امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276452
۴۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته گذشته

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته گذشته

خبرهای حقوقی و قضایی در هفته ی گذشته

«ولایی خواندن ارتش توسط رییس قوه قضاییه»، «اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان درباره بازنگری قانون اساسی» و «استرداد زمین ۲۰ میلیارد تومانی از بستگان یک مسئول» مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضایی این هفته بودند.

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش ایسنا مرور می‌کنیم.

رییسی: ارتش ولایی است

رئیس قوه قضاییه در بازدید از دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گفت: در دنیا ارتش‌های فراوانی وجود دارند و هر کشوری برای خود نیروهای مسلح دارد، اما باور به ولایت و اطاعت از ولی، ویژگی منحصر به فرد ارتش ما است.

کدخدایی: زمان تغییر قانون اساسی قابل پیش‌بینی نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: زمان تغییر قانون اساسی هم قابل پیش‌بینی نیست و هر زمان شرایط ایجاب کند هیچ نگرانی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، جمعی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، پیش از ظهر شنبه، 28 فروردین با عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان دیدار و گفتگو کردند.

وی افزود: زمان تغییر قانون اساسی هم قابل پیش‌بینی نیست و هر زمان شرایط ایجاب کند هیچ نگرانی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد ضمن اینکه اگر یک زمانی قانون اساسی اصلاح و بازنگری شد، معتقدم نهادهای تصمیم‌گیر و شوراهای عالی که در قانون اساسی فعلی ذکر نشده‌اند، حدود صلاحیت و اختیارات‌شان و نحوه نظارت بر آنها، باید در قانون اساسی ذکر و شفاف شود.

استرداد زمین ۲۰ میلیارد تومانی از بستگان یک مسئول

سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ بیش از ۱۵۶ هکتار از اراضی شهری استان بوشهر با ورود بازرسی کل استان بوشهر، رفع تصرف و از زمین‌خواری ممانعت به عمل آمد.

به گزارش ایسنا، نتایج بازرسی‌های استانی سازمان بازرسی کل کشور نیز به شرح: توقیف و جلوگیری از قاچاق کالا به ارزش ۸۵ میلیارد تومان از گمرک استان قم، با ورود بازرسی‌ کل استان بوشهر از ۱۵۶ هکتار زمین‌خواری جلوگیری شد، استرداد زمین ۲۰ میلیارد تومانی از بستگان یکی از مسئولان کرمان، زمین‌خواری ۵۰۰ میلیارد تومانی در همدان است.

کشف و ضبط ۱۳۳ هزار دلار از یک مسافر/ تعیین جریمه ۳۰ میلیاردی از سوی تعزیرات

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت و وصول جریمه ۳۰ میلیارد ریالی یک "قاچاقچی ارز" در آبادان خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، محسن عسکری در این باره اظهار کرد: پس از تهیه گزارشی از سوی نیروی انتظامی شهرستان آبادان در مورد کشف مقدار ۱۳۳ هزار و ۳۶۸ دلار مازاد همراه مسافر،  این گزارش به اداره تعزیرات حکومتی آبادان ارسال شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: رئیس تعزیرات حکومتی آبادان پس از استعلام لازم و اخذ دفاع متهم و احراز تخلف، حکم به ضبط کالای مکشوفه صادر و متهم را به پرداخت ۳۰ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

بخشنامه‎‌ اعطای مرخصی۲۰ روزه زندانیان اجرایی می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی رئیس قوه قضائیه، بخشنامه‎‌ای برای اعطای مرخصی ۲۰ روزه به بخش قابل توجهی از زندانیان صادر شده و این بخشنامه در روزهای آینده ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در جریان جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به شیوع موج چهارم کرونا در کشور اعلام کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی رئیس قوه قضائیه، بخشنامه‎‌ای برای اعطای مرخصی ۲۰ روزه به بخش قابل توجهی از زندانیان صادر شده و این بخشنامه در روزهای آینده ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

مبارزه با فساد در هر سطحی اولویت قوه قضاییه است

دادستان کل کشور گفت: اجرای قانون و عدالت و مبارزه با فساد در هر سطحی و برای هر مقامی که باشد جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است.

به گزارش ایسنا به نقل از قضاییه، مراسم افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور و محمد جواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار و حوزه قضایی لواسانات به دادگستری ارتقا یافت.

آشتی سه طایفه در بشاگرد پس از ۷۰ سال

با تلاش دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان و به برکت ماه مبارک رمضان، درگیری ۷۰ ساله سه طایفه در استان هرمزگان، به سازش منجر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه حل اختلاف، حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه مسئولانی که در امر صلح و سازش بین این سه طایفه دخیل بودند، اظهار کرد: این مصالحه که نشانه زنده‌ بودن روح انسانی و اخلاقی است، کار ارزشمند و خداپسندانه‌ای بود که با همت و پشتکار کارکنان شورای حل اختلاف شهرستان بشاگرد صورت پذیرفت و باید در حفظ و پایداری آن تلاش کرد.

وی افزود: بهانه پیداکردن برای شروع درگیری و نزاع آسان است و نباید بهانه به دست شیطان داد که باعث بروز اختلاف و درگیری مجدد شود. اختلافات را در نطفه باید خفه کرد و برای پیشگیری از این اختلافات، ابراز محبت به همدیگر، بیان خوبی‌های طوایف و رفت و آمد طوایف با یکدیگر در این زمینه موثر است.

سردار حجازی در جبهه مقاومت استوانه‌ای قابل اتکاء بود

رئیس قوه قضاییه در پیامی "عروج" سردار حجازی جانشین فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، بخشی از متن پیام سید ابراهیم رئیسی به این شرح است: این فرمانده دقیق، مخلص و با ایمان، پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز همچون یاوری امین و خستگی‌ناپذیر برای فرماندهی نیروی قدس سپاه، عزم خود را در جهت یاری‌بخشی به جبهه مقاومت اسلامی به کار گرفت؛ عاشَ حَمیدا وَ ماتَ سَعیدا.

قضات پیش از صدور حکم به دنبال سازش طرفین دعوا باشند

رییس قوه قضاییه گفت: قضات پیش از صدور حکم، به دنبال صلح و سازش طرفین دعوا باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه اظهار کرد: سیره امیرالمومنین علیه السلام در ماه مبارک رمضان ایجاب می‎ کند که حل و فصل اختلافات و دعاوی در این ایام به دلیل شیوع کرونا و تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: قضات پیش از صدور حکم، به دنبال صلح و سازش طرفین دعوا باشند؛ شوراهای حل اختلاف و نهادهای داوری و میانجی‎گری بهترین سازوکارها برای این کار هستند.

رئیسی: تنها دغدغه همکاران قضایی باید پاسخگویی همراه با تکریم به مراجعان عدلیه باشد

رئیس قوه قضاییه گفت: کارمند یک واحد قضایی می‌تواند با نوع برخوردش شخصی را که برای تظلم خواهی و احقاق حق به عدلیه مراجعه کرده، نسبت به کارآمدی نظام اداری خوش بین و امیدوار کرده و به او آرامش ببخشد، یا او را ناامید کند و دردی بر دردش اضافه نماید.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز سه شنبه (۳۱ فروردین) در دیدار صمیمانه نمایندگان کارکنان اداری دستگاه قضا، نیروی انسانی صالح، سالم و کارآمد را مهم‌ترین سرمایه نظام قضایی دانست.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر توجه ویژه به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان اداری دستگاه قضا در سال جاری خاطرنشان کرد که تنها دغدغه همکاران باید پاسخگویی همراه با تکریم به مراجعان عدلیه باشد و متذکر شد «برخورد مناسب کارمندان اداری دستگاه قضایی به اندازه برخورد یک قاضی یا حتی بیش از آن در ارتقاء کارآمدی نظام اداری و افزایش اعتماد عمومی نقش دارد».

دستورالعمل رئیس قوه قضاییه درباره حفظ شأن و منزلت کارکنان قوه‌ قضاییه

«دستورالعمل حفظ شأن و منزلت کارکنان قوه‌قضاییه» مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره منتشر شد.

به گزارش ایسنا، معاونت منابع انسانی قوه قضاییه با انتشار دستورالعمل حفظ شأن و منزلت کارکنان قوه‌قضاییه اعلام کرد:

بدینوسیله به اطلاع می‌رساند، این دستورالعمل در ۹ ماده و ۳ تبصره در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۲۳ به تصویب رئیس محترم قوه‌قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

پیام جنتی برای درگذشت سردار حجازی

رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی درگذشت سردار سیدمحمد حجازی را تسلیت گفت.

در بخشی از پیام دبیر شورای نگهبان آمده است: سردار رشید اسلام و پاسدار مخلص انقلاب اسلامی و از یادگاران دوران دفاع مقدس، سربازی شایسته برای فرمانده معظم کل قوا بود که عمر پربرکت خود را در راه مجاهدت و خدمتگزاری به اسلام و انقلاب صرف کرد و عنصری بسیار مؤثر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

حشمتی: محور اصلی تکالیف شورای حل اختلاف مصالحه است

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در سند تحول قضایی به شورای حل اختلاف توجه خاصی شده و برای آن تکالیفی مشخص شده که محور اصلی آن مصالحه است و وظیفه ماست آن را عملی کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، جلسه ویدئوکنفرانس رئیس کل دادگستری استان تهران با معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات، معاون قضایی در امور شوراهای حل اختلاف استان تهران و تنی چند از مدیران مجتمع‌های شوراهای حل اختلاف برگزار شد.

محمدجواد حشمتی مهذب، رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن گرامیداشت فرارسیدن ماه مبارک رمضان از تلاش‌ها و زحمات کارکنان شورای حل اختلاف استان تهران تقدیر کرد و گفت: فلسفه ایجاد شورای حل اختلاف کمک به دادگستری در قالب حل و فصل اختلافات است و همین موضوع باعث شده شورای حل اختلاف دارای بعد مردمی باشد و عملکرد مثبت و درخشانی داشته است.

مدیران مناطق آزاد باید ظرف ۶ ماه نقشه اراضی دولتی را ارائه کنند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با سازمان اسناد و املاک ایران، مدیران مناطق آزاد مکلف می‌شوند تا ظرف ۶ ماه نقشه اراضی این مناطق را در اختیار سازمان ثبت قرار دهند تا تثبیت و منجر به ایجاد شفافیت شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ذبیح‌الله خدائیان در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با سازمان اسناد و املاک کشور، اظهار کرد: در اجرای دستورات ریاست قوه قضائیه مبنی بر تسریع در اجرای قانون جامع حدنگار و به منظور سرعت بخشیدن در صدور اسناد کاداستری برای اراضی دولتی، تفاهم نامه‌هایی با برخی دستگاه‌ها امضا کردیم که در همین راستا امروز نیز با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی تفاهم نامه‌ای به امضا رسید.

پیام رییس سازمان بازرسی کل کشور برای روز ارتش

رییس سازمان بازرسی کل کشور به مناسبت ۲۹ فروردین و روز ارتش پیامی خطاب به فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، در بخشی از پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان خطاب به امیر سرلشگر جناب آقای سید عبدالرحیم موسوی فرمانده محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران

آمده است: این نیروی پاک و مقتدر، در طول سال‌های حیات طیبه جمهوری اسلامی چه در روزهای جنگ تحمیلی و تا به امروز با پاسداری از کیان و تمامیت ارضی کشورمان، چشم بدخواهان را کور و جرأت جسارت را از آنان گرفته است که این از ویژگی‌های ارتش حزب‌الله، با عزم راسخ و روحیه انقلابی است.

جورج فلوید یکی از ۱۱۲۷ قربانی خشونت پلیس آمریکا بوده است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با گفت: جورج فلوید یکی از ۱۱۲۷ قربانی خشونت پلیس آمریکا بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به استمرار خشونت پلیس آمریکا علیه مردم عادی نوشت: «تنها ۱۸ روز در سال ۲۰۲۰، پلیس آمریکا کسی را به قتل نرسانده و جورج فلوید تنها یکی از ۱۱۲۷ نفر قربانی خشونت پلیس بوده است. قاتلان چند نفر از این قربانیان در دادگاه منصفانه محاکمه و محکوم شدند؟ بی‌جهت نیست که حتی دادگاه قاتل جورج فلوید هم نتوانسته مانع قربانی شدن «دانته رایت‌ها» شود.»

حوزه قضایی لواسانات به دادگستری ارتقا یافت/ افتتاح دادسرای ویژه با حضور دادستان کل کشور

مراسم افتتاح دادسرای ویژه لواسانات با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، «مراسم افتتاح دادسرای ویژه بخش لواسانات با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور و محمد جواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

در این مراسم عباس نوروزی که دادیاری دادسرای ویژه روحانیت تهران و بازپرسی دادسرای تهران را در کارنامه فعالیت دارد، به عنوان اولین دادستان بخش لواسانات معارفه گردید.

با توجه به اهمیت بخش لواسانات و پرونده‌های موجود در آن، این حوزه قضایی به دادگستری ارتقا یافت.

نقش دیوان عدالت در جلوگیری از پیدایش انحرافات در دستگاه‌ها برجسته است

معاون اول قوه قضاییه گفت: نقش دیوان عدالت اداری در جلوگیری از پیدایش انحرافات و کجروی‌ها در دستگاه‌های حکومتی و اجرایی بسیار برجسته است.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، مراسم معارفه رئیس دیوان عدالت اداری با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه صبح امروز (۳۱ فروردین) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مصدق که پیشتر عهده دار معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه بود، به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری معرفی و از زحمات حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس سابق این دیوان تقدیر شد.

آزادی ۹۳۹۸ زندانی غیرعمد در سال ۱۳۹۹

ستاد دیه کشور اعلام کرد: سال گذشته به همت خیرین نوع دوست ۲۹۰ زندانی زن بدهکار در موضوعات غیرعمد و ۹۱۰۸ محکوم مرد از بند رهایی یافتند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد دیه کشور، با کمک خیرین خداجو و همیاری مسئولین نظام سال ۹۹ در مجموع ۹۳۹۸ محکوم مالی و بدهکار دیات ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی با رقم بدهی بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد ریال از بند زندان‌های سراسر کشور آزاد شدند.

انتهای پیام

 

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید