امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280684
۶۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

مراحل تأدیب یک کارمند

مراحل تأدیب یک کارمند

نظم و انضباط کارکنان در محل کار شامل مقررات و قوانینی است که مدیریت برای جلوگیری از رفتارهای نامطلوب کارکنان نسبت به سازمان وضع می کند.

4 گام برای تأدیب یک کارمند

متأسفانه اقدامات انضباطی یا توبیخ بخشی از کار در شرکت ها است.

چه بخواهید چه نخواهید، مواقعی وجود دارد که لازم است یک کارمند را تأدیب کنید، چه برای مسائل عملکردی و چه مسائل رفتاری.

در برخی موارد، اخطارهای شفاهی و کتبی برای ایجاد تغییری که از کارمند(های) خود می خواهید، کافی نیست. سازمان شما، به ویژه بخش منابع انسانی و مدیران درگیر، باید یک فرآیند نظم و انضباط برای رسیدگی به مسائل عملکرد و رفتار داشته باشند و از این مراحل برای تأدیب یک کارمند استفاده کنند.

اکثر شرکت ها از این چهار نوع تأدیب در محل کار استفاده می کنند:

1. هشدار شفاهی

زمانی که مشکلی پیش می آید، باید گفتگوی جدی بین مدیر و کارمند صورت گیرد. این مکالمه می تواند تا یک ساعت طول بکشد تا اطمینان حاصل شود که کارمند شدت وضعیت را درک می کند.

رفتار یا عملکرد مورد انتظار را مجدداً تکرار کنید و توضیح دهید که چگونه رفتار یا عملکرد فعلی کارمند با آن انتظار مطابقت ندارد. حقایق را به روشی ساده بیان کنید تا کارمند احساس نکند که مورد تعصب قرار گرفته است و به کارمند فرصت دهید تا چیزها را از دیدگاه خود توضیح دهد.

به کارمند توضیح دهید که مکالمه را یادداشت کرده اید و اگر کارمند بهبودی نشان نداد، یک هشدار کتبی رسمی به منابع انسانی ارسال می شود. مکالمه باید با تاریخ، زمان و مکان، و همچنین موضوع گفتگو و هرگونه شرایط توافق شده مستند باشد.

2. اخطار کتبی

اگر مشکل ادامه داشت، مکالمه دوم را انجام دهید و تعامل را به طور کامل مستند کنید. باید به کارمند دلایلی ارائه شود که چرا رفتارش مشکل ساز است و چگونه و چرا انتظار می رود تغییر کند.

این شامل اینکه مشکل چیست (یا چه اتفاقی رخ داده است) و راه‌های رفع آن می باشد. علاوه بر این، شما می خواهید تمام انتظارات رو به جلو و پیامدهای احتمالی انفعال و همچنین یک جدول زمانی مشخص برای برآورده کردن انتظارات را در نظر بگیرید. یک کپی از این اخطار کتبی را در اختیار کارمند قرار دهید و یک نسخه دیگر از اسناد را در اختیار منابع انسانی بگذارید.

3. طرح تعلیق و بهبود

مرحله سوم در فرآیند نظم و انضباط کارکنان شامل درخواست از کارمند برای ترک دفتر و توسعه یک برنامه بهبود اقدام یا برنامه بهبود پیشرفت است. به کارمند فرصتی نهایی بدهید که کناره گیری کند و در مورد آنچه اتفاق افتاده فکر کند، و همچنین تصمیم بگیرد که آیا می خواهد برای بهبود تلاش کند یا خیر. برنامه بهبود را مرور کنید و در صورت نیاز تغییراتی ایجاد کنید. اگر کارمند مورد نظر شکست خورد یا از ایجاد یک برنامه بهبود امتناع کرد، اقداماتی را برای خاتمه دادن به کار انجام دهید.

به عنوان بخشی از برنامه بهبود اقدام خود، شما و کارمندتان ممکن است بخواهید نقاط عطفی را ترسیم کنید که انتظار می رود کارمند به آنها دست یابد.

4. خاتمه کار

اگر مراحل بالا را دنبال کرده اید، و اگر کارمند هنوز پیشرفتی را نشان نداده است یا به تکرار رفتار غیرقابل قبول خود ادامه می دهد، این مرحله نهایی در فرآیند نظم و انضباط کارکنان نباید برای هیچ یک از طرفین درگیر تعجب آور باشد. سه مرحله قبلی مستلزم مستندات دقیقی است که به خودی خود، می تواند موردی برای خاتمه موفقیت آمیز باشد. علاوه بر این، پس از اخراج یک کارمند، اقداماتی را انجام دهید تا مطمئن شوید که شما و همکارانتان در آینده با مشکلات مشابهی مواجه نخواهید شد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید