امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288468
۸۲
۱
۰
نسخه چاپی
اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/آخرین وضعیت تتلو و محکومان پرونده بانک سرمایه

صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/آخرین وضعیت تتلو و محکومان پرونده بانک سرمایه

صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش، آخرین وضعیت تتلو و محکومان پرونده بانک سرمایه، جزییات طرح تحول دیجیتال ثبتی و... از اخبار حقوقی و قضایی هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش ایسنا، اخبار حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش می خوانید:

شرایط عفو زندانیان از زبان رییس قوه قضائیه/ آزادی هزار و ۲۵۵ زندانی

 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه  در مراسم آزادسازی زندانیان واجد شرایط از زندان‌های استان اصفهان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه پرفضیلت شعبان و یوم‌الله ۲۲ بهمن، اظهار کرد: آرزو دارم روزی فرا برسد که ما اصلاً زندانی نداشته باشیم؛ همه افراد دچار لغزش می‌شوند، مهم آن است که این لغزش‌ها تکرار نشوند و فرد خطاکار درصدد جبران برآید.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: ما در قوه قضاییه متمرکز و معطوف بر انسداد گلوگاه‌های فساد و خشکاندن ریشه‌های فسادزا هستیم.

محسنی اژه‌ای روز سه‌شنبه (۲۴ بهمن) در پاسخ به دعوت رسمی «فائق زیدان» رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، در صدر یک هیات عالی‌رتبه قضایی به عراق سفر کرد و پیش از سفر گفت: ایران و عراق مراودات و ارتباطات سطح بالا و پرحجمی در حوزه مسائل حقوقی و قضایی دارند و رفت‌وآمدهای هیئت‌های طرفین در این خصوص، گواهی بر این موضوع است.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم عراق گفت: ایران و عراق درصدد هستند برای یکدیگر «امنیت پایدار» ایجاد کنند و در این مسیر قدم به قدم جلو می‌روند؛ باید توجه داشت که امنیت ایران و عراق به هم گره خورده است چرا که عراق بیشترین و طولانی‌ترین مرز را با ما دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی، گفت: باید مشکلات و مسائل تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی را با تشکیل کارگروه‎‌هایی تخصصی و حقوقی، مرتفع کنیم.

محسنی اژه ای گفت: توفیقات امروز ایران و عراق در نتیجه عمل به آموزه‌های دینی و استقامت و پایداری در مسیر حق است.

رییس دستگاه قضا گفت: امروز ایران و عراق در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی حرف برای گفتن دارند و کلام آن‌ها نافذ است.

 قاضی بر مسند دیانت، امانت و صلاح منصوب است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور گفت: سلسله مهمات مردم در شرع به تصدیق و تجویز قاضی منتظم می‌شود؛ لذا برای جایگاه خود حرمت قائل شوید. قاضی بر مسند دیانت، امانت و صلاح منصوب است.

دادستان کل کشور همچنین با صدور بخشنامه‌ای تاکید کرد که نسبت به شناسایی شبکه‌های مجرمانه فعال در حوزه بهره‌کشی از کودکان به ویژه تکدی‌گری یا جمع آوری و فروش غیرقانونی پسماند، اقدام قضایی انجام شود.

به پیشنهاد دادستان کل کشور «محیط زیست و منابع طبیعی» به دروس دانشگاه علوم قضایی اضافه شد.

بخشنامه رئیس دیوان عالی کشور درخصوص تکلیف شعبه «هم‌عرض»

حجت الاسلام و المسلمین منتظری رئیس دیوان عالی کشور در بخشنامه ای خطاب به روسای کل دادگستری استانها اعلام کرد: در مواردی که دیوان عالی کشور رأی صادره را نقض و پرونده را به دادگاه هم عرض ارجاع می‌نماید، این دادگاه مکلف به انشاء  رأی است و رسیدگی به دادنامه توسط شعبه صادر کننده رأی منقوض، فاقد اعتبار خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه: باید داورهایی با تخصص‌های متنوع تربیت شوند

حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه گفت: در حال حاضر نیازمند یک ساختار شفاف، دقیق و تخصصی در حوزه داوری هستیم و به‌طور مستمر باید داورهایی با تخصص‌های متنوع تربیت شوند تا نیازهای ما در این حوزه برطرف شود.

 تتلو در زندان است/ اعلان قرمز برای داود غفاری

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره  بستری شدن تتلو در بیمارستان روانی و آخرین وضعیت پرونده داود غفاری معروف به داود هزینه گفت: امیرحسین مقصودلو از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و در زندان به سر می برد. یک پرونده ایشان متضمن کیفرخواست صادره به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و در وقت رسیدگی است و در ایام پیش رو رسیدگی می شود و در فرایند دادرسی است. پرونده های متعددی دیگری هم  دارد که اطلاع رسانی شده است.

وی درباره داود غفاری نیز گفت: برای داود غفاری با هر معروفیتی که دارد، اعلان قرمز شده است اما به دادسرای تهران معرفی نشده است و پیگیری‌های مجدانه از دستگاه‌های ذیربط شده که به زودی زود به کشور مسترد شود.

افزایش جرایم به معنای کم‌کاری دستگاه قضا و فراجا نیست

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تولید و افزایش جرایم به معنای کم‌کاری دستگاه قضا و فراجا نیست، بلکه منشاء شکل‌گیری و تولید بسیاری از جرایم در جایی خارج از محدوده وظایف دستگاه قضا و پلیس قرار دارد.

پیشنهاد وزیر دادگستری برای ایجاد رشته تخصصی مبارزه با فساد

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری گفت: با آن چیزی که جزو اهداف ماست و مقام معظم رهبری از ما در مبارزه با فساد مطالبه دارند، فاصله داریم و در همایش ها باید نقص ها شناسایی و جبران شود.

«اتحادیه وکلا» به دلیل گرانفروشی ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه شد

فرشید فرحناکیان یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام کرد که «اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران» به اتهام گرانفروشی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی به پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان جریمه محکوم شده است.

صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز در هفته گذشته اعلام کرد که براساس رای صادره در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز، متهمان به قصاص و حبس‌های بلندمدت محکوم شده‌اند.

جزییات طرح تحول دیجیتال ثبتی/ دسترسی به کلیه سرویس‌های ثبتی از طریق اپلیکیشن «کاتب»

ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری هفته گذشته پیرامون طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کلیه سرویس‌های ثبتی  از طریق اپلیکیشن جامع موبایل کاتب قابل دسترسی است.

میانگین کشوری صلح و سازش از ۳۰ به ۴۵ درصد ارتقا یافته است

حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه از کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۳۹ به ۲۹ روز در شوراهای حل اختلاف در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: میانگین کشوری حصول صلح و سازش از ۳۰ درصد به ۴۵ درصد ارتقا یافته است.

 صادقی با بیان اینکه در فرهنگ ما کار داوری بین افراد رواج داشته، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است، گفت: باید فرهنگ داوری را احیا و قانون را در این باره اجرا کنیم.

پراید؛ وسیله نقلیه ۲۳ درصد فوتی‌های تصادفات تهران

ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران گفت: بر خلاف رویه حاکم در دنیا که بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در خارج از شهرها حادث می‌شود در استان تهران بیشترین متوفیان مربوط به شهر تهران هستند که ۲۳ درصد آمار فوتی‌های شهر تهران مربوط به استفاده کنندگان از پراید است.

سخنان مسئولان قضایی در راهپیمایی 22 بهمن

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که بیداری در سایر ملت‌ها نیز اتفاق افتاد و این برای نظام سلطه غیرقابل تحمل بود.

حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عالی کشور گفت: حضور حماسی و دشمن شکن مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب بود و امنیت و اقتدار کشور را بیمه کرد.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: مردم ایران بعد از ۴۵ سال هنوز پای انقلاب و آرمان‌های آن ایستاده‌اند.

حجت الاسلام پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: شکر خدا این انقلاب راه خود را پیش می‌برد و حضور مردم این پیام را برای بزرگ‌ترین دشمن بشریت یعنی آمریکا دارد که بدانند این انقلاب بیدار است.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده است و  طبق فرمایش رهبری  راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان از آگاهی، هوشیاری و بصیرت مردم ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه گفت: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بسیار چشمگیر و باشکوه است و این حضور را باید قدر دانست.

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بی شک در سایه خودباوری و اعتماد به نفسی که پس از انقلاب در جوانان ایران اسلامی ایجاد شد امروز با دستاوردها و پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای مواجه هستیم.

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: گام بعد از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی مشارکت حداکثری در انتخابات است.

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: امروز این حضور باشکوه مردم در کف خیابان‌ها وجود دشمنان نظام و انقلاب را به لرزه در می‌آورد.

 امین حسین رحیمی وزیر دادگستری نیز با حضور در بین مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تهران شرکت کرد.

علی صالحی دادستان تهران نیز با حضور در میز خدمت دادگستری تهران در راهپیمایی 22 بهمن به سوالات مردم پاسخ گفت.

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوره خانواده قوه قضاییه نیز ۲۲ بهمن  با برپایی یک غرفه به ارائه خدمات رایگان حقوقی به مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداخت.

 احمد اصانلو رییس سازمان تعزیرات حکومتی نیز با صدور پیامی به مناسبت چهل و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گفتمان غالب انقلاب را نویدبخش تمدن نوین اسلامی در عصر مدرن دانست.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید