امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282851
۲۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

طالبان به سازمان های غیردولتی دستور داد تا کارکنان زن را به خانه بفرستند

این ممنوعیت چند روز پس از این که حکومت طالبان به دانشگاه‌ها دستور داد تا کلاس‌های زنان را تا اطلاع ثانوی تعلیق کنند، صورت می گیرد.

طالبان به سازمان های غیردولتی دستور می دهد تا زنان کارگر را به خانه بفرستند

بر اساس نامه وزارت اقتصاد، در تازه ترین سرکوب آزادی زنان، اداره تحت کنترل طالبان افغانستان به همه سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داده است تا از ورود کارمندان زن به محل کار خودداری کنند.

در این نامه که روز شنبه توسط عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد تایید شد، آمده است که کارمندان زن تا اطلاع ثانوی اجازه کار ندارند زیرا برخی از آنها به تفسیر دولت، از قانون پوشش اسلامی برای زنان پایبند نبوده اند.

در این نامه آمده است که هر سازمان غیردولتی که از این دستور پیروی نمی کند، مجوز فعالیت آنها در افغانستان باطل می شود.

این دستور چند روز پس از آن صادر شد که دولت تحت کنترل طالبان به دانشگاه ها دستور داد تا در را به روی زنان ببندند، که این تصمیم محکومیت شدید جهانی را برانگیخت و باعث اعتراضات و انتقادهای شدید در داخل افغانستان شد.

هنوز مشخص نیست که این دستور چگونه بر آژانس های سازمان ملل متحد که در بحبوحه بحران انسانی این کشور در ارائه خدمات در افغانستان حضور گسترده ای دارند، تأثیر می گذارد.

حبیب در پاسخ به این سوال که آیا این قوانین شامل آژانس‌های سازمان ملل می‌شود یا خیر، گفت که این نامه شامل سازمان‌های زیر مجموعه سازمان‌های بشردوستانه افغانستان به نام ACBAR می‌شود. این نهاد شامل سازمان ملل نمی شود، اما شامل بیش از 180 سازمان غیردولتی محلی و بین المللی است.

رامیز الکباروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان و هماهنگ کننده امور بشر دوستانه، گفت که از گزارش های مربوط به این نامه که "نقض آشکار اصول بشردوستانه" است، "عمیقا نگران" است.

او به خبرگزاری رویترز گفت که سازمان های غیردولتی قراردادی، بیشتر فعالیت های سازمان ملل را انجام می دهند و کار آنها به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

او گفت: «بسیاری از برنامه های ما تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، زیرا آنها به کارکنان زن برای ارزیابی نیازهای بشردوستانه و شناسایی ذینفعان نیاز دارند، در غیر این صورت نمی توانند برنامه های کمک رسانی را اجرا کنند.

خطر بالقوه برنامه های کمک رسانی که میلیون ها افغان به آنها دسترسی دارند، زمانی رخ می دهد که طبق گفته آژانس های امدادرسان، بیش از نیمی از جمعیت به کمک های بشردوستانه متکی هستند.

الکباروف گفت: "هیچ وقت زمان مناسبی برای چنین چیزی وجود ندارد... اما این زمان خاص بسیار تاسف بار است زیرا در فصل زمستان مردم بیشتر نیازمند هستند و زمستان های افغانستان بسیار سخت است."

او گفت که دفتر او روز یکشنبه با سازمان های غیر دولتی و آژانس های سازمان ملل مشورت خواهد کرد و به دنبال دیدار با مقامات طالبان برای توضیح خواهد بود.

آژانس بین المللی کمک رسانی AfghanAid گفت که در حالی که با سایر سازمان ها مشورت می کند، فورا عملیات خود را به حالت تعلیق در می آورد و سایر سازمان های غیر دولتی نیز اقدامات مشابهی را انجام می دهند.

این ممنوعیت، با محکومیت شدید ایالات متحده و گروه های کمک کننده مواجه شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در توییتر گفت که «عمیقاً نگران است» این اقدام «کمک حیاتی و نجات دهنده زندگی میلیون‌ها نفر را مختل کند».

«زنان در عملیات های بشردوستانه در سراسر جهان نقش اساسی دارند. این تصمیم می تواند برای مردم افغانستان ویرانگر باشد.»

کاردار نروژ نیز که کمک های مالی به افغانستان را تامین می کند و در ماه ژانویه میزبان گفتگوهای طالبان و اعضای جامعه مدنی بود، خواستار لغو این ممنوعیت شد.

این اقدام علاوه بر ضربه زدن به حقوق زنان، بحران انسانی را تشدید خواهد کرد.

پل کلومن بکن در توییتی نوشت: در همین حال اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال ارزیابی تأثیر کمک های خود در این کشور است.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای به خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا به شدت تصمیم اخیر طالبان برای ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی ملی و بین المللی را محکوم می کند.

"آموزش حق ماست"

شاهدان در شهر غربی هرات گفتند که این اقدام وزارت اقتصاد در حالی صورت گرفت که نیروهای امنیتی طالبان برای متفرق کردن جمعیت معترض به ممنوعیت تحصیل در دانشگاه برای زنان در روز شنبه از یک ماشین آب پاش استفاده کردند.

پس از اعلام این خبر در روز سه‌شنبه، زنان افغان در شهرهای بزرگ علیه این ممنوعیت تظاهرات کردند، که نشانه نادری از اعتراض داخلی از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در سال گذشته است.

شاهدان در هرات گفتند که حدود 22 زن روز شنبه برای اعتراض به این ممنوعیت به سمت خانه والی این ولایت می‌رفتند و شعار می‌دادند: «تحصیل حق ماست» که توسط نیروهای امنیتی با ماشین آب پاش به عقب رانده شدند.

مریم، یکی از سازمان دهندگان تظاهرات، گفت که بین 100 تا 150 زن در این تظاهرات شرکت کردند و در گروه های کوچک از نقاط مختلف شهر به سمت یک نقطه ملاقات مرکزی حرکت کردند. او از ترس تلافی نام خانوادگی خود را نگفت.

او گفت: در هر خیابان و هر میدان، خودروهای زرهی و مردان مسلح وجود داشت. زمانی که اعتراض خود را شروع کردیم، در پارک طریقی، طالبان شاخه‌های درختان را گرفتند و ما را کتک زدند.

حمیدالله متوکل، سخنگوی والی استان مدعی شد که تنها چهار یا پنج معترض حضور داشتند. او گفت: آنها هیچ برنامه ای نداشتند، فقط برای ساختن فیلم به اینجا آمدند.

ممنوعیت تحصیل در دانشگاه ها برای زنان، با محکومیت گسترده بین المللی از جمله کشورهای دارای اکثریت مسلمان مانند عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و قطر، و همچنین هشدارهایی از سوی ایالات متحده و گروه G7 متشکل از کشورهای بزرگ صنعتی مواجه شد که می تواند عواقبی را برای طالبان به همراه داشته باشد.

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی، یکی از مقامات حکومت طالبان، روز پنج‌شنبه برای اولین بار در مصاحبه با تلویزیون دولتی افغانستان در مورد این ممنوعیت صحبت کرد. او گفت که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیت ها در دانشگاه ها ضروری است و به اعتقاد او برخی از دروس تدریس می شوند که اصول اسلام را نقض می کنند.

وی گفت این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

علیرغم اینکه طالبان در ابتدا وعده حکومت معتدل تری برای احترام به حقوق زنان و اقلیت ها داده بود، از زمانی که قدرت را در آگوست 2021 به دست گرفت، تفسیر خود از قوانین اسلامی را به طور گسترده اجرا کرد.

همچنین زنان را در بیشتر زمینه‌های شغلی محدود کرده، به آن‌ها دستور داده است که لباس‌های سر تا پا پوشیده در اماکن عمومی بپوشند، و آنها را از حضور در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی منع کرده است.

همچنین روز شنبه، در شهر کویته در جنوب غربی پاکستان، ده ها دانشجوی پناهنده افغان در اعتراض به ممنوعیت تحصیلات عالی زنان در کشورشان تظاهرات کردند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید