برای برخی از قضات تشکیل می‌شود نشأت گرفته از طمع و انحرافات مالی است که ان‌شاالله از وجود و ساحت همه‌ی شما به دور باشد.

پورخاقان در خصوص قاطعیت قضات نظامی در آرای قضایی تأکید کرد: صدور حکم در همه جا باید با قاطعیت باشد، در نیروهای مسلح قطعاً باید از قاطعیت بیشتری برخوردار باشد، چون مخاطب ما نیروهای امنیتی و نیروهای نظامی هستند، قطعاً در برخورد با کسانی که عالماً و عامداً مرتکب جرایم مهم می‌شوند بایستی محکم و بدون اغماض برخورد کنیم، البته اگر جایی سهل انگاری شده، یا از لحاظ تاثیرات اجتماعی بسیار پایین و جزئی باشد، جای عفو، بخشش و اغماض است، اما در پرونده‌های مهم مانند اختلاس، ارتشاء، جاسوسی و سوءاستفاده از موقعیت‌های شغلی، باید محکم برخورد کنیم.

وی گفت: برخورد ما موجب پیشگیری کیفری از وقوع جرم شده و درس عبرتی برای دیگران خواهد بود و هم حاشیه امنیتی برای کل جامعه و شهروندان ایجاد کند.

پورخاقان در پایان ضمن تشکر از کارآموزان قضایی که در طول این ۹ ماه به خوبی تحصیل کردند و نمرات میانگین بالای ۱۷ را کسب کردند اظهار داشت: هم برای سازمان قضایی و نیروهای مسلح، هم برای آموزش قوه قضاییه و آموزش سازمان قضایی نیروهای مسلح جای بسی افتخار است که چنین نیروهایی را تربیت کرده و به پیکره قسمت قضایی این سازمان تزریق نموده اند و به لطف الهی با وجود این قضات توانمند، سازمان قضایی بیش از پیش خواهد توانست محکم و مقتدر به وظایف خودش عمل کند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید