امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288452
۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

آیا تا به حال به قدرت ذهنی همسایگان غیر انسان خود فکر کرده اید؟ خود را برای شگفت زده شدن آماده کنید، زیرا می خواهیم شما را با ۱۰ گونه جانوری بسیار باهوش یا بهتر بگوییم، باهوش ترین گونه های جانوری روی این کره خاکی آشنا کنیم.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

1. کلاغ

کلاغ ها، مالتی تسکرهای دنیای پرندگان، در حال استفاده از ابزار، حل معماهای پیچیده و حتی کینه توزی به دام افتاده اند. اگر تا به حال نگاه خیره یک کلاغ را به خود حس کرده اید، ممکن است فقط سوژه یک ارزیابی پرنده ای باشید که انجمن منسا را به حسادت وا می دارد. و بعد نوبت به زاغ می رسد، شعبده باز واقعی دنیای طبیعت. این روشنفکران سیاه پوش که تنها به تقلید صداها اکتفا نمی کنند، در حال شوخی کردن با حیوانات از همه جا بی خبر و دست انداختن آن ها دیده شده اند. یک زاغ را تصور کنید که تقلید کاملی از غرش یک گرگ می کند تا از هرج و مرج ایجاد شده در جنگل لذت بببرد. در بازی بزرگ بقا، کلاغ ها و زاغ ها فقط بازیکن نیستند – آن ها استادهای بزرگ هستند. آن ها مغز پرنده ای خود را به سلاحی مخوف تبدیل کرده اند، و ما چاره ای نداریم جز اینکه هوش آن ها را تحسین کنیم، حتی اگر گاهی به معنای شکست خوردن از موجودی پر دار و حس شوخ طبعی بدجنسانه باشد.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

2. اورانگوتان

اورانگوتان ها مجهز به چهره های پر ادا هستند که می توانند با یک بازیگر شکسپیری رقابت کنند، در حل مسئله بسیار توانا بوده و از ابزارهایی برای استخراج غذاهای خوش مزه از مکان های صعب العبور استفاده می کنند. هوشمندی آن ها فقط سطحی نیست. این نوابغ زنجبیلی حافظه و مهارت های برنامه ریزی فوق العاده ای از خود نشان می دهند و قادرند کارهای پیچیده را با ظرافتی تقریبا شبیه به انسان برنامه ریزی کنند. علاوه بر این، اورانگوتان ها فیلسوفان جنگل هستند و با این چشم های پر احساس به اسرار زندگی فکر می کنند. آن ها با استعداد نوآوری، تشک های برگی و چترهای راحتی را از شاخ و برگ های اطراف می سازند که ثابت می کند هوش با تلاش برای راحتی همراه است. این نخستی ها در زمینه زبانشناختی نیز بسیار توانمند بوده و از طریق ژست ها و صداهای مختلف با هم ارتباط برقرار می کنند. در کلاس جنگل، آن ها دستان خود را بالا می بردند تا به تمام سوالات پاسخ دهند. در سمفونی بزرگ هوش زمینی، اورانگوتان ها فقط نقش خود را بازی نمی کنند. آن ها ملودی را با مهارت می سازند، و ثابت کرده اند که کمی بذله گویی و شوخی می تواند شما را به نابغه و حکیم جنگل تبدیل کند.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

3. موش

با موش آشنا شوید؛ موجودی با قدرت مغزی که می تواند هر جانور دیگری را شکست دهد. این نوابغ کوچک در حالی که ممکن است معادلات ریاضی را حل نکنند یا در مورد معنای زندگی فکر نکنند، هوشی از خود نشان می دهند که چیزی از این کارها کم ندارد. ربات ها مغز متفکرهایی اجتماعی هستند و از سیستم ارتباطی پیچیده ای بهره می برند که باعث حسادت بیشتر محافل خبرپراکنی انسانی می شود. مهارت های حل مساله آن ها افسانه ای است – به آن ها هزارتو بدهید، و آن ها مانند ماجراجویان مجهز به GPS راه خود را در آن پیدا خواهند کرد. این جونده ها استراتژیست هایی پنهانکار هستند که شکارچیان را با ظرافت آکروباتیک و مانورهای زیرکانه خود شکست می دهند. نگذارید ظاهر ضعیف و کوچکشان شما را گول بزند. موش ها یادگیرنده های سریعی هستند و می توانند به راحتی با محیط های جدید سازگار شوند. آن ها حتی دلسوزی و همدلی نیز دارند و جنبه نرم تری را به نمایش می گذارند که می تواند حتی سخت ترین منتقد را به گفتن «واو» وادار کند.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

4. خوک

وقتی صحبت از هوشمندی در قلمرو حیوانات می شود، قدرت خوک ها را دست کم نگیرید! خوک ها اغلب خود را در نقش تهیه کنندگان گوشت می بینند، اما این دانشمندان پوزه دار شگفتی هایی با تنها یک قابلیت نیستند.خوک ها با داشتن ظرفیت مغزی که به طرز شگفت آوری به توانایی های دوستان سگی ما نزدیک است، هوشی را به نمایش می گذارند که فراتر از کلیشه های مزرعه داری است. خوک ها حل کننده های طبیعی مساله هستند و یک قدرت شناختی را به نمایش می گذارند که محققان را رشگفت زده می کند. آن ها در حل هزارتوهای پیچیده به اوج مهارت رسیده اند و حتی یاد گرفته اند اشیاء را دستکاری کنند و ثابت کرده اند که مغزشان فقط پر از کاه نیست. مهارت های اجتماعی آن ها نیز به همان اندازه تاثیرگذار است و روابط پیچیده ای را با دیگر خوک ها ایجاد می کنند.

در پیچشی شگفت انگیز، خوک ها توانایی قابل توجهی در درک نمادها و حتی انجام بازی های ویدیویی از خود نشان داده اند. هوش و ذکاوت خوک ها، آن ها را به شاگردانی با سرعت یادگیری بالا تبدیل می کند که بسیار سریع با چالش های جدید کنار می آیند.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

5. طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی های خاکستری آفریقایی با داشتن پرهای ذغالی براق، دارای نرخی از نسبت مغز به بدن هستند که باعث می شود استاد دانشگاه نیز به آن حسادت کند. مهارت های زبانی آن ها با انسان های پرحرف رقابت می کند، زیرا این دانشمندان قلمرو پرندگان می توانند واژگان گسترده ای را تقلید و درک کنند. شریک مناظره می خواهید؟ دوست آشنایتان را فراموش کنید و یک طوطی خاکستری آفریقایی را به میز دعوت کنید. این روشنفکران پردار فقط به تقلید اکتفا نمی کنند. آن ها مفاهیم انتزاعی مانند شمارش و اَشکال را درک می کنند. به معلم ریاضی نیاز دارید؟ رفیق مطالعه جدید شما ممکن است پر و منقار داشته باشد.این طوطی ها هوش هیجانی را نیز به روی میز می آورند و ارتباط عمیقی با همراهان انسانی خود برقرار می کنند. آن ها درمانگرانی هستند که پر دارند.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

6. اختاپوس

خود را آماده کنید تا مجذوب قدرت ذهنی باهوش ترین جادوگران اقیانوس – اختاپوس ها – شوید و البته حیرت زده شوید! این استادان هشت پا از اعماق دریا، جایگاه خود را در تالار مشهورترین باهوش ها بدست آورده اند. اختاپوس ها هودینی ها و جادوگران عمق اقیانوس هستند که مغز آن ها تمام انتظارات شما را غافلگیر می کند. هوش و ذکاوت آن ها چیزی نیست جز یک واقعیت مستند. این نوابغ چند پا با استعداد خلاقیت و حل مساله، در حال از خنثی کردن تله ها و فرار از آکواریوم ها مانند شعبده بازان مشهور دیده شده اند. آنچه اختاپوس ها را از بقیه جانوران آبزی باهوش جدا می کند، توانایی آن ها در یادگیری از طریق مشاهده است که آن ها را به دانشمندان مخفی اقیانوس تبدیل می کند. این موجودات از باز کردن شیشه مربا گرفته تا عبور از میان هزار توها، سطحی از قدرت شناختی را به نمایش می گذارند که هر دانشمندی را به حسادت وا می دارد. با علاقه به شیطنت و عشق به بازی، این شگفتی های دریایی همه را شیفته خود کرده اند. بنابراین، دفعه بعد که با یک اختاپوس رو در رو شدید، به یاد داشته باشید که فقط با یک حیوان ملاقات نمی کنید، بلکه با یک انیشتین زیر آب با یک جذابیت شیطنت آمیز مواجه می شوید.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

7. سگ بُردر کولی

انجمن منسا، کنار بروید! یک نابغه جدید در راه هست، و یک کت خز به تن دارد! با بُردر کولی (border collie) آشنا شوید، نابغه بی چون و چرای دنیای سگ ها. این انیشتین های چهارپا تنها گله گوسفندان نیستند بلکه با هوش بی نظیر خود قلب ما را نیز تسخیر می کنند. سگ های بردر کولی دانش آموختگان دانشگاه هاروارد در قلمرو سگ ها هستند و توانایی فوق العاده ای در درک دستورها و یادگیری سریع تر از آنچه بتوانید تصور کنید، دارند. مهارت های حل مساله آن ها به قدری تیز است که پازل های سودوکو برای آن ها شبیه بازی کودکان است. به سگی نیاز دارید که بتواند معماهای پیچیده ریاضی را حل کند؟ دنبال چیزی غیر از بردر کولی نگردید.

منحصربفرد بودن این سگ ها تنها به باهوشی ختم نمی شود. آن ها همچنین ستاره های ورزشکار قلمرو سگ ها هستند. یک بردر کولی را تصور کنید که بدون زحمت در مسابقه بین سگ ها با چابکی می تازد و دیگر سگ ها را پشت سر می گذارد. مثل این است که یک سگ نینجا را با مدرک دکترای مطالعات چابکی تماشا می کنید. اما این همه چیز در مورد این سگ های کوچک باهوش نیست.کولی ها حس شوخ طبعی هم دارند! آن ها با خوشحالی قایم موشک بازی می کنند و بامزگی و بازیگوشی خود را به نمایش می گذارند. در دنیای بهره هوشی سگ ها، کولی یک سر و گردن از بقیه بالاتر است و ثابت می کند که هوش فقط یک ویژگی انسانی نیست – بلکه یک صفت سگی هم هست.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

8. شامپانزه

آه، شامپانزه – موجودی که معنای کاملاً جدیدی به واژه «میمون» می دهد. این نخستی سانان تخس تنها عموزاده های تکاملی ما نیستند، بلکه دلقک های شوخ جنگل نیز هستند و ثابت می کنند که هوش می تواند با یک جنبه شوخ طبعی همراه باشد. شامپانزه ها که نام علمی شان Pan troglodytes است از مهارت های شناختی قابل توجهی برخوردارند. استعداد آن ها برای استفاده از ابزار تغییر دهنده بازی است، چرا که آن ها چوب های خاصی را برای بیرون کشیدن موریانه ها از تپه ها استفاده کرده یا حتی آن چوب ها را بسته به نیاز خود دستکاری کرده، و نبوغی را به نمایش می گذارند که حتی مخترعان مشهور را وادار به سر تعظیم فرود آوردن می کند.

این میمون های کاریزماتیک روابط اجتماعی بسیار پیچیده ای داشته، اتحادهای بسیار ظریفی تشکیل داده و به راحتی در جنگل زندگی می کنند. مهارت های ارتباطی آن ها فوق العاده است.شامپانزه ها، از ژست های ظریف گرفته تا حالات چهره دقیق، می توانند رقیبی برای بازیگران نقش های شکسپیری باشند. اما این رفتارهای تخس و شیطان صفتانه شامپانزه هاست که بیشترین جلوه را دارد. شامپانزه ها که به شوخی معروف هستند، علاقه زیادی به رفتارهای بازیگوشانه و حل هوشمندانه مساله دارند. مثل زندگی در یک سریال کمدی خانوادگی بی پایان است که در آن شامپانزه ها ستاره هستند و ما به اندازه کافی خوش شانس هستیم که صرفاً مخاطب باشیم.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

9. فیل

فیل ها، این موجودات باشکوه، دارای مغزهایی هستند که نه تنها از نظر اندازه با ما رقابت می کنند، بلکه قدرت شناختی چشمگیری را نیز به نمایش می گذارند. اگر فیل ها دانش آموز مدرسه باهوش ها بودند، قطعاً کسانی بودند که بدون زحمت بهترین نمره را می گرفتند. فیل ها که به خاطر حافظه فوق العاده شان شناخته می شوند هرگز صورت کسی را فراموش نمی کنند. آن ها می توانند افراد، حتی آن هایی که سال ها ندیده اند، را به یاد بیاورند و بین افراد مختلف تمایز قائل شوند. اما آن ها فقط باهوشان دنیای ساوانا نیستند. فیل ها رفتارهای اجتماعی پیچیده ای از خود نشان می دهند و پیوندهای عمیقی میان گله های خود ایجاد می کنند.مهارت های ارتباطی آن ها چیزی جز یک سمفونی پیچیده از شیپورها، غرش ها و زبان بدن نیست. مثل این است که یک کد مخفی داشته باشید که تنها بامزه ترین اعضای باشگاه متوجه آن می شوند. این موجودات هوشمند مشکلات را با ظرافت حل می کنند که شرلوک هولمز را به حسادت می کشاند. آیا لازم است گله از یک منطقه پیچیده و پرعوارض عبور کند؟ این موضوع برای نوابغ خرطوم دار ما مشکلی نیست! فیل ها از معدود موجودات حیات وحش هستند که می توانند چند کار را به طور همزمان انجام دهند و بدون زحمت زیادی چالش ها را حل کنند.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

10. دلفین

دلفین ها، مخ های اقیانوس، بدون هیچ زحمتی در فهرست افتخاری باهوش ترین گونه های کره زمین قرار می گیرند. این نابغه های آبزی علاقه زیادی به بازیگوشی دارند که آن ها را به دلقک های کلاس آبی عمیق تبدیل می کند. آن ها نه تنها مهارت های چشمگیری در حل مساله دارند، بلکه زندگی بسیار اجتماعی دارند و دسته های آن ها بسیار نزدیک هستند. این انیشتین های دنیای زیر آب توانایی فوق العاده ای در ارتباط برقرار کردن دارند، نه تنها از طریق صداهایی شبیه کلیک و سوت بلکه از طریق زبان پیچیده ای که زبانشناسان را حیرت زده می کند. اما هوش و نبوغ آن ها به همینجا ختم نمی شود.

دلفین ها قهرمانان بی چون و چرای آکروباتیک هستند و حرکات پیچ و تاب دار متعددی را انجام می دهند که زیمناست ها را به حسادت وا می دارد. و تکنیک های هوشمندانه شکار آن ها را فراموش نکنیم، مثل هدایت کردن ماهی ها برای تشکیل توپی پرتراکم و سپس یک شکار ساده همراه با خوشگذرانی. بنابراین دفعه بعد که در ساحل قدم زدید، کمی به این رفقای والسانمان فکر کنید. این دلفین ها نه تنها با ظرافت در دریاها حرکت می کنند بلکه احتمالاً دارای مدرک دکترا در اقیانوس شناسی هستند. به هر حال، هوش فقط مختص کتاب خوان ها نیست.

نابغه‌های حیات وحش: شگفتی‌های هوش و استعداد در دنیای حیوانات

  • منبع
  • حقوق نیوز
  • روزیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید