امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288042
۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

هوش بالا نشانه های عجیبی دارد که شاید ندانید

بعضی ویژگی ها یا توانایی های فردی که بی فایده یا منفی تلقی می شوند می توانند نشان دهنده ی هوش بالا باشند. دست کم این چیزی است که دانشمندان فکر می کنند.

هوش بالا نشانه های عجیبی دارد که شاید ندانید

بعضی ویژگی ها یا توانایی های فردی که بی فایده یا منفی تلقی می شوند می توانند نشان دهنده ی هوش بالا باشند. دست کم این چیزی است که دانشمندان فکر می کنند.

۱- چپ دست (یا دو دست) هستید

دانشمندان معتقدند میان چپ دست بودن و قدرت تفکر واگرا، نوعی از خلاقیت که به ایجاد ایده های جدید کمک می کند. این امر در مورد دو دست ها هم می تواند صدق کند، کسانی که صرفاً یک دست مسلط چپ یا راست ندارند و قادرند از هر دو دست خود برای انجام کارهای مختلف استفاده کنند.

بنابراین اگر راست دست هستید سعی کنید بعضی کارها را با دست چپ خود انجام دهید. این کار باعث فعال شدن بخش های رشد نیافته ی مغز می شود.

۲- بیشتر اوقات نگرانید، حتی برای کوچک ترین چیزها

دانشمندان در تحقیقی از ۱۲۶ دانش آموز دبستانی خواستند تا به پرسشنامه ای درباره ی اینکه تا چه حد برای چیزی احساس ناراحتی می کنند، به شایعات توجه می کنند یا به موقعیت هایی فکر می کنند که آن ها را غمگین می کند، پاسخ دهند. نتیجه این بود که کودکانی که بیشتر از دیگران احساس نگرانی می کردند، در یک تست هوش نمرات بالاتری داشتند.

دانشمندان معتقدند آن هایی که همیشه احساس نگرانی می کنند، اغلب عملکرد بهتری در کار خود دارند.

۳- از شوخی کردن لذت می برید

در جریان پژوهشی در دانشگاه نیومکزیکو ۴۰۰ دانشجو در آزمونی درباره ی توانایی آن ها برای صحبت درباره ی برخی موضوعات شرکت کردند. بعد از آن، از این دانشجویان خواسته شد برای چند تصویر متعلق به کارتون های مختلف یک شرح بنویسند.

بررسی این نوشته ها نشان داد ۸۶ درصد از دانشجویان باهوش تری بالاترین نمره را از آزمون دریافت کرده بودند، شرح طنزآمیزی برای تصاویر نوشته بودند. این پژوهش بر روی کمدین ها نیز صورت گرفت است که در آن همه ی کمدین های شرکت کننده در تحقیق از آزمون تست نمره ی بالاتر از میانگین دریافت کرده بودند.

به گفته ی دانشمندان، شوخ طبعی بر روی توانایی های ذهنی تأثیر می گذارد، سلامت مغز و دستگاه عصبی را حفظ می کند و هوش را افزایش می دهد.

۴- خیلی کنجکاوید

دانشمندان می گویند احتمال مخترع شدن در آینده در مورد یک کودک کنجکاو بیشتر از کودکی است که همه چیز را با حفظ کردن یاد می گیرد.

در حقیقت، کنجکاوی و «ذهن گرسنه» ما را باهوش تر می کند. اما چگونه؟ کنجکاوی باعث می شود کودک علاقه ی بیشتری به علم و هنر، به عنوان راهی برای درک دنیای پیرامون خود و همینطور ابراز افکار و احساسات خود پیدا کند.

پژوهشی بر روی ۶ هزار فرد متولد شده در ۵۰ سال گذشته نشان داد کودکان ۱۱ ساله ای که از نمره ی بالایی در تست ضریب هوشی برخوردار بودند، کنجکاوی بیشتری داشتند و بیشتر پذیرای تجربیات تازه در آینده بودند.

۵- بسیار تأثیرپذیرید یا حواس تان به راحتی پرت می شود

اگر هنگام کار یا صحبت با دیگران بیشتر اوقات حواس تان به نوتیفیکیشن های تلفن همراه تان پرت می شود، ممکن است باهوش تر از دیگران باشید. دست کم این چیزی است که دانشمندان می گویند.

تحقیقات نشان داده حفظ تمرکز برای فرد هر چه سخت تر باشد، یعنی او باهوش تر است. دانشمندان می گویند دلیلش دشوار بودن تحت کنترل درآوردن فعالیت بالای مغزی است.

۶- زیاد راه می روید

دانشمندان در پژوهشی پی بردند کسانی که در شهرهای پیاده محور زندگی می کنند، در مقایسه با کسانی که در شهرهایی زندگی می کنند که استفاده از وسیل نقلیه در آن ها رایج تر است، از هوش بالاتری برخوردارند. همین نتیجه در پژوهش مربوط به نواحی پیاده روی شهرهای بزرگ به دست آمد.

۷- شب بیدارید

کسانی که شب بیداری را ترجیح می دهند، احتمال بالاتر از متوسط بودن هوش در آن ها بیشتر است. دانشمندان می گویند دلیلش این است که فعالیت مغزی این افراد در زمان شب به قدری بالا است که ساعت بیولوژیک بدن آن ها را به چالش می کشد.

محققان دست به پژوهشی بر روی هزاران جوان درباره ی ارتباط میان هوش و عادت های خواب زدند. این پژوهش نشان داد اغلب افراد باهوش ترجیح می دادند هم در روزهای آخر هفته و طی هفته، تا دیر وقت بیدار بمانند.

هوش بالا نشانه های عجیبی دارد که شاید ندانید

۸- می دانید که هنوز چیز زیادی نمی دانید

«اثر دانینگ – کروگر» نتیجه ی تحقیق جاستین کروگر و دیوید دانینگ است که می گوید هر چه فردی باهوش تر باشد، بیشتر به توانایی های شناختی خود شک می کند.

به عبارت دیگر، افراد باهوش ترسی از گفتن جمله ی «نمی دانم» ندارند. آن ها اگر چیزی را ندانند، آن را فرصتی برای یادگیری یک چیز جدید می دانند. به همین دلیل، اگر همیشه سؤالاتی در ذهن تان شکل می گیرد و ترسی از پرسیدن شان هم ندارید، احتمالاً از بسیاری از افراد دیگر باهوش تر هستید.

۹- خودکنترلی بالایی دارید

افراد باهوش می توانند رفتارهای آنی و تکانشی خود را کنترل کنند و در سرکوب احساسات خود ماهرند. آن ها همچنین پیش از انجام هر کاری به عواقب آن فکر می کنند.

۱۰- بیشتر اوقات کارها را پشت گوش می اندازید

محققان می گویند آن هایی که برای شانه خالی کردن از انجام کارها به راحتی بهانه می آورند، از قدرت شناختی بالاتری برخوردارند.

بیشتر افراد باهوش کارهای خود را اغلب پشت گوش می اندازند. دانشمندان می گویند پشت گوش انداختن کارها یکی از کلیدهای رسیدن به نوآوری است. استیو جابز از پشت گوش انداختن به شکلی حساب شده بهره می گرفت؛ او با رفتن به سراغ کارهای دیگر، به ذهن خود اجازه ی استراحت می داد.

۱۱- دائماً در حال خوردن اید

جویدن آدامس فعالیت مغزی و تمرکز را افزایش می دهد، اما متأسفانه تنها برای ۲۰ دقیقه. با این حال، دانشمندان پی برده اند افراد باهوش اغلب این عادت دائم جویدن را دارند. به گفته ی آن ها، وقتی چیزی می جویم، ذهن مان راحت تر تفکر و خود تحلیلی می کند.

۱۲- طی روز گهگاه خواب تان می برد

لئوناردو داوینچی، نقاش بزرگ ایتالیایی خواب چند نوبته داشت. او هر ۴ ساعت بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می خوابید. اما چرا این کار را می کرد؟

مغز افراد باهوش با شدت بیشتری کار می کند و زودتر خسته می شود اما در عین سریع تر هم شارژ می شود. برای اینکه بتوانید خستگی خود را در کنید و با انرژی تازه ای با مشکلات رو به رو شوید، باید مغز خود را «بارگذاری مجدد» کنید. برای این منظور یک چُرت دست کم ۲۰ دقیقه ای بزنید.

  • منبع
  • روزیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید