امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280535
۲۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

عراق، ترکیه را به حمله در کردستان با 9 نفر کشته، متهم کرد

درگیری دیپلماتیک بین عراق و ترکیه پس از کشته شدن 9 غیرنظامی بر اثر اصابت گلوله های توپ، به پارکی در اقلیم کردستان عراق آغاز شد.

عراق، ترکیه را به حمله در کردستان با 9 نفر کشته، متهم کرد

بر اثر اصابت گلوله های توپ در کردستان عراق، بیشتر قربانیان گردشگران عراقی بودند که تعدادی کودک نیز در میان کشته شدگان حضور داشتند. این حادثه حداقل 23 نفر زخمی را در بر داشت.

مقامات محلی، نیروهای ترکیه را مقصر می دانند و عراق کاردار خود را از آنکارا فرا می خواند. اما ترکیه اظهار می کند که نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) این حمله را انجام داده اند.

تلویزیون دولتی عراق گفت "بمباران شدید توپخانه" به پارکی در زاخو، شهری در مرز بین اقلیم کردستان عراق و ترکیه، اصابت کرده است.

وزیر بهداشت کردستان گفت که کودکان از جمله یک نوزاد یک ساله، در میان قربانیان هستند.

حسن تحسین علی، مردی که در این حمله مجروح شد، این حملات را "بی رویه" خواند و از مقابل یک بیمارستان به خبرگزاری فرانسه گفت: "جوانان ما مرده اند، بچه های ما مرده اند، به چه کسی مراجعه کنیم؟ ما فقط خدا را داریم."

عراق، سفیر ترکیه را در بغداد احضار کرده است و همچنین خواستار خروج کاردار خود از پایتخت ترکیه شد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در توئیتی نوشت: «نیروهای ترکیه به طور آشکار حاکمیت عراق را نقض کردند.

پس از این اقدام فاجعه بار، پرچم ترکیه توسط معترضان در شهر کربلای عراق به آتش کشیده شد، در حالی که تظاهرات در بغداد و ناصریه نیز برگزار شد.

عراق، ترکیه را به حمله در کردستان با 9 نفر کشته، متهم کرد

همچنین  ایالات متحده نیز این گلوله باران را محکوم کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «کشتن غیرنظامیان غیرقابل قبول است و همه کشورها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی، از جمله حمایت از غیرنظامیان، احترام بگذارند.

ترکیه یکی از حملات دوره ای خود را علیه مبارزان کرد که پایگاه هایی در منطقه دارند، انجام داده است. آخرین حمله این کشور در شمال عراق حدود سه ماه پیش آغاز شد و هدف آن، هدف قرار دادن پ ک ک یا همان حزب کارگران کردستان است.

اما وزارت خارجه ترکیه گفت که حملات روز چهارشنبه توسط "سازمان های تروریستی" انجام شده است. در این بیانیه آمده است که دولت عراق نباید تحت تأثیر «تبلیغات تروریستی» با اشاره به پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان قرار گیرد.

پ.ک.ک حزب کارگران کردستان، خواستار خودگردانی بیشتر کردها است و درگیر مبارزه مسلحانه با دولت ترکیه است. اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا این گروه را یک گروه تروریستی می دانند.

کردها 15 تا 20 درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند، اما نسل ها در آنجا با آزار و اذیت روبرو بوده اند. دولت آنکارا در تلاش است تا حزب حامی کردها HDP، سومین حزب بزرگ پارلمان را ممنوع کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید