امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286183
۱۲۰
۱
۰
نسخه چاپی
معاون اول قوه قضاییه

مصدق: مردم باید اجرای عدالت را احساس کنند/ ۹۰ هزار نفر در حوادث سال گذشته مشمول عفو رهبری شدند

مردم باید اجرای عدالت را احساس کنند/ ۹۰ هزار نفر در حوادث سال گذشته مشمول عفو رهبری شدند

معاون اول قوه قضاییه گفت: زمانی موفق خواهیم بود که مردم اجرای عدالت را احساس کنند.

حجت الاسلام محمد مصدق، امروز(۱۷ تیر) در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، رویکرد مهم قوه قضائیه را بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات مردم، "احقاق حق و اجرای عدالت" عنوان کرد و افزود: تحقق این مسئله با ارائه آمار امکانپذیر نیست، بلکه مردم باید اجرای عدالت را احساس کنند.

وی ادامه داد: ما هرچقدر آمار تعداد پرونده‌های ورودی و پرونده‌های مختومه را به مردم ارائه بدهیم، این احساس برای آنها بوجود نمی‌آید، لذا قوه قضائیه زمانی موفق خواهد بود که بتواند این احساس را در مردم بوجود آورد که به سمت اجرای عدالت و ایجاد امنیت در جامعه گام بر می دارد.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه طی دوسال اخیر قوه قضائیه به شکل برنامه‌محور در حرکت بوده، افزود: در این راستا، برنامه‌های مدون سالیانه را بر اساس اسناد بالادستی تنظیم می‌کنیم.

وی یکی از اسناد بالادستی مورد توجه در تدوین برنامه‌های سالیانه قوه قضائیه را بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: متاسفانه این بیانیه از سوی کارگزاران نظام مورد غفلت واقع شده است. بنابراین امروز مسئولان هر سه قوه باید پاسخ بدهند که پس از گذشت سالها از صدور بیانیه گام دوم انقلاب، برای تحقق اجرای آن چه کرده اند.

مصدق در ادامه از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، سند تحول قوه قضائیه، محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدارهای مسئولان قضایی با ایشان طی دو سال اخیر و نیز مسائل  مورد تاکید ایشان در حکم رئیس قوه قضائیه به عنوان دیگر اسنادی نام برد که برای تدوین برنامه‌های سالیانه قوه قضائیه از آنها استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حوادث سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: سالی که گذشت، سالی بسیار مهم و تاثیر گذار برای قوه قضائیه بود و نوع چالش‌هایی که در این یک سال گذشته بویژه در حوزه های اجتماعی و امنیتی با آن مواجه شدیم، در تاریخ بیش از چهل ساله انقلاب بی‌نظیر بود.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: خوشبختانه این حوادث با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری، مدیریت خوب رئیس قوه قضائیه، تلاش های شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) و نیروهای فراجا از یک تهدید به فرصت تبدیل شد، چراکه دشمن به صورت جدی برای این حوادث برنامه داشت، اما به اهداف خود نرسید.

وی تاکید کرد: دستگاه قضائی در این آشوب ها رویکردی متانت محور، توام با عقلانیت و در عین حال با قاطعیت را در پیش گرفت و با همین رویکرد توانست دشمن را ناکام بگذارد و با حمایت های مردم آنها را مایوس کند.

مصدق به عفو پدرانه مقام معظم رهبری پس از این حوادث هم اشاره کرد و گفت: بدنبال این حوادث، با پیشنهاد رئیس قوه و موافقت مقام معظم رهبری حدود ۹۰ هزار نفر که بخش اعظم آنها افراد تحت تعقیب بودند، مورد عفو رهبری قرار گرفتند و این مسئله در تاریخ ثبت شد.

وی یادآورشد: عفو پدرانه مقام معظم رهبری درست زمانی اتفاق افتاد که  نظام در اوج قدرت خود قرار گرفته بود و اغتشاشات هم جمع شده بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه رویکرد مقام معظم رهبری نسبت به فرزندان این مرز بوم که مورد غفلت واقع شده و از احساسات آنها سوء استفاده شده بود، مورد توجه بسیاری قرار گرفت، اظهار کرد: بازخورد این اقدام مقام معظم رهبری را در میان خانواده های بسیاری دیدیم و دشمنان را هم مایوس کرد. آنها از اینکه فرزندان ما به آغوش خانواده های خود بازگشتند، ناراحت شدند.

وی به تاکیداتی که همواره مقام معظم رهبری در خصوص لزوم وحدت در جامعه دارند اشاره کرد و گفت: امروز هرکس از هر تریبونی که باعث شود وحدت بین این ۸۵ میلیون نفر از هم بپاشد، مورد رضایت خداوند نیست.

مصدق در ادامه سخنانش به مطرح شدن مسئله حجاب در جامعه هم پرداخت و اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند، حجاب واجب سیاسی، شرعی و فقهی است، اما نکته مهم این است که تعدادی از این موضوع صف آرایی درست کرده اند تا مردم این مرز و بوم را دو قطبی کنند، به گونه ای که یک طرف افراد شل حجاب و طرف دیگر افراد محجبه قرار بگیرند.  

وی با تاکید براینکه باید برای مسئله حجاب در دانشگاه‌ها و مدارس کار فرهنگی کرد، یادآورشد: البته در این میان تعداد اندکی هم هستند که از طریق ارتباط با بیگانگان در تلاش هستند تا این موضوع ارزشی را از بین ببرند که در این رابطه قوه قضائیه با آنها برخورد می کند.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: معقتدیم اقتدار پلیس نباید به هم بخورد و به گونه‌ای نباشد که یک فرد جلوی پلیس روسری خود را در بیاورد و لبخند بزند و هیچ برخوردی هم نباشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود افراد اندکی که اینگونه هستند، طبق آمارها،  بسیاری از افراد شل حجاب از روی ناآگاهی و غفلت دست به این اقدام می زنند، چراکه با آنها صحبت  نشده است، لذا ایام محرم فرصت خوبی است که این فصل باز شود و با این افراد صحبت کنیم.

مصدق تاکید کرد: زمانی موفق خواهیم بود که به جای اینکه ۱۰ نفر را دستگیر کنیم، با ۱۰ نفر صحبت کنیم و آنها را آگاه کنیم، نه اینکه افراط و تفریط‌هایی شود که دشمن از آن استفاده کند.

وی در بخش پایانی سخنانش به انتصاب شهرام کرمی به عنوان رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اشاره کرد و ضمن قدردانی از زحمات پرویز توسلی‌زاده رئیس کل پیشین دادگستری این استان، اظهار کرد: از عملکرد آقای توسلی زاده در دادگستری استان کرمانشاه راضی بودیم و هیچ نقص مدیریتی در رابطه با رفتار و عملکرد ایشان ندیدیم.

معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: قوه قضائیه در رویکرد جدید خود ابلاغ‌های مدیریتی را به مدت سه سال خواهد داشت  که این مسئله می‌تواند در تحول در مدیریت‌ها کمک کننده باشد.

وی افزود: به آقای توسلی‌زاده هم که به مدت چهار سال در دادگستری استان کرمانشاه فعالیت می‌کردند، برای ادامه کار در یکی از استان‌های کشور و یا دیوان عالی پیشنهاد دادیم که  نپذیرفتند و درخواست بازنشستگی داشتند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه برای ریاست کل دادگستری استان کرمانشاه گزینه‌های زیادی روی میز بود، عنوان کرد: آقای کرمی تمام شاخص‌های لازم از جمله بومی بودن را برای دادگستری استان کرمانشاه داشتند، براین اساس، ایشان را انتخاب کردیم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید