امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286560
۲۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

علیزاده طباطبایی: صدور حکم شستن میت یا تمیز کردن خیابان، لجبازی دستگاه قضایی با مردم است/ فیلم گرفتن از افراد بی‌حجاب به لحاظ قانونی ایراد ندارد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری می‌گوید: اینکه افراد از بی‌حجابی یا برخورد با خانم‌های بی حجاب فیلم می‌گیرند، به لحاظ قانونی اشکالی ندارد. اما مردم باید بدانند، ورود به حریم خصوصی افراد مصداق بارز بی‌اخلاقی به شمار می‌رود و بهتر است مردم در معابر عمومی کاری به کار هم نداشته باشند.

علیزاده طباطبایی: صدور حکم شستن میت یا تمیز کردن خیابان، لجبازی دستگاه قضایی با مردم است/ فیلم گرفتن از افراد بی‌حجاب به لحاظ قانونی ایراد ندارد

سیدمحمود علیزاده طباطبایی حقوقدان و وکیل دادگستری به رویداد۲۴ می‌گوید: برخورد‌هایی که این روز‌ها به بهانه مبارزه با بی‌حجابی انجام می‌شود، مردم را به لج‌بازی انداخته است. در یک گزارش آمریکایی آمده است، بعد از شهریور ۲۰ به محض اخراج رضاشاه از کشور و لغو قانون حجاب اجباری ۹۰ درصد از زنان تهران چادر سر کردند. البته نه اینکه معتقد به حجاب باشند، بلکه از لج‌بازی حکومت چادر پوشیدند. الان هم مردم به یک حالتی از لج‌بازی افتاده‌اند؛ یعنی بی‌حجابی نیست بلکه فقط یک لج‌بازی است که حالت سیاسی پیدا کرده است.

این وکیل دادگستری می‌گوید: قطعاً روش برخوردی که حاکمیت در نظر گرفته است، روشی غلط است زیرا این برخور‌ها هیچ توجیه قانونی ندارد. در واقع آنچه در تبصره ماده ۶۳۸ پیش‌بینی شده، این است که اگر خانمی بدون حجاب شرعی در معابر عمومی حاضر شود، ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی دارد و جز این هیچ چیز دیگری در قانون پیش‌بینی نشده است. به این معنی که هیچ کس نمی‌تواند بی‌حجابی را بی‌عفتی یا عنوان مجرمانه دیگری تعریف کند. این توضیح هم لازم است، قانون مجوز اقدام‌های تنبیهی و تربیتی به بهانه حجاب را نداده است و اینکه حکم به «شستن میت» یا .. می‌دهند، به حکم قاضی ربط دارد که البته چینن راًی‌هایی حتماً اشتباه است و قطعاً اثر بازدارندگی نخواهند داشت.

او می‌گوید: اینکه افراد از بی‌حجابی یا برخورد با خانم‌های بی حجاب فیلم می‌گیرند، به لحاظ قانونی اشکالی ندارد. اما مردم باید بدانند، ورود به حریم خصوصی افراد مصداق بارز بی‌اخلاقی به شمار می‌رود و بهتر است مردم در معابر عمومی کاری به کار هم نداشته باشند. چون هیچکس تاکید می‌کنم هیچ کس نمی‌تواند به دلیل اینکه خانمی بدون روسری است، با او برخورد فیزیکی داشته باشد، چون این رفتار خلاف تبصره ماده ۶۳۸ است.

طباطبایی با اشاره به صدور بعضی احکام عجیب برای مقابله بی‌حجابی می‌گوید: درباره بعضی احکام چون شستن میت یا تمیزکردن خیابان لازم به تذکر است هیچ قاضی‌ای نمی‌تواند جزای نقدی را به موارد دیگری تبدیل کند. در واقع قانون نوع مجازات را پیش‌بینی کرده است اما متاًسفانه کج‌سلیقگی و لج‌بازی باعث صدور چنین آرای اشتباهی می‌شود. یعنی الان هم شاهد لج‌بازی مردم و هم شاهد لج‌بازی دستگاه قضایی هستیم.

این وکیل دادگستری می‌گوید: حکم تمیز کردن معابر و ... برای خطا‌های خاص است و که قاضی مجازات قانونی را کافی نمی‌داند و حکم تکیملی صادر می‌کند. اما مشخصاً در موضوع حجاب شاهد لج‌بازی قضات هستیم و قانون چنین اجازه‌ای نداده است. همچنین اگر کسی به دلیل اینکه روسری سر نکرده است، توسط شخص یا اشخاصی مورد اذیت و آزار قرار بگیرد و به طریقی تهدید شود، می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی احقاق حق کند که در اینجا هم قانون قطعا باید به شکایت فرد آزار دیده رسیدگی کند. چون کسی حق تعرض به کسی به دلیل نوع پوشش ندارد.

علیزاده طباطبایی می‌گوید: دستگاه قضایی همانطور که بی‌حجابی حساس است، باید در قبال رفتار‌های غیرقانونی موافقان حجاب هم حساس باشد و اینطور نباشد که موافقان قانون حجاب اجباری برای برخورد با بی حجاب‌ها آزادی عمل داشته باشند.

انتهای پیام

  • منبع
  • رویداد 24

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید