امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284511
۱۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

معمای نحوه استفاده از تقویم ۸۱۹ روزه تمدن مایاها بالاخره حل شد!

تقویم باستانی مایاها چطور عمل می‌کرد؟

پژوهشگرانی در آمریکا معمای تقویم ۸۱۹ روزه تمدن باستانی مایاها را حل کردند. آن‌ها با استفاده از یک چرخه بلندمدت ۴۵ ساله توانستند تشخیص بدهند که این تقویم برای پیش‌بینی موقعیت تمام سیارات در آسمان استفاده می‌شده است.

برای ما به‌عنوان تمدنی که به سال‌های ۳۶۵ روزه عادت کرده، درک تقویمی با ۸۱۹ روز بسیار دشوار است. این تقویم ظاهراً چهار بخش نامفهوم داشت و درک آن دشوار تلقی می‌شد. حالا محققان دانشگاه تولین ایالت لوئیزیانا اهداف استفاده از این تقویم اسرارآمیز را پیدا کرده‌اند.

آن‌ها برای این رمزگشایی به‌جای نگاه به بازه‌های زمانی کوتاه در تقویم، تمرکز خود را روی بیش از ۲۰ دوره زمانی ۸۱۹ روزه گذاشتند و الگویی را پیدا کردند که مرتبط با دوره هلالی (Synodic) سیارات بود. دوره هلالی به فاصله‌ای گفته می‌شود که طول می‌کشد تا یک سیاره از دید ناظر زمینی در نقطه همانندی‌اش در آسمان ظاهر شود.

تقویم باستانی مایاها چطور عمل می‌کرد؟

۲۰ دوره ۸۱۹ روزه معادل ۱۶,۳۸۰ روز یا تقریباً ۴۵ سال است. اگر در این بازه زمانی به آسمان نگاه کنید، می‌توانید ببینید که این تقویم ۸۱۹ روزه دقیقاً مطابق با دوره هلالی ۱۱۷ روزه عطارد است. محققان می‌گویند مریخ هم با دوره هلالی ۷۸۰ روزه دقیقاً مطابق با ۲۰ سیکل از این تقویم است. از سوی دیگر، زهره برای مطابقت با ۵ سیکل ۸۱۹ روزه به ۷ دوره هلالی نیاز دارد. برای مشتری ۳۹ دور طول می‌کشد تا با ۱۹ سیکل ۸۱۹ روزه تطابق پیدا کند، درحالی‌که ۱۳ دور زحل نیازمند ۶ سیکل ۸۱۹ روزه است.

پژوهشگران می‌گویند مایاها به‌جای تمرکز روی یک الی دو سیاره، تقویم بزرگ‌تری ساخته بودند که می‌توانست دوره‌های هلالی همه سیارات قابل‌مشاهده را پیش‌بینی کند.

درنتیجه، حالا محققان توانسته‌اند با انجام کمی محاسبات پیچیده ریاضی معمایی را حل کنند که سال‌ها آن‌ها را سردرگم کرده بود. نتایج این پروژه در مجله Ancient Mesoamerica منتشر شده است.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید