امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279367
۹۲۹
۱
۰
نسخه چاپی

مسئولیت قصور پزشکی در انجام عمل های زیبایی به گردن کیست؟

آسیب احتمالی ناشی از جراحی زیبایی

جراحی های زیبایی از این نظر منحصر بفرد هستند که این جراحی ها بطور کلی، رویه ای انتخابی و اختیاری هستند. بر خلاف سایر جراحی هایی که برای ترمیم مفاصل آسیب دیده یا برای برداشتن تومورهای سرطانی انجام می شوند، جراحی های زیبایی به منظور ارتقای زیبایی ظاهری انجام می شوند که این امر کاملا انتخابی است.

علیرغم انتخابی بودن، جراحی های زیبایی نیز خطرات متعددی به همراه دارند. از این رو، در موارد نادری که جراحی زیبایی موجب آسیب ناخواسته به بیمار میشود، این امر از مصادیق و انواع قصور پزشکی بوده و بیمار حق شکایت از پزشک را دارد.

آسیب احتمالی ناشی از جراحی زیبایی

آسیب احتمالی ناشی از جراحی زیبایی

خطرات احتمالی و صدمات ناشی از جراحی، به نوع عمل و وضعیت سلامتی بیمار نیز بستگی دارد اما به طور کلی، تمامی جراحی های زیبایی خطرات زیر را دارند:

  • عفونت
  • عوارض ناشی از بیهوشی
  • هماتوم یا لخته شدن خون
  • برجا ماندن جای زخم
  • افت فشار خون
  • نکروز (عدم اکسیژن رسانی که باعث مرگ بافت می شود)
  • آسیب به عصب
  • مرگ

رایج ترین عمل های زیبایی

هر بخشی از بدن که قابلیت تغییر و اصلاح با جراحی را داشته باشد، افراد تمایل زیادی به انجام جراحی آن دارند. جراحی ها و عمل های زیبایی زیر جزو رایج ترین عمل هایی هستند که بیشتر از بقیه ی موارد انجام می شوند:

  • تزریق چربی: برداشتن توده های چربی در اطراف باسن، ران، بازوها، یا شکم بوسیله ی لیپوساکشن و یا تزریق چربی به گردن یا صورت، از جمله تغییراتی است که در این روش انجام میشود. تزریق چربی با خطراتی نظیر از دست دادن مایعات، تورم، کبودی، بر جا ماندن جای زخم و بی حسی پوست همراه است.
  • جراحی بینی: این جراحی شامل تغییر شکل و فرم بینی میشود و با خطراتی نظیر خونریزی های مکرر بینی، مشکل در تنفس از طریق بینی و بی حسی در داخل و اطراف بینی همراه است.
  • لیفت صورت: لیفت شامل برداشتن چربی اضافی، سفت کردن عضلات و پوست صورت و گردن میشود. لیفت با نخ نیز یکی از روش های رایج لیفتینگ است. از جمله خطرات و عوارض لیفت میتوان به آسیب عصبی اشاره کرد که عضلات صورت را کنترل می کنند. لیفت با نخ معمولا عوارض کمتری دارد اما همچنان احتمال بروز این عوارض در این روش نیز وجود دارد.
  • تزریق بوتاکس: از تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک پوستی در گردن و صورت استفاده می شود. تزریق بوتاکس ممکن است با عوارضی نظیر کبودی و بی حسی ناحیه همراه است و در برخی موارد نادر، ورود بوتاکس به جریان خون می تواند موجب بروز مسمومیت شود.

در صورت بروز آسیب حین جراحی زیبایی، چه کسی مسئول است؟

در صورت بروز آسیب حین جراحی زیبایی، چه کسی مسئول است؟

در اکثر موارد قصور پزشکی در جراحی های زیبایی، معمولا خود جراح یا پزشک مسئول آسیب های ناشی از قصور به عمل آمده حین جراحی شناخته می شود. یک جراح یا پزشک، برای انجام عمل جراحی یا درمان بیمار، باید صلاحیت کافی را داشته باشد و تمامی جوانب احتیاط را رعایت کند تا از بروز هرگونه آسیب جلوگیری شود که در ادامه مقاله، این مبحث با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است.

اگر آسیب به عمل آمده ناشی از قصور پزشکی و عدم صلاحیت و دقت پزشک یا جراح باشد، بیمار می تواند با ارائه ی شواهد دال بر قصور پزشکی در دادگاه، از آنها شکایت کند. در برخی موارد حتی ممکن است دادگاه، کل مرکز پزشکی که بیمار در آنجا عمل زیبایی کرده را نیز مسئول این قصور بداند.

اثبات مسئول بودن (قصور) جراح زیبایی

با اینکه جراحی زیبایی یک جراحی انتخابی و اختیاری است اما باز هم جراح مکلف به حفظ استانداردها و تعهدات پزشکی خود است و باید تمام مهارت ها و قابلیت های خود را به کار گیرد تا وظیفه ی خود را به نحو احسن انجام دهد. اگر بر اساس رابطه‌ای حقوقی که درعالم پزشکی میان پزشک و بیمار بر قرار است بتوانید ثابت کنید که پزشک در رعایت استانداردها یا بکارگیری تمام قابلیت های خود کوتاهی کرده است،‌ میتوانید قصور پزشکی وی را اثبات کنید.

دعاوی مربوط به جراحی زیبایی معمولاً به شهادتی از سوی یک متخصص برای اثبات کوتاهی متهم از رعایت استانداردهای درمانی نیاز دارند. به عنوان مثال، ممکن است جراح حین عمل، متوجه علائم بیماری فرد نشده باشد، یا شاید جراح، برشی عمیق‌تر یا طولانی‌تر از آنچه نیاز بوده ایجاد کرده و باعث اختلال در سایر نواحی صورت و گردن بیمار شده باشد. ( این بدان معنا است که در برخی موارد، متهم ممکن است جراح زیبایی نباشد، بلکه یک متخصص بیهوشی یا دستیار دیگری باشد که مرتکب اشتباه و قصور شده است.)

توجه داشته باشید که نارضایتی از ظاهر و چهره پس از عمل نمی تواند مبنی بر قصور پزشکی باشد. در این مورد تنها باید به آسیب خاصی اشاره کنید که ناشی از اشتباه پزشک بوده است. باید شواهد کافی دال بر قصور پزشکی و شواهدی دال بر تاثیر عواقب این قصور یا خطا بر شغل یا فعالیت های روزانه خود  ارائه دهید که قانع کننده و محکمه پسند باشند.

در صورتی که بیمار از نتایج جراحی زیبایی خود ناراضی باشد، مسئولیت با چه کسی است؟

اگر بیمار از نتایج یک عمل جراحی زیبایی که به درستی انجام شده است، راضی نباشد یا نتایج را دوست نداشته باشد، نمی تواند در این مورد بر مبنای قصور پزشکی شکایت کند. اما ممکن است بتواند با طرح ادعای نقض قرارداد یا نقض ضمانت، اقدام قانونی انجام دهد.

در دعاوی نقض قرارداد، بیمار می تواند بر این مورد استدلال کند که نتایج نامطلوب بدست آمده ناشی از عدم انجام جراحی توسط جراح مطابق با موارد ذکر شده در قرارداد یا توافق نامه ی ایراد شده بین بیمار و پزشک است. به عنوان مثال، اگر پزشک بینی فرد را به گونه ای فرم دهد که بیمار آن را نمی خواسته، یا قبلا در مورد این فرم دهی با بیمار صحبت نکرده باشد.

ادعای نقض ضمانت نیز مشابه ادعای نقض قرارداد است، چرا که شامل عدم ارائه ی چیزی توسط پزشک می شود. اما برخلاف موارد نقض قرارداد، نقض ضمانت مربوط به تحقق در مورد یک وعده (مثلاً در مورد نتایج جراحی) است.

چگونه می توان از صدمات و آسیب های ناشی از جراحی زیبایی پیشگیری کرد؟

چگونه می توان از صدمات و آسیب های ناشی از جراحی زیبایی پیشگیری کرد؟

برای جلوگیری از بروز آسیب طی جراحی زیبایی، میتوان اقدامات زیر را انجام داد:

  • انجام تحقیقات گسترده در مورد مراکز جراحی زیبایی دولتی یا خصوصی و تحقیق در مورد پزشک یا جراح مد نظر.
  • آگاهی از تمامی جوانب خطر و عوارض جانبی ناشی از جراحی زیبایی.
  • داشتن دلایل کافی و معقول برای انجام جراحی زیبایی.
  • اگاهی از اقدامات الزامی قبل، بعد و حین جراحی و همچنین اطمینان از موفقیت آمیز بودن عمل.
  • حصول اطمینان از اینکه پزشک دارای مجوز بوده و تجربه، مهارت و صلاحیت های لازم برای انجام جراحی زیبایی را دارد.
  • حصول اطمینان از اینکه مرکز جراحی زیبایی که به آن مراجعه میشود، دارای تاییدیه هیئت پزشکی بوده و تمامی مدارک مورد نیاز دیگر را دارد.
  • سالم بودن و عدم ابتلا به هرگونه بیماری در روز جراحی. در غیر اینصورت باید تاریخ دیگری برای انجام عمل برنامه ریزی شود.
  • پزشک قبل از جراحی باید تمامی علائم حیاتی بیمار را بررسی کند و مطمئن شود که وی در سلامت کامل است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید