امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286207
۱۲۹
۱
۰
نسخه چاپی

عدالتیان: زندگی تورمی یک عادت شده، خروج از آن هم سخت است / مردم عادت کرده اند که خانه و خودرو بخرند تا گران شود

جمشید عدالتیان، اقتصاددان می گوید الان ۴۴ سال است ایرانی‌ها عادت کرده اند که خانه و خودرو بخرند تا گران شود، وقتی تورم کاهش می‌یابد، مردم تصور می‌کنند رکود ایجاد شده و فعالین اقتصادی زندگی‌شان را با تورم عادت داده‌اند. زندگی تورمی یک عادت شده و خروج از آن هم سخت است. تورم یک سری برنده و یک سری بازنده دارد که برنده‌ها احساس رکود می‌کنند. در یک اقتصاد سالم باید تورم تک رقمی باشد. ما الان از رکود‌های عظیم چند سال پیش دور شده‌ایم.

عدالتیان: زندگی تورمی یک عادت شده، خروج از آن هم سخت است / مردم عادت کرده اند که خانه و خودرو بخرند تا گران شود

جمشید عدالتیان، اقتصاددان می گوید الان ۴۴ سال است ایرانی‌ها عادت کرده اند که خانه و خودرو بخرند تا گران شود، وقتی تورم کاهش می‌یابد، مردم تصور می‌کنند رکود ایجاد شده و فعالین اقتصادی زندگی‌شان را با تورم عادت داده‌اند.

زندگی تورمی یک عادت شده و خروج از آن هم سخت است. تورم یک سری برنده و یک سری بازنده دارد که برنده‌ها احساس رکود می‌کنند. در یک اقتصاد سالم باید تورم تک رقمی باشد. ما الان از رکود‌های عظیم چند سال پیش دور شده‌ایم.

جمشید عدالتیان، اقتصاددان درباره ایجاد رکود در اثر سیاست‌های ضدتورمی دولت به «انتخاب» گفت: وقتی که سیاست‌های ضد تورمی در نظر گرفته شود بودجه انقباضی می‌شود. طبیعتا بودجه با چنین ساختاری نیز منجر به کاهش نقدینگی و کاهش تورم می‌شود. سیاست‌های انقباضی نیز چند مدل است که در ایران روی محدود کردن هزینه بودجه‌های عمرانی تمرکز می‌شود. عدم چرخش پول در اثر این سیاست ضدتورمی باعث رکود می‌شود. واقعیت امر این است که کنترل تورم از اولویت‌های اصلی دولت است و دولت باید سیاستی بین رشد اقتصادی و تورم در نظر بگیرد مثلا به فرض، رشد اقتصادی ۵ درصدی و تورم ۸ درصدی که دولت باید برای اجرا آن تصمیم بگیرد.

وی درباره تاثیرات رکود بر فضای بازار افزود: خیلی جالب است که ما رکود را از طریق سیاست انقباضی بار‌ها تجربه کرده‌ایم و این نخستین بار نیست. از زمان کرونا و آغاز تحریم‌ها هم این تجربه را داشته‌ایم. الان طبق اعلام دولت ۳ درصد رشد اقتصادی داریم و برخلاف ادعای رکود است. در زمان دولت قبل هم وقتی تورم تک رقمی شد همه حس کردند رکود ایجاد شده است. الان ۴۴ سال است ایرانی‌ها عادت کرده اند که خانه و خودرو بخرند تا گران شود، وقتی تورم کاهش می‌یابد، مردم تصور می‌کنند رکود ایجاد شده و فعالین اقتصادی زندگی‌شان را با تورم عادت داده‌اند. زندگی تورمی یک عادت شده و خروج از آن هم سخت است. تورم یک سری برنده و یک سری بازنده دارد که برنده‌ها احساس رکود می‌کنند. در یک اقتصاد سالم باید تورم تک رقمی باشد. ما الان از رکود‌های عظیم چند سال پیش دور شده‌ایم.

عدالتیان در پایان در رابطه با تداوم و یا موقتی بودن سیاست‌های کنترل تورم گفت: این سیاست‌ها می‌تواند ماندگار شود و خیلی از کشور‌های دنیا تورم را کنترل کرده‌اند. تورم بعد از جنگ اوکراین همه نقاط را در دنیا تصرف کرد؛ اما در کشور ما و ترکیه خیلی شدید بود. در کشور ما تورم تبدیل به یک بیماری جدی شده است. می‌توان تورم را کنترل کرد و خیلی کار سختی در اقتصاد نیست.

برای اعمال کاهش نقدینگی دولت باید از چاپ اسکناس خودداری کند و سیاست‌های مالی را نظم دهد، اما یک اتفاق سیاست خارجی می‌تواند تمام این سیاست‌ها را عوض کند. گاهی ممکن است سیاست‌مدار بین ارزش پول و تورم گزینه دوم را انتخاب کنند. دولت روحانی هم چند سال موفق شد، اما سپس تورم رها شد. امیدواریم هر دولتی که در قدرت را در دست دارد وضعیت کنترل موقتی تورم را در درازمدت ادامه دهد. مردم و فعالین اقتصادی باید توجه داشته باشند که مهار تورم به نفع همه تمام می‌شود.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید