امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287906
۴۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

نکات جالب مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت که باید بدانید

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

برای درک مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت باید گفت که، ابتدا شما به ثبت درخواست انحصار وراثت نیاز دارید، گواهی انحصار وراثت یک سند حقوقی به حساب آمده ودر شورای اختلاف شهری تنظیم می شود که متوفی در آن زندگی میکرد و در آن مقدار اموال و ثروت و همچنین سهم هریک از وراث حساب میشود. این گواهی به درخواست وراث از مراجع قضایی صادر شده و به عنوان اولین قدم وراث، برای تعیین تکلیف اموال متوفی محسوب میشود.

فواید داشتن گواهی انحصار وراثت

ورثه یاهر ذی نفعی که برای انجام کارهای اداری به مراکز دولتی مثل بانک و اداره جات ویا دفتر اسناد رسمی، مراجعه میکند نیازمند داشتن این گواهی میباشد. بنابراین اگر انحصار وراثت نکنید امکان تقسیم اموال متوفی و انجام مراحل اداری در مراکز دولتی را نخواهید داشت و کسی میتواند ادعای جانشینی شخص فوت شده را داشته باشد که نام او به عنوان وارث در انحصار وراثت آمده باشد. اگر برای این مراحل به راهنمایی نیاز دارید برای پاسخ به سوال برای انحصار وراثت کجا برویم؟ میتوانید به مقاله مربوطه مراجعه کرده و اطلاعات کامل در این خصوص دریافت کنید.

مدارک لازم جهت انحصار وراثت

  • 1- مورد اول گواهی فوت متوفی می باشد.این گواهی آنلاین و ازطریق روش الکترونیکی و سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود. چنانچه در این مراحل دچار مشکل بوده و به راهنمایی نیاز دارید وکلای صاحب صلاحیت در سایت برترین وکیل میتوانند راهنمای شما باشند.
  • 2- شناسنامه شخص فوت شده
  • 3- اصل و یا رونوشت از عقد نامه
  • 4- شناسنامه روثه ها
  • 5- استشهادیه محضری
  • 6- وصیت نامه رسمی متوفی در  صورت وجود
  • 7- گواهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ که اقدامی برای آن انجام نشده است.

استشهادیه جهت انحصار وراثت چیست؟

استشهادیه انحصاد وراثت به این صورت است که سه نفرعاقل و بالغ به عنوان شاهد به دفتر اسناد مراجعه کرده و فرم های لازم را پر میکنند و شهادت می دهند که وراث شخص فوت شده چه کسانی هستندو دفتر اسناد رسمی نیز شهادت و امضا و تاییده ی آنها را گواهی می کند. این مطلب قابل توجه می باشد که در صورت تمایل شما، بهترین وکیل ارث و انحصار وراثت در تهران میتواند بدون نیاز به حضور شما و تدارک شهود، استشهاد نامه محضری تهیه کرده و شما حتی نیاز به فراهم کردن شاهد نیز نخواهید داشت.

راجع به قانون جدید انحصار وراثت باید گفت که فعلا قانون جدیدی به این منظور تصویب نشده وتنها مورد لازم، اخذ گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث برای فوت شدگان قبل از سال 95 می باشد که برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیاز است.

گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

پرداخت مالیات بر ارث یکی از وظایف وراث میباشد وبرای شروع مراحل آن یکی از ورثه ها باید اقدام به ثبت اظهارنامه الکترونیکی بکند. چنانچه تاریخ فوت متوفی قبل از سال 95 باشد و وارثان هیچ اقدامی جهت ثبت اظهارنامه انجام نداده باشند، قانون آن ها را موظف کرده که قبل  از انحصار وراثت و یا در حین آن این گواهی مالیات بر ارث را در شورا ثبت کنند. بعد از این مراحل از سوی اداره مالیات گواهی مبنی بر ثبت اظهارنامه مالیات بر ارث دریافت شده و به شورای حل اختلاف تحویل داده می شود این مورد، گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی گفته میشود.

برای متوفیان بعد از تاریخ سال 95، وراث بعد از انحصار وراثت نیز میتوانند اقدام به اخذ گواهی اظهارنامه مالیاتی بکنند.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

آخرین تغییرات مراحل صدور گواهی انحصار وراثت

طبق بخشنامه آخرین وزارت دادگستری، چنانچه ثروت فرد متوفی بیش از 50 میلیون تومان باشد برای آن گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر شده و نیاز به نشر آگهی می باشد. و برعکس آن زمانی اتفاق می افتد که متوفی اموالی کمتر از 50 میلیون تومان داشته باشد، که در این صورت شورای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود صادر کرده و در اینصورت نیازی به نشرآگهی نمی باشد بنابراین زمان رسیدگی آن به مراتب کوتاه تر و سریع تر انجام می شود.

مدت زمان اخذ گواهی برای انحصار وراثت محدود حدود 3 الی 7 روز می باشد. گفتنی است که مبلغ ارث موردنیاز برای صدور انحصار وراثت محدود 30 میلیون تومان بوده است که طبق بخشنامه ی جدید در تاریخ دوم مرماه سال 99، این مقدار به 50 میلیون تومان معادل 500 میلیون ریال افزایش یافت.

در صورت عدم همکاری وراث در مراحل انحصار وراثت چه باید کرد؟

تجربه ثابت کرده به دلیل وجود اختلافات درون خانواده و یا دلایل دیگر برخی از وراث همکاری لازم را در این مرحله انجام نمی دهند و یا دسترسی به آنها نداریم مثل زندگی در خارج از کشور. لازم به دکر است که در شرایط این چنینی جای هیچ نگرانی وجود ندارد و شورای حل اختلاف می تواند با درخواست ذی نفع، مدارک لازم را از ثبت احوال استعلام بگیرد.

برای انحصار وراثت کجا برویم؟

در صورتی که شما در این زمینه وکیل اخذ کرده باشید نیازی به هیچ اقدامی نمی باشد و وکیل شما تمامی کارهای مورد نیاز را انجام می دهد. ولی اگر وکیل ندارید با تمامی مدارک لازم ذکر شده، به دفتر الکترونیک قضایی مراجعه کرده و درخواست انحصار وراثت را ثبت فرمایید. هر شهری که شما به عنوان آخرین محل اقامت شخص فوت شده معرفی کنید، شورای اختلاف همان شهر موظف به رسیدگی می باشد.در زمان مراجعه به دفتر قضایی حتما استشهادیه محضری تهیه فرمایید تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود و اتلاف وقت نداشته باشید.

دولت چه مقدار سهم از انحصار وراثت دارد؟

دولت هیچ گونه سهمی از انحصار وراثت ندارد و تنها مبلغ پرداختی شما دویست هزارتومان می باشد که به منظور دادرسی به دفتر الکترونیک قضایی پرداخت میشود.

هزینه نشر آگهی انحصار وراثت چقدر می باشد؟

این آگهی در سال جاری بصورت رایگان می باشد و نیاز به پرداخت هیچ مبلغی از سوی شما نمی باشد.

مراحل انحصار وراثت

  • 1- تهیه و تنظیم مدارک لازم جهت انحصار وراثت مثل شناسنامه ها و استشهادیه
  • 2- ثبت نام در سامانه ثنا یکی از ورثه ها
  • 3- ثبت دادخواست انحصار وراثت در دفتر الکترونیک قضایی
  • 4- مراجعه به شورای حل اختلاف شهر مشخص شده اقامت متوفی
  • 5- رفع نقص مدارک و استعلام از ثبت احوال در صورت نیاز
  • 6- نشر آگهی در انحصار وراثت نامحدود
  • 7- اقدام به اخذ رای برابر اصل به تعداد ورثه از شورای حل اختلاف پس از گذشت زمان لازم که تقریبا 30 روز عنوان شده است

سامانه انحصار وراثت چیست؟

در اصل سامانه انحصار وراثت، ویا هر چیزی با این مضمون وجود خارجی نداشته و صرفا اطلاعات نادرست تلقی می شود. تنها سامانه ای که نیاز است تنها یکی از وراث ثبت نام کند همان سامانه ثنا می باشد و چنانچه متقاضی قبلا به دلیل کارهای اداری در این سامانه ثبت نام کرده و رمز آن را دریافت کرده باشد دیگر نیازی به تکرار ندارد. و تمام اوراق و ابلاغیه های قضایی از آن طریق به اطلاع آن ها میرسد. ثبت نام در سامانه ثنا تنها برای خواهان گواهی انحصار وراثت کافی می باشد و نیازی به ثبت نام تمام وراث نیست.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

سخن پایانی

سعی ما دراین مقاله کاستن از دغدغه های شما عزیزان در مورد مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت بود که به این منظور ابتدا مسئله ی انحصار وراثت را بطور کامل تشریح کرده و سپس به مدارک مورد نیاز آن پرداختیم. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید کمال تشکررا داریم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید