امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287347
۱۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

علمی و شگفت‌انگیز: حقایقی که شاید هنوز درباره قهوه نمی دانستید

علمی و شگفت‌انگیز: حقایقی که شاید هنوز درباره قهوه نمی دانستید

مانند هر وسیله ارتباطی دیگری، قهوه بخشی از نحوه تعامل ما با یکدیگر شده است. و این به نوبه خود قوانین نحوه مصرف آن را تغییر داده است. نوشیدن قهوه دیگر فقط به معنای نوشیدن قهوه نیست. این به معنای گذراندن وقت با دوستان، همکاران و افرادی است که در محل کار یا در سفر ملاقات می کنید.

نیاز به ارتباط - و نقش نمادین ارتباطات در جامعه ما - همچنین نحوه صحبت ما در مورد قهوه را تغییر داده است. دلایلی که ما برای نوشیدن قهوه می آوریم اکنون متفاوت است. به جای اینکه بگوییم این ما را بیدار نگه می دارد تا بتوانیم درس بخوانیم یا سخت کار کنیم، می گوییم که به ما کمک می کند بهتر فکر کنیم و کارهایمان را با کارایی بیشتری انجام دهیم. به جای اینکه بگوییم این به ما لذت می‌دهد یا طعم خوبی دارد، می‌گوییم که باعث می‌شود احساس «مولد» یا «خلاق» داشته باشیم.

کافی شاپ ها فقط مکان هایی برای نوشیدن یک فنجان قهوه نیستند. آنها مکان هایی هستند که مردم در آن جمع می شوند و دیگران را برای معاشرت ملاقات می کنند.

امروزه بیشتر اوقات قهوه را در خانه می نوشیم و به راحتی می توانیم معنای اجتماعی آن را فراموش کنیم. بنابراین، یک فنجان قهوه بردارید و بیایید به جالب ترین حقایق در مورد قهوه بپردازیم.

1. قهوه توسط یک گله بز اتیوپیایی کشف شد

گفته می شود که قهوه توسط یک گله  داربز در اتیوپی در دهه 1500 کشف شد. او بزهایش را در حال خوردن گیلاس قهوه دید. پس از آن، تغییری در رفتار آنها مشاهده کرد. آنها انرژی زیادی به دست آوردند و شب ها نخوابیدند. دامدار یافته های خود را با راهبان محلی در میان گذاشت. بعد از اینکه نوشیدنی خود را از دانه های قهوه درست کردند، متوجه شدند که می توانند تمام شب را بیدار بمانند و نماز بخوانند. این خبر به سایر راهبان اتیوپیایی سرایت کرد و به زودی به سراسر جهان متمدن رسید.

2. زنبورها عاشق قهوه هستند

زنبورها گرده افشان اصلی گیاهان قهوه هستند. کافئین زنبورها را هوشیارتر می کند. روش تولید مثل گیاهان قهوه از طریق تولید گلهای شهد مانندِ بسیار شیرین که توسط زنبورها گرده افشانی می شوند می باشند. گل همچنین حاوی شهد کافئین دار است.

زنبورهای کافئین دار در جمع آوری گرده و انتقال آن به کندو کارآمدتر هستند. با این حال، کافئین بر طعم خود دانه‌های قهوه تأثیر نمی‌گذارد، زیرا دانه‌ها قبل از اینکه فرصتی برای جذب کافئین از گل‌ها داشته باشند، چیده می‌شوند.

کافئین این تاثیر را روی ما نیز دارد. با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین در مغز که مسئول خواب آلودگی ما هستند، خلق و خوی ما را تقویت می کند. همراه با شکر، کافئین ترکیبی برای افزایش هوشیاری ایجاد می کند که باعث می شود احساس هوشیاری و بیداری بیشتری داشته باشیم.

3. قهوه در زمینه های مذهبی مصرف می شد

در اوایل قرن هفدهم، قهوه به خاورمیانه، به ویژه ایران و ترکیه رسیده بود.

محبوبیت نوشیدن قهوه پس از ممنوعیت آن توسط مقامات مذهبی مکه و قاهره در قرن شانزدهم کاهش یافت. این ممنوعیت به زودی به دلیل فشار بازرگانان بزرگ که از تجارت قهوه سود می بردند، برداشته شد.

این نوشیدنی به زودی در محافل مذهبی و علما و روشنفکران در جهان اسلام و سپس در اروپای مسیحی مورد علاقه قرار گرفت. در این دوره بود که قهوه به دلیل تحریک فکری شهرت خود را به دست آورد.

نخبگان این نوشیدنی را جایگزینی مجلل و سالم برای الکل می دانستند.

4. نیازی به نوشیدن قهوه در صبح نیست

نوشیدن قهوه اول صبح کمکی به شما نمی کند. با فریب دادن بدن شما به تولید کورتیزول در زمانی که نیازی به این کار ندارد در واقع می تواند به شما آسیب برساند. به این دلیل که بدن شما به محض بیدار شدن از خواب به طور طبیعی کورتیزول تولید می کند.

اگر در اوایل روز زیاد قهوه بنوشید، بسیار هوشیار و پرانرژی خواهید بود – اما تا ظهر، سطح کورتیزول شما به اندازه‌ای کاهش می‌یابد که باعث می‌شود دوباره احساس تنبلی کنید. اگر این الگو برای چند روز متوالی ادامه یابد، متوجه می شوید که بهتر است قهوه را بعد از ناهار مصرف کنید.

5. قهوه به شما کمک می کند بیشتر زندگی کنید

برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند کمتر به افسردگی یا بیماری آلزایمر مبتلا می شوند، دو بیماری که طول عمر را کاهش می دهند.

محققان همچنین در حال یافتن راه هایی هستند که قهوه ممکن است به بدن شما در مبارزه با سایر بیماری های مزمن کمک کند.

دو ماده شیمیایی موجود در قهوه - اسید کافئیک و اسید کلروژنیک - التهاب را کاهش داده و ظرفیت آنتی اکسیدانی را نشان می دهند. هنگامی که قهوه مصرف می شود، سطح آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش می دهند و استرس اکسیداتیو را در سلول ها کاهش می دهند، که می تواند با کاهش فعالیت رادیکال های آزاد، از آسیب سلولی و مرگ جلوگیری کند.

این بدان معناست که این نوشیدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد.

6. شما می توانید قهوه را در فضا بنوشید

در فضای بیرونی، گرفتن قهوه برای ماندن در فنجان سخت است.

فضانوردان قهوه را از کیسه می نوشند. محیط بی وزن در فضا نوشیدن مایعات از یک فنجان معمولی را دشوار می کند. برخی استدلال کرده اند که شاید بهتر باشد در یک ماموریت فضایی قهوه ننوشید، اما بسیاری از فضانوردان با این نظر مخالف هستند.

7. قهوه کوپی لواک

هوه کوپی لواک یکی از گران ترین قهوه های دنیاست.

این قهوه از دانه هایی تهیه می شود که توسط حیوانی به نام زباد نخل آسیایی هضم شده است. سپس به عنوان نوعی قهوه فوق‌الیت به بازار عرضه می‌شود که با آب چشمه دم کرده و از طریق بستری از سنگ‌های آتشفشانی با دست فیلتر می‌شود.

این قهوه اولین بار در اندونزی توسط کشاورزانی که در حال چیدن گیلاس قهوه از درختان خود بودند کشف شد - زباد نخل آسیایی قسمت گوشتی میوه را می خورد و دانه های داخل آن را باقی می گذارد تا توسط کشاورز جمع آوری شود. سپس کشاورز لوبیاها را از مدفوع گربه جدا می کند، آنها را به خوبی می شویید و لوبیاها را می گذارد تا برشته شوند.

این فرآیند تمیز کردن بسیاری از اسیدها و روغن های موجود در قهوه معمولی را از بین می برد. این روش تولید منحصر به فرد باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان قیمت های گزافی را برای قهوه Kopi Luwak خود در نظر بگیرند.

اما چه چیزی باعث گرانی قهوه Kopi Luwak می شود؟ رایج ترین پاسخ این است که فرآیند ساخت آن پرهزینه است. کشاورزان محلی اندونزی باید گربه‌های وحشی را به دام بیاندازند، شکار کنند یا به‌طور دیگری جمع‌آوری کنند و سپس منتظر بمانند تا لوبیاها را دفع کنند.

8. قهوه دومین کالای تجاری جهان

قهوه در مقادیر بسیار زیادی مصرف می شود، به طوری که بعد از نفت خام دومین کالای تجارت شده در جهان است. این نوشیدنی پس از آب محبوب ترین نوشیدنی ماست. ارزش آن بیش از 100 میلیارد دلار در سراسر جهان است.

9. قهوه به ورزشکاران المپیکی کمک کرد

برزیل نمی‌توانست ورزشکاران خود را برای المپیک 1932 به لس آنجلس بفرستد، بنابراین دولت آنها را با کشتی پر از قهوه که در راه فروخته شد فرستاد تا هزینه سفر آنها را تامین کند.

10. مکه قهوه را ممنوع کرد

قهوه در سال 1511، بلافاصله پس از اولین ظهور آن در اتیوپی، در مکه ممنوع شد. اعتقاد بر این بود که تفکر رادیکال و تنبلی را تحریک می کند.

11. طلاق به دلیل قهوه

در فرهنگ باستانی عرب، که ظاهراً هنوز در عربستان سعودی قابل استفاده است، زن می‌تواند در صورتی که شوهرش صبح‌ها قهوه تازه برای او نیاورد، می‌تواند دلایل قانونی (دریافت؟) برای طلاق پیدا کند.

12. اکسپرسو ایتالیایی

کلمه اسپرسو از ایتالیایی گرفته شده و به معنای بیان یا به زور بیرون آورده شده است. اسپرسو با فشار زیاد آب بسیار داغ از طریق قهوه فشرده و ریز آسیاب شده ساخته می شود.

13. بتهوون عاشق قهوه بود

بتهوون به قدری عاشق قهوه بود که قبل از دم کردن در هر فنجان 60 دانه می شمرد.

14. دو نوع قهوه وجود دارد

قهوه عربیکا در اصل در شبه جزیره عربستان کشت می شد، از این رو نام آن به این نام است. قهوه روبوستا گیاهی مقاوم‌تر است اما حاوی دو برابر کافئین است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید