امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288409
۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

عمران خان از پشت میله های زندان بیشترین کرسی مجلس پاکستان را به دست آورد

حامیان عمران خان انتخابات روز پنجشنبه را مهندسی شده می دانند و معتقدند کمیسیون انتخابات با فشارهای بیرونی در حال تغییر نتایج آرا و کنار گذاشتن نامزدهای حامی عمران خان از گردونه رقابت هاست.

عمران خان از پشت میله های زندان بیشترین کرسی مجلس پاکستان را به دست آورد

نامزدهای مستقل وابسته به حزب "عمران خان"، رهبر سیاسی زندانی پاکستان، بیشترین کرسی های مجلس ملی را در انتخابات سراسری پاکستان به دست آوردند و در انتخاباتی که با شمارش کُند آرا و اتهامات مبنی بر احتمال تقلب خدشه دار شده، یک پیروزی غافلگیرکننده به دست آوردند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) تا کنون 98 کرسی پارلمان را به دست آورده اند؛ در شرایطی که وضعیت شمارش آرای 22 کرسی پارلمان هنوز معلوم نشده است.

حزب مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان (PMLN) نیز که در نظرسنجی ها مورد حمایت قرار گرفته بود، تاکنون با 69 کرسی دومین حزب دارای بیشترین کرسی مجلس است. حزب مردم پاکستان (PPP)  نیز با کسب 51 کرسی در جایگاه سوم است.

گفتنی است 22 کرسی باقی مانده برای هر یک از دو حزب دوم و سوم برای تشکیل حکومت غیرائتلافی کفایت نخواهد کرد، حتی اگر آنها همه این 22 کرسی را به دست آورند.

 با این حال، هیچ یک از سه حزب اصلی کشور 169 کرسی لازم را برای داشتن اکثریت در پارلمان کسب نخواهند کرد و بنابراین نمی توانند به تنهایی دولت تشکیل دهند و هنوز مشخص نیست چه کسی به عنوان نخست وزیر آینده کشور انتخاب خواهد شد.

در یک سخنرانی "عمران خان" که توسط هوش مصنوعی در روز جمعه (فردای انتخابات سراسری) منتشر شد، رهبر محبوس حزب تحریک انصاف پاکستان، مدعی پیروزی در انتخابات شد و از حامیانش خواست که "اکنون قدرت محافظت از آرای خود را نشان دهند."

عمران خان که از ماه آگوست سال 2023 با طرح پرونده های گوناگون اتهامی پشت میله‌های زندان به سر می‌برد، از هوش مصنوعی برای ارسال پیام‌ها به هواداران استفاده می‌کرد. صدای هوش مصنوعی در این ویدئو گفت: "شما اعتماد من را حفظ کردید و حضور گسترده شما همه را حیرت زده کرد."

نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان و مخالف عمران خان نیز پس از انتخابات سراسری، مدعی پیروزی در انخابات و کسب بیشترین میزان آرا شد اما در عین حال او اعتراف کرد که حزبش "اکثریت تشکیل حکومت" را ندارد و به دنبال شرکای ائتلافی است.

شریف، که زمانی یکی از دوره های خود را با یک کودتای نظامی به پایان رسانده، از نظر تحلیلگران مورد علاقه دستگاه نظامی کشور است. ارتش پیشتر ادعای حمایت از نواز شریف را رد کرده است.

ژنرال "سید عاصم منیر"، رئیس ستاد ارتش پاکستان روز شنبه در سخنانی گفت: "ملت برای خروج از سیاست هرج و مرج و قطبی‌سازی که مناسب یک کشور مترقی 250 میلیون نفری نیست، به دست‌های پایدار و نسخه های شفابخش نیاز دارد."

منیر افزود: "سیاست و کثرت گرایی متنوع پاکستان به خوبی توسط یک دولت واحد متشکل از همه نیروهای دموکراتیک که با اهداف ملی حرکت می کنند، نشان داده خواهد شد."

در بحبوحه هشدارهای کمیسیون حقوق بشر پاکستان مبنی بر اینکه "عدم شفافیت" در مورد تاخیر در اعلام نتایج قطعی انتخابات "عمیقا نگران کننده" است، اعتراضات خشونت آمیزی نیز در روز جمعه به دلیل شائبه تقلب و کُندی شمارش آرا آغاز شد.

در جریان درگیری میان هواداران عمران خان و نیروهای پلیس، حداقل 2 نفر در شهر "شانگلا" در شمال غربی ایالت "خیبر پختونخواه" پاکستان کشته و 24 نفر زخمی شدند.

یک افسر پلیس در شانگلا به سی ان ان گفت که هر 2 معترض بر اثر اصابت سنگ خودی که پلیس را نشانه گرفته بودند، کشته شده اند.

با این حال "سید فرین"، نامزد محلی وابسته به حزب تحریک انصاف، به سی ان ان گفت که آنها در حال برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بودند که پلیس به معترضان شلیک کرد و 2 معترض حامی عمران خان کشته و حداقل 24 نفر زخمی شدند.

تحلیلگران خشم گسترده طرفداران عمران خان را ناشی از تلاش‌های دولت موقت کشور و ارتش قدرتمند پاکستان - نیرویی که مدت‌هاست بر سیاست پاکستان تسلط داشته - برای سرکوب عمران خان و حامیانش از جمله از طریق "تقلب پیش از رای‌گیری" می‌دانند.

عمران خان ارتش را به سازماندهی برکناری خود از قدرت در سال 2022 متهم کرده است.

"مایکل کوگلمن"، مدیر موسسه آسیای جنوبی در اندیشکده آمریکایی "مرکز ویلسون" به سی ان ان گفت: " این انتخابات در واقع یک همه پرسی در مورد نقش مسلط ارتش در سیاست پاکستان بود. رای دهندگان حزب تحریک انصاف با رای خود پیام مخالفت با دخالت ارتش در امور سیاسی را دادند، از جمله اینکه آنها به ارتش اجازه نخواهند داد نتیجه انتخابات را آن طور که می خواهد تعیین کند."

"مهر بانو قریشی"، نامزد مورد حمایت عمران خان، که پدرش "شاه محمود قریشی"، وزیر خارجه سابق زندانی است، به سی ان ان گفت که با اختلاف قابل توجهی پیشتاز بود تا اینکه کمیسیون انتخابات یک شبه نتایج را تغییر داد و سپس روز جمعه اعلام شد که او در حوزه انتخابیه مولتان پنجاب شکست خورده است و افزود که این "به نظر من، به وضوح نشان دهنده دستکاری است."

انتخابات  روز پنج‌شنبه که ماه‌ها به تعویق افتاده بود، در حالی برگزار شد که این کشور 220 میلیونی با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است – از بحران فزاینده اقتصادی و حملات مکرر شبه‌نظامیان گرفته تا فجایع تغییرات اقلیمی که آسیب‌پذیرترین طبقات را در معرض خطر شدید قرار می‌دهند.

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید