امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288085
۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

یک رسانه‌ آمریکایی با اشاره به تحولات غزه و سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به منطقه گزارش داد که واشنگتن با همراهی ریاض به دنبال ایجاد طرحی برای منطقه بعد از پایان جنگ غزه است.

به گزارش ایسنا،  طبق روایت یک نشریه آمریکایی دولت آمریکا طرحی را آغاز کرده که «در راستای ایجاد راه‌حل پایدار در خاورمیانه بعد از پایان جنگ غزه است».

در گزارش فارن پالیسی آمده است: انتظار می‌رود عربستان نقش مهمی در این طرح ایفا کند به‌ویژه اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از ریاض می‌خواهد که گفت‌وگوها درباره به رسمیت شناختن اسرائیل در مقابل خویشتنداری تل‌آویو در غزه و کرانه‌باختری و تعهد به تامین منافع فلسطین از جمله برپایی دولت فلسطینی و یا حداقل دادن نوعی استقلال به آن‌ها را از سر بگیرد.

بر اساس این گزارش، قبل از آغاز جنگ در هفتم اکتبر دولت بایدن تلاش می‌کرد که توافقی بزرگ در منطقه ایجاد کند و آن امضای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و به موجب آن عربستان اسرائیل را به‌رسمیت می‌شناسد.

در سپتامبر گذشته، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با فاکس‌نیوز اعلام کرد که عادی‌سازی روبط عربستان با رژیم صهیونیستی هر روز نزدیک‌تر می‌شود و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که تل‌آویو در آستانه برقراری روابط با عربستان است.

یک مسئول ارشد در دولت آمریکا اواخر دسامبر گذشته گفت: مذاکرات ما با سعودی‌ها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان خواهان پیشروی در مساله عادی‌سازی روابط هستند.

روز یکشنبه گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» همتای قطری خود در دوحه گفت: در غلبه بر مقاومت اولیه کشورهای عربی درمورد بررسی سناریوهای «بعد از جنگ غزه» موفقیت‌هایی به دست آورده است.

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

بلینکن گفت: شرکای ما آماده انجام این مذاکرات سخت و اتخاذ تصمیم‌های سخت هستند، ما همه احساس می‌کنیم که تداوم این امر و حرکت رو به جلو منافعی برای ما دارد.

روز دوشنبه نیز بلینکن گفت در عربستان درمورد مساله عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و هماهنگی برای مرحله بعد از جنگ غزه رایزنی کرده است.

وی گفت: درمورد مساله عادی‌سازی روابط در همه کشورها از جمله عربستان رایزنی کردیم، اهمیت زیادی به این مساله داده می‌شود اما این امر نیازمند پایان جنگ در غزه و ایجاد روند عملی برای برپایی دولت فلسطینی است.

فارن پالیسی در ادامه گزارش خود نوشت: تمام این تلاش‌ها هنوز در مراحل ابتدایی است و در سایه مقاومت مداوم کابینه راست‌گرا و تندروی نتانیاهو درخصوص تشکیل دولت فلسطینی، هیچ گونه پیشروی در آینده نزدیک حاصل نخواهد شد. اسرائیلی‌ها به خاطر عملیات حماس در هفتم اکتبر به‌طور گسترده نتانیاهو را سرزنش می کنند اما حملات حماس همچنین باعث شد که احتمال گفت وگوی فوری درمورد راه‌حل ۲ دولتی غیرممکن شود.

«دنیس راس» مذاکره‌کننده کهنه‌کار آمریکا در پرونده‌های منطقه ای که در دسامبر گذشته به سرزمین‌های اشغالی رفته بود، در این‌باره می‌گوید: جسد سیاسی اسرائیل درحال حاضر توان انجام این کار را ندارد.

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است دلائل و شواهد نشان می‌دهد نتانیاهو که از نظر سیاسی محاصره شده است و مخالفت با طرح‌های بایدن را کلید ابقای خود در منصبش می‌بیند.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند نتانیاهو به اعضای حزب لیکود گفته که تنها او قادر به ممانعت از تشکیل دولت فلسطینی در غزه و کرانه‌باختری بعد از پایان جنگ است.

در این گزارش آمده است اکثر صهیونیست‌ها «از باور نتانیاهو مبنی بر اینکه دادن هر نوع استقلال به یک نهاد فلسطینی به معنای انجام حملات علیه اسرائیل در آینده است، حمایت می کنند و سخن گفتن در مورد این موضوع در مرحله کنونی به معنای پیروزی جنبش حماس است».

این مجله آمریکایی در گزارش خود آورده است: بایدن در یک سال انتخاباتی که مقبولیتش پایین آمده است، سعی می‌کند فشارهای گسترده‌ای ایجاد کند به‌ویژه اینکه او و دولتش به خاطر حمایت از حمله نظامی اسرائیل به عزه مورد انتقاد شدید حتی در داخل حزب دموکرات آمریکا قرار گرفته است.

بایدن نیز در اکتبر گذشته به این مساله اشاره کرده بود که بخشی از اهداف حماس در حمله هفتم اکتبر، ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با عربستان است.

«نمرود نوفیک» مشاور ارشد «شیمون پرز» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: به نظر می‌رسد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان اکنون جزو ائلاف عربی گسترده با شروط واحد و یکسان است البته اگر خودش رهبر این ائتلاف نباشد، تا در راهبرد واشنگتن برای «روز بعد از جنگ غزه» مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید