امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279704
۹۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

فلورانس نایتینگل؛ پیشگام پرستاری مدرن

فلورانس نایتینگل؛ پیشگام پرستاری مدرن

فلورانس نایتینگل (1820 - 1910) داوطلب پرستاری از سربازان در طول جنگ کریمه شد. تجزیه و تحلیل نایتینگل از میزان مرگ و میر به بهبود شیوه های بیمارستانی کمک کرد. او همچنین به ارتقای استاندارد و اعتبار حرفه پرستاری کمک کرد. او را بنیانگذار پرستاری مدرن می دانند.

بیوگرافی کوتاه فلورانس نایتینگل

فلورانس در سال 1820 در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد و توسط پدرش در خانه تحصیل کرد. او آرزو داشت به دیگران خدمت کند، به ویژه، او می خواست پرستار شود. والدین او با آرزوهای او مخالف بودند - در آن زمان، پرستاری به عنوان یک حرفه جذاب یا "محترم" دیده نمی شد. با وجود مخالفت والدینش، فلورانس ادامه داد و برای پرستاری آموزش دید.

فلورانس بعداً نوشت که او از بیهودگی ها و انتظارات اجتماعی ناشی از تربیتش احساس خفگی می کند. در یک مورد، وقتی در باغ والدینش نشسته بود، احساس کرد که از طرف خدا به دیگران خدمت می کند. او تصمیم گرفت برای خدمت به دیگران از اراده خدا پیروی کند.

فلورانس این فرصت را داشت که ازدواج کند، اما خودداری کرد. او احساس می کرد که ازدواج او را به بردگی در مسئولیت های خانگی می برد.

در سال 1853، جنگ کریمه آغاز شد. این یک درگیری خونین بود که منجر به تلفات زیادی از هر دو طرف شد. گزارش هایی از تلفات بریتانیا در مطبوعات گزارش شد. به ویژه، متذکر شد که مجروحان حتی ابتدایی ترین کمک های اولیه را نیز نداشتند. بسیاری از سربازان بی جهت می مردند. این یک شوک برای مردم بریتانیا بود، زیرا یکی از اولین جنگ هایی بود که به وضوح در مطبوعات وطن گزارش شد.

بعداً در سال 1855، از فلورانس نایتینگل (با کمک دوست قدیمی خود سیدنی هربرت) خواسته شد تا به کریمه سفر کند و گروهی از پرستاران را سازماندهی کند. بسیاری از متقاضیان اولیه نامناسب بودند و فلورانس در انتخاب و آموزش سایر پرستاران سختگیر بود.

نایتینگل در استفاده از پرستاران آموزش دیده توسط مدرسه پرستاران الیزابت فرای کمک کرد. نایتینگل از تحسین کنندگان فرای بود که از جمله برای شرایط زندان بهتر مبارزه می کرد.

فلورانس بسیار خوشحال بود که توانست این پست را بر عهده بگیرد و از آموزش خود به عنوان پرستار استفاده کند. آنها در بیمارستان کارکنان در Scutari مستقر بودند. او تحت تأثیر شرایط بدوی و آشفته بود. تخت های کافی برای مردان وجود نداشت و شرایط وحشتناک بود. محل بو می داد، کثیف بود، و حتی موش ها در حال دویدن در اطراف و گسترش بیماری بودند. فلورانس نایتینگل در مورد بیمارستان Scutari گفت: فرماندهی عالی بریتانیا موفق شده بود نزدیکترین چیز به جهنم روی زمین را ایجاد کند.

در آغاز، پرستاران حتی اجازه نداشتند مردان در حال مرگ را معالجه کنند. فقط به آنها دستور داده شد که بیمارستان را تمیز کنند. اما در نهایت تعداد تلفات آنقدر زیاد شد که پزشکان از فلورانس و تیم پرستارانش خواستند کمک کنند.

نگرش فلورانس شامل نظم و انضباط شدید برای سایر پرستارانش بود که همیشه یونیفورم کاملا نمایان می پوشیدند. تلاش های فلورانس و تیم پرستارانش بسیار مورد قدردانی سربازان مجروح قرار گرفت و به تدریج گزارش های خبری مثبت در خانه منتشر شد. در طول مدت اقامتش در کریمه، او شخصیتی به عنوان «بانوی چراغ دار» پیدا کرد.

در زمان بازگشت به خانه، او به یک قهرمان ملی تبدیل شده بود و جوایز متعددی از جمله از ملکه ویکتوریا دریافت کرد.

پس از جنگ، او قدردان شهرت نبود، اما به کار برای بهبود شرایط بیمارستان ادامه داد و به افراد با نفوذ نوشت و آنها را تشویق کرد تا استانداردهای بهداشتی را در بیمارستان ها بهبود بخشند. پس از بازگشت او از کریمه بود که برخی از تأثیرگذارترین کارهای او رخ داد.

با کمک های مالی به صندوق نایتینگل، او توانست یک مدرسه آموزشی برای پرستاران در بیمارستان سنت توماس لندن تأسیس کند. در (1859) او یادداشت هایی در مورد پرستاری نوشت. این یک کتاب مرجع استاندارد برای کسانی شد که وارد حرفه پرستاری می شوند و همچنین عموم مردمی که مایل به یادگیری تکنیک های اولیه هستند. نوشته ها و نمونه های او در جهت پرستاری در قرن نوزدهم بسیار تأثیرگذار بود.

او الهام بخش پرستاری در جنگ داخلی آمریکا بود و در سال 1870 لیندا ریچاردز را آموزش داد که به ایالات متحده بازگشت و در آنجا حرفه پرستاری را در آمریکا توسعه داد.

نایتینگل در استفاده از روش های آماری برای تعیین کمیت تأثیر شیوه های مختلف پیشگام بود. او همچنین توانایی ارائه داده های آماری متراکم را در قالبی آسان برای خواندن داشت. او به طور گسترده از نمودارهای دایره ای و هیستوگرام های دایره ای برای روشن کردن نکات ضروری استفاده کرد.

از قضا، او متوجه شد که برخی از روش های خودش برای درمان سربازان، میزان بهبودی را کاهش می دهد. اما این رویکرد علمی در برخورد با درمان بیمارستانی به بهبود استانداردها و کیفیت مراقبت کمک کرد.

نایتینگل علاوه بر پرستاری، به سایر زمینه‌های اصلاحات اجتماعی نیز توجه داشت. این شامل مراقبت های بهداشتی بهتر در کارگاه ها و مدارس و اصلاح قوانین فحشا بود که اغلب زنان روسپی را قربانی می کردند. نایتینگل همچنین نگران قحطی در هند بود و تحقیقات دقیقی در مورد استانداردهای بهداشتی در هند انجام داد. نایتینگل رویکردی عملی در پیش گرفت و در تلاش برای بهبود جنبه های زندگی بود.

او می گوید: من هرگز فرصتی را از دست نمی‌دهم که برای شروعی عملی، هرچند کوچک، اصرار کنم، زیرا بسیار شگفت‌انگیز است که در چنین مسائلی چقدر دانه خردل جوانه می‌زند و خودش ریشه می‌دهد.

نایتینگل همچنین در مورد نقش زنان در جامعه نوشت - او از زنان خواست کمتر منفعل باشند و نقش بیشتری در جامعه داشته باشند.

خود نایتینگل در زمانی که فعالیت زنانه نادر بود، در رهبری فعال در زندگی سیاسی کشور پیشگام بود. در عین حال، نایتینگل همیشه با فعالان حقوق زنان موافق نبود و می‌توانست زنان دیگر را نادیده بگیرد: من هرگز زنی را پیدا نکردم که زندگی خود را یک ذره برای من یا نظرات من تغییر داده باشد.

دیدگاه های دینی فلورانس نایتینگل

فلورانس نایتینگل علاقه فعالی به مسائل مذهبی و معنوی داشت. او یکی از اعضای کلیسای انگلستان بود، اما رویکرد کلی جهان شناسی را در پیش گرفت - معتقد بود که در فرقه های مختلف مسیحی و همچنین ادیان شرقی حقیقت وجود دارد. او همچنین در مورد عرفان و عمل دینی خداجویی از درون نوشت.

او می گوید: خدا را کجا پیدا کنم؟ در خودم. این آموزه عرفانی واقعی است. اما من خودم باید در حالتی باشم که او بیاید و در من ساکن شود. این تمام هدف زندگی عرفانی است. همه احکام عرفانی در همه زمانها و کشورها برای قرار دادن روح در چنین حالتی وضع شده است.

فلورانس نایتینگل در 90 سالگی در سال 1910 درگذشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید