امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286908
۲۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

طلاق غیابی چیست و چه استان هایی بیشترین میزان طلاق را دارند؟

با توجه به داده های جمع آوری شده توسط حقوق نیوز استان های البرز، اصفهان و تهران و فارس و خراسان رضوی بیشترین جستجو را برای کسب اطلاعات درباره طلاق غیابی داشته اند. به عنوان مثال استان تهران از جمله استان هایی است که در سال های اخیر طلاق در آن روند افزایشی داشته است و به ترتیب استان البرز و اصفهان نیز در رتبه های بیشترین میزان طلاق قرار دارند. که دلایل متعددی را می توان در این مورد مطرح نمود.

طلاق غیابی چیست و چه استان هایی بیشترین میزان طلاق را دارند؟

در صورتی که زن و مرد با هم سازش نداشته باشند می‌توانند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کنند؛ و دادگاه طبق درخواست و توافق زوجین به درخواست آن‌ها رسیدگی خواهد کرد؛ اما همیشه شرایط طلاق توافقی برای زوجین وجود ندارد. بعضی مواقع ممکن است مرد یا زن برای جدایی رغبت نداشته باشند؛ و پرونده طلاق را با مشکل مواجه کنند. مخصوصاً در شرایطی که یکی از زوجین غایب است، موضوع طلاق غیابی مطرح می‌شود.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن با طلاق غیابی از طرف مرد متفاوت است؛ بنابراین افرادی که قصد دارند از هم جدا شوند باید قوانین مربوط به طلاق غیابی هر یک از زوجین را به طور جداگانه بررسی کنند.

با توجه به داده های جمع آوری شده توسط حقوق نیوز استان های البرز، اصفهان و تهران و فارس بیشترین جستجو را برای کسب اطلاعات درباره طلاق غیابی داشته اند. به عنوان مثال استان تهران از جمله استان هایی است که در سال های اخیر طلاق در آن روند افزایشی داشته است و به ترتیب استان البرز و اصفهان نیز در رتبه های بیشترین میزان طلاق قرار دارند. که دلایل متعددی را می توان در این مورد مطرح نمود.

طلاق به صورت غیابی چیست؟

منظور از طلاقی که به صورت غیابی انجام می شود این است که قاضی دادگاه خانواده درکرج بدون این که مرد و یا زن  در دادگاه حضور داشته باشد حکم این طلاق را صادر می‌کند. معمولا این طلاق به این صورت است که مرد یا زن در جلسات رسیدگی حاضر نمی‌شود خواه اینکه اصلا به آنها ابلاغیه نرسیده باشد یا اینکه اصلا تمایلی به حضور در دادگاه را ندارند.

همان گونه که بیان شد این طلاق هم از طرف زن و هم از طرف مرد می‌تواند انجام شود. برای طلاق غیابی از طرف زن نیاز است که زن دلایل و مدارک محکم و قانع کننده به دادگاه تحویل بدهد و دادگاه یک رای طلاق به صورت غیابی صادر کند. در حالی که اگر مرد بخواهد به صورت غیابی همسرش را طلاق بدهد لازم است ابتدا حقوق و تعهدات زن را بپردازد و سپس دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر می‌کند.

طبق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که ابلاغیه درخواست طلاق به یکی از زوجین نرسیده باشد؛ یا اینکه فرد مورد نظر در جلسات دادرسی پرونده طلاق حاضر نشود، دادگاه حکم طلاق غیابی را برای فردی که درخواست طلاق را مطرح کرده صادر می‌کند.

بعد از آن، طرف مقابل تنها ۲۰ روز فرصت دارد که نسبت به حکم دادگاه درخواست تجدید نظر یا فرجام‌خواهی کند. اگر این بازه زمانی سپری شده باشد و هیچ درخواستی برای فرجام‌خواهی نرسیده باشد، طرف مقابل نمی‌تواند پس از مهلت تعیین شده نسبت به رای دادگاه اعتراض کند.

شرایط طلاق غیابی

شرایط طلاق غیابی از طرف زن با شرایط طلاق غیابی برای مرد متفاوت است. در ادامه شرایطی که برای جدایی هر کدام از زوجین در این مواقع وجود دارد را ارائه کرده‌ایم.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

در ایران حق طلاق با مرد است؛ بنابراین در صورتی که مرد درخواست طلاق دهد می‌تواند حتی در صورت عدم حضور زن در دادگاه از او طلاق بگیرد. البته قبل از اینکه دادگاه حکم طلاق غیابی از طرف مرد را صادر کند، لازم است که وضعیت حقوق زن تعیین تکلیف شده باشد. در غیر این صورت دادگاه تا مشخص شدن بدهی‌های مالی مرد به زن پرونده طلاق را مختومه اعلام نمی‌کند.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

برای طلاق از طرف زن، لازم است که زوجه در دادگاه دلیل ارائه کند. چون حق طلاق در ایران با مرد است؛ و زن نمی‌تواند به طور یک طرفه از مرد جدا شود. از جمله دلایلی که زن می‌تواند برای طلاق غیابی ارائه کند می‌توان به عسر و حرج و مشقت‌بار بودن زندگی مشترک برای او اشاره کرد.

همچنین در شرایطی که مرد به مدت چهار سال تمام غایب یا مفقودالاثر باشد و هیچ خبری از او نرسیده باشد؛ زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کند و یک طرفه از مرد جدا شود.

در مواقعی که مرد به حبس بیشتر از ۵ سال محکوم شده باشد یا اینکه از پرداخت نفقه به مدت بیشتر از ۶ ماه خودداری کرده باشد هم زن می‌تواند درخواست طلاق را مطرح کند. دادگاه در این شرایط ابلاغیه‌ای برای زوج صادر می‌کند و اگر مرد در جلسه دادگاه حاضر نشود؛ طبق نظر قاضی دادگاه حکم طلاق غیابی برای زن صادر می‌شود.

خیانت مرد به زن، ازدواج مجدد زوج، ابتلا زوج به بیماری صعب‌العلاج و برقرار بودن یکی از شروط ۱۲ گانه عقد هم می‌تواند به عنوان دلایل طلاق یک طرفه زن به دادگاه ارائه شود. اگر مرد این شرایط را قبول نداشته باشد و در جلسات دادگاه حاضر نشود؛ زن می‌تواند یک طرفه از همسرش جدا شود.

نکات مهم طلاق غیابی

قبل از اینکه درخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کنید باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورتی که زن حق طلاق داشته باشد می‌تواند یک طرفه و غیابی از مرد جدا شود.
  • برای درخواست طلاق غیابی در صورت غیب بیش از ۴ سال مرد، زن باید سه نوبت آگهی در جراید محلی و کثیرالانتشار به فاصله یک ماه منتشر کند. اگر بعد از یک سال خبری از مرد نباشد، دادگاه رأی را به طلاق غیابی زن می‌دهد.
  • اگر مرد به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب خانه را ترک کند و قصد بازگشت نداشته باشد؛ زن با ارائه شواهد به دادگاه می‌تواند درخواست طلاق غیابی دهد.
  • در صورتی که مرد قصد طلاق زن را داشته باشد و نتواند مهریه او را به صورت یکجا بپردازد، امکان ارائه درخواست اعسار برای تقسیط بدهی مهریه را خواهد داشت.
  • زوجین تنها ۲۰ روز زمان دارند که نسبت به حکم طلاق غیابی دادگاه درخواست فرجام‌خواهی یا تجدید نظر دهند.
  • در دوران عقد در صورتی که مرد زن را بلاتکلیف گذاشته باشد یا زن با مشکل عسر و حرج مواجه باشد، زوجه می‌تواند درخواست طلاق غیابی را به دادگاه ارائه کند. بهتر است در این باره مقاله طلاق در دوران عقد را مطالعه کنید.
  • در صورتی که مرد مجهول‌المکان باشد، حضانت فرزندان پس از طلاق با زن خواهد بود.

 

  • منبع
  • دادسو
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید