امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288706
۱۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

درد سیاتیک در دوران بارداری: علت، علائم و راهکارهای مدیریت

درد سیاتیک در دوران بارداری: علت، علائم و راهکارهای مدیریت

درد سیاتیک در دوران بارداری

بدن در دوران بارداری تغییرات فیزیکی زیادی را تجربه می کند. همانطور که کودک شما رشد می کند، بدن شما باید خود را تنظیم و هماهنگ کند که این موضوع ممکن است گاهی اوقات منجر به دردها مختلف شود.

یکی از مشکلات رایج زنان باردار، درد عصب سیاتیک است. سیاتیک به عنوان یک "درد تابشی" توصیف می شود که از عصب سیاتیک، واقع در قسمت تحتانی ستون فقرات، در پشت ران شما حرکت می کند. عصب سیاتیک بزرگترین عصب در بدن و عصب اصلی در پاها است.

علل سیاتیک در بارداری

درد سیاتیک معمولاً به دلیل مشکلات ستون فقرات کمری مانند برآمدگی یا پارگی دیسک ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از تغییرات استخوانی، مانند تنگی کانال ستون فقرات، استئوآرتریت، بیماری‌ها دژنراتیو دیسک کمر و یا بیماری دیگری به نام اسپوندیلولیستزیس باشد که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. این موقعیت‌ها می‌تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و علائمی را ایجاد کند.

سیاتیک ناشی از پارگی دیسک در دوران بارداری شایع نیست. اما علائم مشابه سیاتیک با کمردرد در بارداری شایع است. در واقع‌بین ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان در دوران بارداری خود کمردرد دارند.

علائم سیاتیک همچنین می‌تواند ناشی از تنش عضلانی و مفاصل ناپایدار باشد. درد استخوان لگن، مشکلات مفصل ساکروایلیاک (SI) و بیماری به نام سندرم پیریفورمیس که گرفتگی یکی از عضلات باسن است، از علل شایع درد سیاتیک در دوران بارداری هستند. این موضوع به دلیل افزایش هورمون‌های بارداری مانند ریلکسین است که می‌تواند باعث شود رباط‌ها، ساختارهایی که استخوان‌ها را به مفاصل متصل می‌کنند، شل و کشیده شوند، به‌ویژه در ناحیه لگن.

وزن کودک شما همچنین می‌تواند به مشکل مفصل SI یا سندرم پیریفورمیس بیفزاید، زیرا فشار بیشتری بر لگن و مفاصل لگن شما وارد می‌کند. گاهی اوقات نیز موقعیت جنین می‌تواند به عصب سیاتیک شما فشار بیاورد.

علائم درد سیاتیک در بارداری

علائم درد سیاتیک عبارت‌اند از:

• درد گاه‌به‌گاه یا مداوم در یک طرف باسن یا ساق پا

• درد در طول مسیر عصب سیاتیک، از باسن به پایین پشت ران و گاهی تا مچ پا

• درد تیز، انتشاری و یا سوزش

• بی‌حسی، سوزن‌سوزن، یا ضعف در ساق و پای آسیب‌دیده

• مشکل در راه‌رفتن، ایستادن یا نشستن

راه‌های تسکین درد سیاتیک

درمان‌های درد سیاتیک در دوران بارداری شامل ماساژ، مراقبت‌های کایروپراکتیک و فیزیوتراپی است. خوددرمانی درد سیاتیک در دوران بارداری شامل تمریناتی برای کمک به کشش عضلات ساق، باسن و لگن برای کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک است. برخی از افراد ورزش‌های غیر تحمل‌کننده وزن مانند شنا را نیز مفید می‌دانند. این موضوع به این دلیل است که آب به تحمل وزن کودک شما کمک می‌کند.

در دوران بارداری، درد سیاتیک می‌تواند دردناک و خسته‌کننده باشد. حرکات کششی می‌تواند درد سیاتیک را با کاهش تنش عضلانی و افزایش حرکت در باسن، کمر و پاها بهبود بخشد. درد سیاتیک ممکن است در صورت نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت بدتر شود؛ بنابراین مطمئن شوید که موقعیت خود را در طول روز تغییر می‌دهید.

به بدن خود گوش دهید و فعالیت‌هایی که باعث بدتر شدن درد سیاتیک می‌شوند را متوقف کنید. همیشه قبل از شروع ورزش با پزشک خود صحبت کنید. اگر علائمی مانند سرگیجه، سردرد یا خونریزی دارید، ورزش را متوقف کنید و از کمک پزشکی استفاده کنید.

درمان‌های بدون داروی سیاتیک بارداری

هنگامی که باردار هستید، ممکن است وسوسه شوید که به دنبال مسکن‌های بدون نسخه باشید. بااین‌حال، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) تنها باید به‌عنوان آخرین راه‌حل در بارداری استفاده شوند. برخی تحقیقات، مصرف این داروها را با عوارض بعدی بارداری از جمله بسته‌شدن مجرای شریانی و الیگوهیدرآمنیوس مرتبط کرده است. خبر خوب این است که اگرچه سیاتیک مربوط به بارداری می‌تواند دردناک باشد، اما معمولاً موقتی و قابل‌درمان است. در اینجا نگاهی به برخی از درمان‌های جایگزین برای سیاتیک مرتبط با بارداری که شامل دارو نمی‌شود، می‌اندازیم.

مراقبت‌های کایروپراکتیک

مراقبت‌های کایروپراکتیک اغلب اولین انتخاب برای درمان سیاتیک پس از استامینوفن است. این درمان با تنظیم مجدد مهره‌ها و بازگرداندن همه چیز به جایی که به آن تعلق دارد، می‌تواند فشردگی عصب سیاتیک شما را کاهش دهد. اما ازآنجایی‌که وضعیت بدن شما دائماً در حال تغییر است، جلسات متعدد احتمالاً برای حفظ تراز مناسب ستون فقرات شما ضروری است.

ماساژ بارداری

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از ماساژ وجود دارد؟ در دوران بارداری، این لذت به سطح کاملاً جدیدی می‌رسد اگر سیاتیک دارید، ماساژ نه‌تنها آرامش‌بخش خواهد بود، بلکه درمانی نیز محسوب می‌شود. متخصصان ماساژهای بافت عمیق را به طور منظم توصیه می‌کنند. همچنین ماساژ لگن و کمر، و استفاده از فوم غلتک یا توپ تنیس برای ماساژ عمیق عضله پیریفورمیس و عضلات باسن بسیار در تسکین درد مؤثر خواهد بود.

طب سوزنی یک درمان تسکین درد است که ریشه در طب سنتی چینی دارد. این درمان شامل قراردادن سوزن‌های ریز در بدن شما است. طب شرقی بر این باور است که باهدف قراردادن نقاط خاصی که با میانه‌ها یا کانال‌ها مطابقت دارند، نیروی «چه» یا نیروی حیات هدایت شده به بدن باز می‌گردد و باعث تعادل مجدد جریان انرژی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که درمان طب سوزنی ممکن است در تسکین درد سیاتیک مؤثرتر از درمان با داروهایی مانند ایبوپروفن باشد. مطالعات پزشکی غربی نشان داده است که با تحریک نقاط خاصی در بدن، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی مختلف آزاد می‌شوند. این موضوع می‌تواند به کاهش درد و افزایش آرامش عصبی و عضلانی کمک کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند هر چیزی باشد، از استئوپاتی گرفته تا ورزش‌درمانی و موارد زیادی در این‌ بین. این درمان‌ها می‌توانند با کاهش التهاب، بهبود جریان خون و تنظیم مجدد مفاصل و عضلات، درد سیاتیک را کاهش دهد. یک فیزیوتراپ خوب نه‌تنها می‌تواند تمرین‌هایی را به شما توصیه کند که در خانه انجام دهید، بلکه شخصاً با شما همکاری می‌کند تا مطمئن شود که حرکات را به‌درستی و ایمن انجام می‌دهید.

به دلیل هورمونی به نام ریلکسین، رباط‌های شما در دوران بارداری شل می‌شوند. این موضوع به کمربند لگنی شما اجازه می‌دهد تا برای زایمان راحت‌تر از هم باز شود. به این دلیل، ضروری است که قبل از انجام هر گونه تمرین یا کشش جدید با یک متخصص مشورت کنید.

مکمل منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش مختلف در بدن شما نقش دارد.

این ماده یک جزء اصلی در عملکرد صحیح اعصاب است. اگرچه منیزیم در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، اما بسیاری از ما دچار کمبود آن هستیم. یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف مکمل منیزیم بازسازی عصب سیاتیک در موش‌های آزمایشگاهی را بهبود بخشید و پاسخ‌های التهابی را در آن‌ها کاهش داد.

مصرف خوراکی منیزیم به‌عنوان مکمل یا ماساژدادن آن روی پاها با روغن یا لوسیون می‌تواند ناراحتی ناشی از سیاتیک را کاهش دهد. البته بسیار مهم است که قبل از شروع هر گونه دارو یا مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

یوگای بارداری

فواید یوگا برای ذهن و بدن به‌ خوبی مستند شده و به طور گسترده‌ای شناخته شده است، بنابراین جای تعجب نیست که تمرین یوگا در بارداری می‌تواند درد عصب سیاتیک را تسکین دهد. مانند فیزیوتراپی و مراقبت‌های کایروپراکتیک، یوگا می‌تواند بدن شما را دوباره تنظیم کند و فشار عصبی را کاهش دهد.

البته باید تأکید کرد که یوگا در دوران بارداری به دلیل شل‌شدن رباط‌های شما می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین، بهتر است این کار را با یک متخصص زبده انجام دهید. سعی کنید به یک کلاس یوگای بارداری بپیوندید، جایی که می‌توانید کمک و توجه بیشتری را که نیاز دارید دریافت کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید