امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288217
۷۰
۱
۰
نسخه چاپی

عزم قاطع دولت برای فتح مقر بخش خصوصی

امروز بعد از جنجال های طولانی دولت و بخش خصوصی بالاخره انتخابات مجدد اتاق بازرگانی برگزار می شود.

عزم قاطع دولت برای فتح مقر بخش خصوصی

دولت که به نظر می‌رسد از ابتدا از نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی راضی نبوده ماه‌هاست که از هیچ تلاشی برای ابطال این انتخابات فروگذار نکرده است. این تلاش‌ها بلافاصله بعد از برنده شدن حسین سلاح‌ورزی در این انتخابات شروع شد و برخی رسانه‌های دولتی اسنادی منتشر کردند که بر اساس آن‌ها سلاح‌ورزی پیش از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی از سوی، وزارت اطلاعات رد صلاحیت شده بود. اما تلاش‌ها به همین جا ختم نشد و حتی بعد از مدتی اخباری جعلی از استعفای سلاح‌ورزی منتشر شد که او آن را تکذیب کرد.

از استعفای جعلی تا برکناری خارج از عرف

دولت باز هم کوتاه نیامد و در آبان ماه رسانه‌های دولتی اعلام کردند که براساس مصوبه جلسه شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ‌برکناری حسین سلاح‌ورزی از ریاست این اتاق ابلاغ شده است. البته ابلاغ صورت‌جلسه‌ای بدون امضای نفر پنجم و به صورت محرمانه از سوی شورای نظارت انتقادات زیادی از سوی اعضای اتاق بازرگانی به دنبال داشت.

در نهایت هم بعد جلسه قبلی هیئت نمایندگان کار دولت به تهدید اعضا مبنی بر حضور نیافتن در نشست رسید و به اعضای اتاق گفته شد که تبعات حضور در جلسات مذکور بر عهده شرکت‌کنندگان خواهد بود.

اما پیش‌تر یک تیم حقوقی در اتاق بازرگانی گزارش داده بود که در قانون اتاق، آیین‌نامه داخلی شورای عالی نظارت و آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیئت نمایندگان، صلاحیتی برای تفسیر انتخابات، مداخله یا اعلام نظر در انتخابات اتاق برای شورای عالی نظارت وجود ندارد.

دبیر شورای عالی نظارت، هیئت رئیسه اتاق بازرگانی را تهدید کرد

با این حال روز جمعه علی لطفی‌زاده، دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در نامه‌ای خطاب به نایب رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران با اشاره به مصوبه مورخه یکم آبان‌ماه و مکاتبه رئیس شورا در تاریخ چهاردهم دی‌ماه سال جاری، بر اجرای انتخابات رئیس اتاق در موعد مقرر تأکید کرده است.

او همچنین در این نامه گفته گزارش‌هایی از سوی رئیس انجمن نظارت بر دهمین انتخابات اتاق ایران دریافت کرده که حاکی از عدم همکاری مناسب آن اتاق در جهت اجرای مصوبه شورای عالی نظارت است. او همچنین تهدید کرده که «برابر با بند الف ماده ١٩ قانون اتاق بازرگانی، مسئولیت اجرای مصوبه شورای عالی نظارت متوجه هیئت رئیسه است و هر گونه اهمال در این خصوص قطعاً قابل پیگیری قانونی خواهد بود».

بر این اساس به نظر می‌رسد با وجود ابهامات حقوقی، دولت مصر است انتخابات ریاست اتاق بازرگانی را مجددا برگزار کند. حتی اتاق بازرگانی ایران اسامی ۱۸ داوطلب تأیید صلاحیت شده از سوی مرکز احراز و تأیید صلاحیت واجا برای نامزدی در انتخابات ریاست اتاق ایران را هم اعلام کرده که این موضوع هم نشان می‌دهد به احتمال زیاد انتخابات اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد.

هرچند ساعاتی قبل هم گزارش‌هایی منتشر شده که سازمان بازرسی کل کشور، سلب صلاحیت سلاح‌ورزی را منوط به حکم قضایی دانسته است. از طرف دیگر در حالی که نامه دعوت از اعضای هیئت نمایندگان برای برگزاری هشتمین نشست هیئت نمایندگان با دستور جلسه برگزاری انتخابات ریاست اتاق بازرگانی با امضای محمدرضا بهرامن، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، منتشر شده و نام او در میان نام‌های ۱۸ داوطلب تأیید صلاحیت شده از سوی مرکز احراز و تأیید صلاحیت واجا برای نامزدی در انتخابات ریاست اتاق ایران هم به چشم می‌خورد، او از نامزدی اتاق انصراف داده است.

هرچند به نظر می‌رسد همچنان احتمال بروز اتفاقات غیرمنتظره در جریان برگزاری این انتخابات و نتایج آن وجود داشته باشد. اما منابع مطلع به تجارت‌نیوز گفته‌اند که انتخابات ریاست اتاق بازرگانی فردا برگزار می‌شود و سلاح‌ورزی هم امروز از اتاق بازرگانی خداحافظی کرده است.

در اصل به نظر می‌رسد بخش خصوصی که در ماه‌های گذشته سعی کرد از مجاری قانونی این موضوع را پیگیری کند، بیش از این امکان رویارویی با دولت را ندارد و حالا دولت پیروز این میدان شده است. اما آنچه اهمیت دارد تلاش دولت برای فتح بخش خصوصی، تضغیف استقلال آن و تبدیل آن به نهادی است که کاملا تحت نظارت و کنترل دولت باشد.

  • منبع
  • ایران اکونومیست

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید