امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263625
۵۵۸
۱
۰
نسخه چاپی
محمدباقر نوبخت

هیچ کس در زمینه بنیه دفاعی مذاکره نخواهد کرد/ بستن شبکه های اجتماعی را اجرا نمی کنیم

دولت به هیچ وجه از سیاست ایجاد فرصت های شغلی برای بیش از یک میلیون نفر عقب نشینی نخواهد کرد

هیچ کس در زمینه بنیه دفاعی مذاکره نخواهد کرد/ بستن شبکه های اجتماعی را اجرا نمی کنیم
 

به گزارش حقوق نیوز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، هر گونه مذاکره پیرامون بنیه دفاعی کشور را رد کرد.

 نوبخت در پاسخ به اینکه وزیر امور خارجه فرانسه اظهار کرده که در مذاکره با عراقچی در رابطه با موشک های بالستیک مذاکراتی داشته است، آیا توان دفاع ما قابل مذاکره است، گفت هیچ کس اجازه ندارد در این خصوص مداخله کند چرا که بنیه دفاع ما حق مسلم ملت ایران است و هیچ کس در این زمینه مذاکره نخواهد کرد.
وی ادامه داد: سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه کمیسیون تلفیق در بودجه 97 با بخشی از منابع درآمدی دولت که دو هدف عمده دولت است، مخالفت کرده و از سوی دیگر همزمانی اعتراضات خیابانی با این بررسی ها صورت گرفت، آیا دلیل می شود که دولت از پیشنهاد خود عقب نشینی کند، گفت: همزمانی دو رخداد با هم دلیل بر رابطه علت و معلولی نیست، اعتراضی صورت گرفته و در خصوص اینکه عده ای بخواهند این را به گرانی ارتباط دهند ما از آنها سوال می کنیم زمانی که کشور تورم بالای 40 درصد داشت آیا این اتفاقات رخ داد؟ به نظر می رسد نوعی فرصت طلبی است.
نوبخت گفت: اینکه کسی دفتر یک روحانی را آتش زده دلیل مخالفت با روحانیت است، ممکن است خطایی صورت گرفته باشد ولی بی احترامی که به پرچم ملی صورت گرفت که توسط افراد نادان بود نشان می دهد این افراد عقل ندارند؛ با همه این اوصاف این موضوعات را به مسائل قطع یارانه ارتباط ندهیم.
وی ادامه داد: عده ای اعتراض کردند، ضمن اینکه دولت همانطور که در سال جاری موظف شد یارانه 24 میلیون را قطع کند، سال آینده هم اگر مجلس با شفافیت مشخص نکند یارانه چه کسی قطع شود، چنین اقدامی را دولت انجام نخواهد داد.
سخنگوی دولت افزود: دولت به هیچ وجه از سیاست ایجاد فرصت های شغلی برای بیش از یک میلیون نفر عقب نشینی نخواهد کرد و دولت می داند عمده مطالبات مردم اشتغال است؛ هر چند ممکن است تنوع مطالبات نیز داشته باشند.
نوبخت در پاسخ به اینکه چرا در اجرای طرح تحول سلامت عزمی برای اجرای پرونده الکترونیک وجود ندارد، گفت قانون اعلام کرده طرح تحول سلامت را اجرا کنیم اما باید ضابطه مند باشد و قطعا می تواند هزینه های زائد حذف شود.
وی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت حامل های انرژی در بررسی لایحه بودجه مدنظر کمیسیون تلفیق قرار نگرفته و گفته می شود نظر دولت دریافت عوارض از پر مصرف ها است، در این خصوص چه نظری دارید، گفت : پیشنهاداتی وجود دارد که باید منتظر ماند که در آینده اعلام شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در لایحه بودجه برای آموزش و پرورش 100 در صد تخصیص صورت گرفته، آیا دولت از آن دفاع می کند یا نظر کمیسیون تلفیق را می پذیرد، گفت: ما علاقه مند هستیم که اعتبارات آموزش و پرورش را 100 درصد پرداخت کنیم، البته همواره اصلاحیه ها و پرداخت تا صد و 10 درصد تخصیص یافته است.
نوبخت در پاسخ به این که در ایام بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق، برخی تریبون های رسمی انتقاداتی داشتند، دولت در این خصوص چه نظری دارد، گفت: مجلس اگر برای فعالیت موثر فرهنگی اعتباراتی را افزایش دهد و منابع مطمئن باشد، از نظر دولت موردی ندارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره این که برنامه برای دولت اشتغال پایدار است یا موقت گفت: اشتغال ما پایدار و مستمر است و طرح ها و سرمایه گذاری که گفته شد یکساله نیست و همه بلند پایه است. اعداد و ارقامی مانند 73 هزار و 400 میلیارد تومانی که برای سال 97 اعلام کردم فقط سهم سال 97 است بنابراین اشتغال ما مستمر است.
نوبخت درباره حذف یارانه سی میلیون نفر در بودجه سال 97 گفت: در تبصره 14 قانون بودجه 96 دولت را مکلف کرده است که 24 میلیون نفر از افراد یارانه هایشان قطع شود ولی آیا ما قطع کردیم.
وی افزود: ما تا اطمینان حاصل نکنیم که کسی را که یارانه اش را قطع می کنیم یا حتی تردید کنیم که کسی که یارانه اش قطع شود نیازمند است یارانه آن را قطع نمی کنیم. ما اکنون مورد انتقاد هستیم که چرا دولت یارانه ها را حذف نکرده است البته ما تا آنجایی که مطمئن بودیم که با حذف یارانه مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود این کار را انجام دادیم.
سخنگوی دولت تاکید کرد: برای سال آینده تا با مجلس توافقی نکنیم که مطمئن شویم افراد نیازمند همچنان باید یارانه بگیرند دولت یارانه هیچ فرد نیازمندی را قطع نمی کند .
نوبخت درپاسخ به این سوال که بودجه سال 97 متکی به چه بخش درآمدی است گفت: پیش بینی که در بودجه سال 97شد این است که 194هزار میلیارد تومان منابع از طریق درآمدهای مالیاتی کسب شود . 106 هزارمیلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای تامین شود که 101 هزارمیلیاردتومان آن نفت است و 4 هزارمیلیاردتومان از طریق فروش پروژه های ناتمام و حدود 1500 تا 2 هزارمیلیاردتومان هم از طریق فروش ساختمان ها و اموال منقول که دولت مازاد دارد است. حدود 47 هزار میلیاردتومان هم از فروش دارایی های مالی تامین می شود بنابراین بودجه امسال برپایه درآمدهای مالیاتی اداره می شود.
وی درباره این که آیا دستگاه های دولتی حق دارند که منابع در اختیارشان را سرمایه گذاری کنند و از سود آن استفاده کنند گفت: در مصوبه کمیسیون تلفیق این ممنوعیت اعلام شد که اگر به تایید مجلس برسد به خصوص که زمینه قانونی هم وجود دارد این کار صورت نخواهد گرفت.
سخنگوی دولت درباره این که نیروهای مسلح وارد کارهای اقتصادی نشود گفت: این حرف درستی است که آنها وارد کار اقتصادی نشوند چرا که وظیفه آنها یک کار دیگر است. اما سازمان بازنشستگی یا صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح که منابعی در اختیار دارد بخشی از این منابع را به یکسری واحد تبدیل کرده است یا طلبی که از دولت داشته است را به صورت یک واحد تولیدی به عنوان رد دیون دریافت کرده است.
نوبخت افزود: البته هم نظر رهبر معظم انقلاب و هم رییس جمهور تاکید کردند که آنچه مرتبط است آنها باید تبدیل کنند و کار اقتصادی نکنند اما اشکالی ندارد که از منابع بورسی آن استفاده کنند. هر دستگاهی باید صرفا به ماموریتی که برای آن در نظر گرفته شده است بپردازد.
وی درباره بودجه شورای نگهبان با توجه به این که سال آینده انتخاباتی ندارد و واکنش سخنگوی شورای نگهبان به بودجه این شورا گفت: برخی از مطالباتی که در سال 96 مانده بود با توجه به انتخاباتی که داشتیم در سال 97 باید انجام شود. اعداد و ارقام را ما عملیاتی تعریف کردیم و دقیقا می دانیم که چه کاری باید انجام شود. بودجه ای که سال گذشته به یک دستگاه می دانیم به خاطر این که ماموریت های متنوعی انجام می داد امسال آن ماموریت ها تکرار نمی شود بنابراین لزومی نمی بینیم که پول آن دوباره تکرار شود.
سخنگوی دولت گفت: با همه اینها ما بودجه را برمبنای عملکرد تهیه کردیم و در اختیار مجلس و کمیسیون های مختلف است و هر چه مجلس نظر بدهد ما آن را اجرا می کنیم.
نوبخت درباره این که برخی از رسانه ها تاکید دارند که دستور فیلترینگ شبکه اجتماعی در این مدت از سوی رییس جمهور صادر شده است گفت: فیلترینگ شبکه های اجتماعی از طرف شورای امنیت کشور بود که جمع بندی کرد که به صورت محدود انجام شود و سرقول خود هم ماندند.
وی افزود: البته درباره شبکه های اجتماعی نظرات مختلف و متنوعی در جامعه وجود دارد و حتی برای آنهایی که معتقدند برای دین و اخلاق و امنیت مردم باید برای همیشه بسته شود هم احترام قائلیم اما اجرا نمی کنیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: اعتقاد داریم این فضا با رعایت موازین اخلاقی و فرهنگی باز باشد چرا که در کنار این فضا عده زیادی فعالیت های مفید و اقتصادی و فرهنگی انجام می دهند به همین جهت آقای رییس جمهور دستور دادند بعد از آن رفع ضرورت، فیلترینگ برداشته شود.
وی درباره ریشه کنی فقر در بودجه 97 و راهکار آن گفت: سیاست ما به این شکل است که یک خط مستمری را تعیین کردیم که به خانوارهای یکنفره که تحت پوشش هستند 193 هزارتومان در ماه و تا 5 نفر که چیزی حدود 700 هزارتومان پرداخت می شود.
نوبخت افزود: سال آینده تصمیم این است که کسانی که چه یارانه می گیرند چه یارانه نمی گیرند اما کمتر از این خط مستمری دریافت می کنند طی 4 سال آینده به خط مستمری برسانیم و تا پایان دولت کسی در کشور نباشد که زیر خط مستمری که اعلام کردیم کمتر گرفته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید