امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270690
۷۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

متهمانی که با پول بانک ملت کشتی خریدند

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگر دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد

پایگاه خبری حقوق نیوز

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و ۸ متهم دیگر دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل و سردستگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.
متهمان این پرونده علی دیواندری (مدیر عامل اسبق بانک‌های ملت و پارسیان)، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت‎الله باختری، مهدی فلاحتیان، حسین ابوالحسنی، اسماعیل احدی، خانم سمانه حضرتی آ‌شتیانی و وحید نمازی هستند که از این جمع 9 نفره، سه نفر از متهمان به نام‌های مجید سعادتی، رحمت‌الله باختری و خانم سمانه حضرتی آشتیانی متواری هستند.
به گزارش خبرگزاری میزان، قهرمانی نماینده دادستان در بیان محور‌های اصلی فساد در این پرونده گفت: فساد رخ داده در موضوع خرید و فروش کشتی و در واگذاری نفت خام به رحمت‌الله باختری، تحصیل مال نامشروع با موضوع سفر‌های محرمانه و قاچاق ارز به ترکیه از این موارد به شمار می‌رود. قهرمانی ادامه داد: در بانک ملت در زمان تحریم، شرکت داریس کیش تأسیس می‌شود و اقدام به فعالیت تراستی برای فروش کالا‌های صادراتی می‌کند و با تشکیل شبکه فساد برخلاف قوانین بانکی وجوه کلان از این بانک تحصیل کرده‌اند. فساد اول موضوع خرید و فروش کشتی است که متهمین با نقش فعال مجید سعادتی و بهروز مختاری با هدایت علی دیواندری در سال 92 مبادرت به خرید دو کشتی با مبلغ 40.2 میلیون دلار با وجوه بانک ملت می‌کنند. در انعقاد این قرارداد متهمین با مدیریت دیواندری و در موضوع خرید دو کشتی صددرصد وجوه را از بانک ملت استفاده کردند و به نام خویش خریده‌اند نه به نام شرکت بانک ملت که علت این موضوع را بیان نکردند. آقای مختاری بدون آورده نقدی مالک ۵۰ درصد کشتی شد بدون آنکه از وی بابت انتقال کشتی‌ها تضمین‌های مورد نیاز گرفته شده باشد لذا موضوع همچنان ادامه یافت و با فریبکاری متهمان، مختاری شریک خرید کشتی شد در حالی که وثیقه‌ای هم نگذاشته بود. بعد از مدتی سهم بانک ملت از کشتی نیز به آقای مختاری اختصاص یافت و بر این اساس آقای مختاری مالک صددرصدی دو کشتی می‌شود این در حالی است که مالکیت کشتی با معاملات پشت پرده آقایان مختاری و سعادتی صورت گرفته است. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته قیمت دو کشتی ۴۴ میلیون دلار بوده که سهم ۵۰ درصدی بانک بیش از ۲۲ میلیون دلار ارزش داشته است.
نماینده دادستان اتهام دیگر متهمان را قاچاق حرفه‌ای ارز به ترکیه عنوان کرد و گفت: دیواندری به همراه آقای سعادتی اقدام به قاچاق حرفه‌ای ارز به ترکیه داشتند و اقرار آنها نیز موجود است و با توجه به مستندات به دست آمده هیچ وجوهی در این خصوص به بانک تعلق نگرفته است.
متهم مهدی فلاحتیان که در جلسه دیروز فرصت دفاع از خود را پیدا کرد، آهن‌فروش و صاحب 8 کارخانه است. از این بین، مدیرعامل یکی از کاخانجات بوده و در 7 مورد بعدی عضو هیأت مدیره است. 7 برادر دارد که هر کدام از آنان سهمی از این کارخانجات را دارند. فلاحتیان 189 میلیارد تومان به بانک ملت بدهی دارد. او مدعی است آنچه که انجام داده، به دستور بانک بود و گفت: سعی کردم که به آنها خدمت کنم من ۳ هزار پرسنل مستقل دارم و برای 10 هزار نفر زیرساخت ایجاد کرده‎ام.

انتهای پیام

  • منبع
  • روزنامه ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید