امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266561
۵۳۲
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران

صدور گواهی رشد در مجتمع امور قضایی حِسبی

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران گفت: گواهی رشد در مجتمع قضایی امور حِسبی (امور مربوط به افراد صغیر، قیمومیت، محجوران، افراد مفقودالاثر، بی سرپرست و ارث) صادر می شود

صدور گواهی رشد در مجتمع امور قضایی حِسبی
 

حقوق نیوز - رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران گفت: گواهی رشد در مجتمع قضایی امور حِسبی (امور مربوط به افراد صغیر، قیمومیت، محجوران، افراد مفقودالاثر، بی سرپرست و ارث) صادر می شود.

عباس پوریانی روز دوشنبه در بازدید از مجتمع قضایی امور حِسبی و در ملاقات مردمی جویای مشکلات قضایی مراجعان شد و دستورات قضایی لازم را صادر کرد.
وی درباره صلاحیت رسیدگی به پرونده های قضایی در این مجتمع افزود: تا چند سال پیش مجتمع رسیدگی به امور حِسبی در تهران راه اندازی نشده بود اما با توجه به اینکه پرونده های مرتبط در این زمینه باید در یک مجتمع تخصصی پیگیری می شد این مجتمع را راه اندازی کردیم.
وی افزود: در این مجتمع به پرونده های مربوط به فرزندخواندگی، دعاوی مربوط به اهدای جنین، دعاوی تغییر جنسیت، پرونده مفقودان و غائبان که مدت های طولانی آثاری از حیات آنها به دست نیامده و اموالی دارند که باید از آن صیانت شود، درخواست حکم حجر و دعاوی رفع حجر رسیدگی می شود.
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب تهران افزود: در پرونده هایی که بحث تعیین قیم مطرح می شود نیز رسیدگی ها به این مجتمع اختصاص دارد و چنانچه فردی از دنیا برود و فرزندان وی صغیر باشند برای حفظ حقوق آنها قیم معرفی می شود.
وی گفت: در بدو تشکیل پرونده، تحقیقات در دادسرا انجام و اموال متوفی شناسایی و در صورت نیاز مهر و موم می شود که پس از تعیین قیم مورد اعتماد اموال در اختیار قیم قرار می گیرد که باید در حفظ و صیانت از آنها در نهایت امانتداری عمل کند.
پوریانی تصریح کرد: قیم در حقیقت نماینده دادستان محسوب می شود و نمی تواند بدون اذن و اجازه دادستان در اموال صغار دخل و تصرف کند.
وی همچنین درباره صدور گواهی رشد افزود: این گواهی در مجتمع امور قضایی حِسبی صادر می شود که البته شرایط خود را دارد و چنانچه کسانی درخواست صدور حکم رشد داشته باشند پیگیری قضایی می شود و تا فرد صغیری حکم رشد نداشته باشد، حق دخل و تصرف در اموال را ندارد حتی اگر مالک باشد.
پوریانی گفت: افرادی که مدعی هستند به سن رشد رسیده اند، دادگاه بررسی می کند و چنانچه شرایط رشید شدن محرز شود حکم رشد صادر می شود و فرد می تواند در اموال خود دخل و تصرف کند.
مجتمع قضایی ویژه امور حسبی تهران به امور و دعاوی رشد، حجر و رفع آن، ولایت قهری، قیمومت، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و امور مربوط به غایب مفقودالاثر، سرپرستی کودکان بی سرپرست، اهدای جنین و تغییر جنسیت رسیدگی می کند.

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید